نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 11:18 ق.ظ

تقویت همکاری در اکوسیستم فضایی اروپا

22 ژوئن 2022 -توسط جاکومو گاتو، ایلان روزنکوپف، توبیاس سودوگ و ایرین فوگت

مشارکت های فضایی اروپا پیچیده است و چندین کشور و سازمان را در بر می گیرد. یک رویکرد جدید می تواند به همه شرکت کنندگان کمک کند تا در پشت اهداف مشترک متحد شوند.

موج کارآفرینی بخش فضای اروپا را تقویت می کند و بودجه را برای محصولات و خدمات نوآورانه جذب می کند. سرمایه گذاری خطرپذیر در استارت آپ های فضایی از سال 2015 تا 2020 به شدت افزایش یافت. به طور همزمان، سازمان‌های عمومی و شرکت‌های فضایی تاسیس شده در حال گسترش قابلیت‌های خود هستند. فرصت‌های «فضای جدید» – سرمایه‌گذاری‌هایی که برای ایجاد پروازها و فعالیت‌های فضایی بهتر، در دسترس‌تر و کم‌هزینه‌تر طراحی شده‌اند، هم برای شرکت‌های با سابقه و هم برای استارت‌آپ‌ها نویدبخش است.

تامین مالی و نوآوری در استارت آپ های فضایی اروپا

علاوه بر این، آژانس فضایی اروپا ESA که دارای 22 کشور عضو است، راهنمایی و بودجه برای کمک به ارتقای نوآوری فراهم می کند. این جهت، همراه با تعداد فزاینده استارت آپ های منحصر به فرد، می تواند به اروپا این فرصت را بدهد تا موقعیت خود را به عنوان یک رهبر جهانی در فضا تقویت کند. اما موفقیت آینده تا حد زیادی به یک عنصر حیاتی برای تمام سرمایه گذاری های فضایی نوآورانه بستگی دارد: همکاری نزدیک بین سازمان های مختلف، از طراحی پروژه تا تکمیل.

بهترین استراتژی برای تشویق و پرورش همکاری های فضایی چیست؟ اگرچه بسیاری از رهبران تلاش کرده اند به این سوال پاسخ دهند، اما هنوز اجماع کمی در مورد مسیر درست رو به جلو وجود دارد. برای ارائه وضوح بیشتر، داده‌ها را بررسی کردیم و با رهبران کسب‌وکار در بخش فضایی و سایر زمینه‌های نوآورانه، از جمله ارزهای دیجیتال و بیوتکنولوژی، مصاحبه کردیم تا مشخص کنیم کدام عوامل به پیشرفت همه بازیکنان در یک اکوسیستم کمک می‌کنند. تحقیقات ما چهار عامل موفقیت اصلی قابل اعمال برای همکاری در اکوسیستم فضایی اروپا را شناسایی کرد:

  • چشم انداز مشترک: نقشه راه با اهداف مشترک
  • تمرکز جغرافیایی: تعداد کمی از مراکز عالی با دسترسی آسان به استعداد، سرمایه و تخصص صنعتی از سوی بازیگران معتبر
  • محوریت راه اندازی: طرح های پشتیبانی سفارشی بر اساس بلوغ یک استارت آپ معین
  • دسترسی و ارزش: پشتیبانی متنوع، کافی و شفاف

البته نیاز به همکاری بهتر تنها موضوع ذینفعان اروپایی نیست. تامین مالی نیز یک نگرانی بزرگ است زیرا سرمایه گذاری در استارت آپ ها هنوز یک نهم میزان سرمایه گذاری در ایالات متحده است.

معمای همکاری

بخش فضای اروپا دارای ترکیبی غنی و پیچیده از ذینفعان است که می توان آنها را به چهار گروه اصلی تقسیم کرد:

  • سازمان های دولتی علاوه بر ESA، کمیسیون اتحادیه اروپا و آژانس های خاص کشور ممکن است از پروژه های فضایی حمایت کنند. در تصمیم گیری، این ذینفعان اغلب اولویت های پیچیده و بالقوه رقیب، از جمله منافع هر یک از کشورها در مقابل منافع اتحادیه اروپا به عنوان یک کل، را متعادل می کنند.
  • شرکت های تاسیس شده این شرکت های بزرگ هدفی مشابه با همتایان خود در ایالات متحده دارند: افزایش ارزش سهامداران و در غیر این صورت افزایش تجارت فعلی خود از طریق رشد و مزایای استراتژیک.
  • دگرگون سازان. تعداد استارت آپ ها در اروپا از سال 2010 به طور قابل توجهی افزایش یافته است و آنها جاه طلبی های بزرگی برای ایجاد و گسترش کسب و کار خود در بازارهای فعلی یا بازارهای جدید خود دارند.
  • سرمایه گذاران خصوصی، انکوباتورها و شتاب دهنده ها. این گروه عمدتاً متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر – هم متخصصان عمومی و هم متخصصان فضایی – هستند که هدفشان به حداکثر رساندن بازده در یک چرخه 12 ساله و هدایت هرگونه سود به سرمایه‌گذاری‌های اضافی در بازارهای فعلی است. سازمان‌های دیگر سعی می‌کنند با ارائه پول و مشاوره بدون هیچ رشته‌ای، استارت‌آپ‌های امیدوارکننده را پرورش دهند.

در یک همکاری موثر، این چهار گروه از نزدیک با یکدیگر همکاری می کنند و منافع خود را برای دستیابی به نتایج سودمند متقابل متعادل می کنند. در اینجا آمده است که چگونه چهار عامل موفقیت می توانند به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک کنند.

چشم انداز مشترک: ایجاد یک نقشه راه با اهداف مشترک

ESA در هماهنگی فعالیت ها در سراسر اروپا با ملاحظات متعددی مواجه است زیرا بسیاری از کشورها برنامه های فضایی خود را دارند. به عنوان مثال، بریتانیا ایجاد اولین استراتژی فضایی ملی خود را در سال 2022 اعلام کرد. با  اهدافی دیگر، این استراتژی از بریتانیا می‌خواهد تا “محیط فضایی را شکل دهد و از فضا برای کمک به حل چالش‌ها در داخل و خارج از کشور استفاده کند.” . در این قاره، طرح فرانسه 2030، که 50 میلیارد یورو در کل سرمایه گذاری تجاری را می طلبد، 1.5 میلیارد یورو به سرمایه گذاری های فضایی اختصاص می دهد. نیمی از این مبلغ برای شرکت های فضایی جدید در نظر گرفته شده است.

برای حذف موارد اضافی و تسریع پیشرفت در برنامه‌های عمومی، همه سهامداران عمومی اروپایی می‌توانند مجموعه واحدی از اهداف مشترک را شناسایی کرده و با یک نقشه راه فناوری دقیق و فهرستی از قابلیت‌های مورد نیاز از آنها حمایت کنند. یک تیم مرکزی با نمایندگانی از همه سازمان‌های شرکت‌کننده می‌تواند مدیریت برنامه را هماهنگ کرده و به سرعت برنامه را برای در نظر گرفتن پیشرفت‌های جدید تنظیم کند. برای ایجاد درک مشترک در مورد موضوعات مهم، رهبران همچنین می‌توانند بر شفافیت، به عنوان مثال، معیارهای اعطای قراردادها تأکید کنند.بسیاری از شرکت‌های فضایی اکنون در سراسر اروپا مستقر هستند، بنابراین بیشتر همکاری‌ها شامل شرکت‌کنندگان در مکان‌های پراکنده می‌شود.

تحقیقات ما در مورد همکاری در سایر بخش های نوآورانه نشان می دهد که یک رویکرد استراتژیک تر برای انتخاب سایت مفید است. سازمان‌هایی که احتمال بیشتری برای تسریع رشد دارند، تأثیر جغرافیا را در نظر می‌گیرند – برای مثال، آنها به دنبال بهترین محیط دسترسی و نظارتی بودند. ارز دیجیتال را به عنوان نمونه ای از صنعت جدید در نظر بگیرید. در سال 2018، رگولاتورهای سوئیسی اولین کسانی بودند که دستورالعمل‌هایی را برای عرضه اولیه سکه صادر کردند، بنابراین شرکت‌های محلی دقیقاً متوجه می‌شوند که چگونه می‌توانند فعالیت کنند. سایر جنبه های سودمند اکوسیستم سوئیس شامل دسترسی محلی به یک استخر بزرگ استعداد، سرمایه گذاران و شرکت های خدمات مالی است. زوریخ که به سرعت به کریپتو ولی معروف شد، اکنون خانه 14 تک شاخ ارزهای دیجیتال است.

یک راه حل بالقوه برای افزایش شانس موفقیت پروژه می تواند شامل شناسایی تعداد کمی از مکان ها برای خدمت به عنوان هاب فضایی توسط آژانس های عمومی اروپایی باشد. در حالت ایده‌آل، مناطق منتخب مقررات رشد و مشوق‌های مالیاتی و همچنین مؤسسات دانشگاهی قوی را ارائه می‌دهند که می‌توانند به پایگاه استعدادها کمک کنند. با ادغام در چند مکان، بازیگران مستقر صنعت و استارت‌آپ‌ها می‌توانند منابع و دانش را آسان‌تر به اشتراک بگذارند و اثرات شبکه را آسان‌تر به دست آورند. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که هر دوی این فعالیت ها در بخش های پیچیده و سخت افزاری سنگین مانند فضا ضروری هستند. نزدیکی به سرمایه گذاران نیز می تواند به افزایش رشد کمک کند.

مراکز فضایی ممکن است یک چرخه ارتقای  همکاری را تشویق کنند. اگر یک پروژه نوآورانه موفق شود، دیگران ممکن است وسوسه شوند که بیشتر اکتشاف کنند یا مناطق مجاور را بررسی کنند، به خصوص که ممکن است شرکا و منابع مناسب زیادی در نزدیکی خود پیدا کنند، مانند مراکز آزمایش یا سیستم های پرتاب که می توانند اختراعات خود را به فضا منتقل کنند.

با ایجاد یک استراتژی جغرافیایی قوی و توده مهمی از شرکت‌ها که در کنار هم قرار گرفته‌اند، ذینفعان ممکن است همکاری‌های قوی‌تری را تشویق کنند که بر روی نقشه راه و قابلیت‌های مشترک اروپایی تمرکز دارد، نه اینکه هر کشوری کشور خود را ایجاد کند. بسیاری از هاب های فضایی ممکن است در نهایت 50 یا بیشتر راه اندازی داشته باشند، مشابه الگویی که در سایر بخش های نوآور دیده می شود. به عنوان مثال، کریپتو ولی اکنون بیش از 500 شرکت مرتبط دارد.

محوریت راه اندازی: ایجاد طرح های پشتیبانی سفارشی بر اساس بلوغ استارت آپ ها

برخی از موفق ترین همکاری ها در تحلیل ما، برنامه های پشتیبانی هستند که سطح بلوغ یک استارت آپ را در نظر می گیرند. به عنوان مثال، برنامه های تحقیقات نوآوری در کسب و کار کوچک (SBIR) و انتقال فناوری کسب و کار کوچک (SBTT) توسط ناسا به شرکت هایی با کمتر از 500 کارمند ارائه می شود. شرکت ها بودجه اولیه دریافت می کنند تا برای رسیدن به یک هدف روشن مانند ایجاد یک بسته نرم افزاری یا سخت افزاری کار کنند. در مرحله بعدی این برنامه، حدود نیمی از شرکت‌ها برای توسعه بیشتر نوآوری‌های خود و نشان دادن مزایای اضافی، بودجه دریافت می‌کنند. در مرحله نهایی، شرکت‌ها در صورتی بودجه دریافت می‌کنند که فناوری آن‌ها بالغ باشد و از قبل در حال استفاده باشد یا توسط کسی که به آن نیاز دارد یا می‌خواهد آن را اصلاح کند، پول پرداخت می‌کند.

در حال حاضر، اکثر برنامه های حمایتی در اروپا بر روی استارت آپ ها در مراحل اولیه تمرکز دارند. اما سرمایه گذاران خصوصی و دولتی اخیراً شروع به تزریق کردن پول بیشتری به سمت شرکت هایی کرده اند که در حال افزایش هستند، که گامی در مسیر درست است. برای استارت‌آپ‌های در مراحل اولیه، عوامل حیاتی عبارتند از تخصص، بودجه اولیه و تحصیلات (از جمله دوره‌های کسب و کار پایه). با استارت‌آپ‌های بالغ‌تر، مهم‌ترین حمایت ممکن است شامل بودجه اضافی یا قراردادی برای کالاها یا خدمات باشد. از آنجایی که این شرکت‌ها می‌خواهند گسترش پیدا کنند، یک قرارداد فعال با یک مشتری لنگر، مانند یک آژانس فضایی، به آنها اعتبار بیشتری می‌دهد. استارت‌آپ‌های بالغ نیز ممکن است از مشاوره در مورد راه‌اندازی سازمان‌های کارآمد و فرآیندهای افزایش شرکت‌ها بهره‌مند شوند.

اگرچه برنامه‌های حمایتی برای شرکت‌های منفرد تنظیم می‌شوند، سازمان‌های شریک هنوز به معیارهای مشترکی نیاز دارند که در همه موارد اعمال شود. برخی از ذینفعان ممکن است یک رویکرد قیفی را دنبال کنند: آنها با کار با مجموعه بزرگی از استارت‌آپ‌های مشابه شروع می‌کنند و سپس از آنهایی که بهترین عملکرد را دارند حمایت بیشتری می‌کنند. رقابت سالم حاصل حتی می تواند به همکاری بین دو یا چند استارت آپ تبدیل شود.

دسترسی و ارزش: ارائه پشتیبانی متنوع، کافی و شفاف

بهترین شکل پشتیبانی ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، در قراردادهای مشارکت ممکن است مشخص شود که یک شرکت می تواند به تخصص و فناوری دیگری دسترسی داشته باشد یا اینکه هر دو شرکت به طور مشترک در محل کار خواهند کرد. با این حال، سایر همکاری‌ها شامل عناصر متعددی از جمله تأمین مالی، تبادل داده‌ها و دانش، و توصیه‌های افزایش مقیاس هستند.

شرکت‌کنندگانی که به شرکای خود شکل‌های متنوعی از حمایت را ارائه می‌دهند، با گزینه‌های مختلف برای تأمین مالی، اشتراک‌گذاری تخصص و کار با یکدیگر، ممکن است موفق‌ترین افراد در ترویج نوآوری باشند. Creative Destruction Lab را در نظر بگیرید، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در تورنتو که برنامه‌ای را برای کمک به استارت‌آپ‌های علم و فناوری برای افزایش مقیاس ارائه می‌دهد. این شرکت اشکال مختلف پشتیبانی از جمله راهنمایی تجاری، دسترسی به سرمایه گذاران، مشاوره در مورد نقشه های راه فناوری و یک اردوی راه اندازی کارآفرینی را برای شرکا فراهم می کند. آزمایشگاه تخریب خلاق قبلاً به چندین شرکت در بخش‌های مختلف (از جمله مراقبت‌های بهداشتی، انرژی، فضا و محاسبات کوانتومی) کمک کرده است تا به اهداف خود برسند و مقیاس به دست آورند.

    شرکای همکاری که شکل‌های متنوعی از حمایت را با گزینه‌های مختلف برای تامین مالی، اشتراک‌گذاری تخصص و همکاری با یکدیگر ارائه می‌دهند، ممکن است در ارتقای نوآوری موفق‌ترین باشند.

هر مدل حمایتی شامل هرچه باشد، دسترسی به منابع مالی کافی – چه از طرف سرمایه گذاری خطرپذیر یا سایر سازمان های فضایی – احتمالا ضروری خواهد بود. و از آنجایی که مکان اغلب میزان سرمایه موجود را تعیین می کند، تامین مالی به عامل موفقیت دیگری مرتبط است: ایجاد چند مرکز عالی. مرکزی که در محاسبات کوانتومی تخصص داشت نتوانست رشد کند زیرا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر کافی در اطراف وجود نداشت و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها کم بود.

در کنار ارائه مدل های پشتیبانی متنوع، شرکای همکاری می توانند به افزایش سطح شفافیت آنها کمک کنند. چندین سازمان اروپایی، چه دولتی و چه خصوصی، ترکیب های مختلفی از بودجه، دسترسی به فناوری، تخصص و پشتیبانی کارآفرینی را ارائه می دهند. برای تسریع در همکاری‌ها، رهبران فضایی اروپا می‌توانند برنامه‌ای ایجاد کنند که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا شرکای-سرمایه‌گذاران، آژانس‌های دولتی یا سایر شرکت‌ها- با قابلیت‌ها و خدمات مکمل پیدا کنند.

ذینفعان فضایی اروپا می توانند از استراتژی های جدید برای ایجاد و مدیریت شبکه پیچیده روابط ضروری برای نوآوری بهره مند شوند. اگرچه تنوع کشورها و شرکت‌ها چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، اما اگر رهبران بخش خصوصی و دولتی بتوانند اهداف مشترکی را توسعه دهند و تصمیمات دقیق‌تری در مورد مکان‌ها و حمایت از همکاری‌ها اتخاذ کنند، می‌تواند به بزرگترین نقطه قوت اروپا تبدیل شود. ذینفعان فضایی که می توانند رویکرد خود را برای همکاری بهبود بخشند، ممکن است در برخورد با مشاغل غیر سنتی که می خواهند وارد اقتصاد فضایی جدید شوند، مزیتی به دست آورند. از صنایع پیشرفته گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و سرگرمی، بخش‌های بیشتری به دنبال فرصت‌هایی در مدار خواهند بود – و آن دسته از شرکت‌های فضایی که درک می‌کنند چگونه روابط دوجانبه سودمند را توسعه دهند، ممکن است شرکای منتخب باشند.

درباره نویسنده (نویسندگان)

جاکومو گاتو شریک همکار در دفتر مک کینزی در لندن، ایلان روزنکوپف شریک در دفتر پاریس، توبیاس سودوژ مشاور در دفتر برلین، و ایرین وگت یک دستیار ارشد در دفتر فرانکفورت است.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *