نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 9:00 ق.ظ

مدیران زنجیره تامین باید دیدگاه خود را برای ایجاد انعطاف‌پذیری در اولویت قرار دهند

ارسال شده در 28 ژوئن 2022 توسط The Manufacturer

مدیران زنجیره تامین چند سال سختی را پشت سر گذاشته اند و با چالش برانگیزترین شرایطی که احتمالاً تا به حال در حرفه خود با آن مواجه بوده اند، دست و پنجه نرم کرده اند. تامین کنندگان کلیدی در طول قرنطینه در سرتاسر جهان هفته ها فعالیت خود را تعطیل کردند، بنادر مسدود شد و قیمت کانتینر از سقف انتظار عبور کرد. در واقع، اختلال در زنجیره تامین مربوط به COVID-19 به تنهایی برای اقتصادهای منطقه یورو 112.7 یورو در تولید ناخالص داخلی از دست رفته در سال 2021 هزینه داشت.

و حتی با باز شدن دوباره جهان برای تجارت، با حل شدن یک مشکل، مشکل دیگری به جای آن ظاهر می شود. برای مثال، پس از مقابله با چالش کمبود راننده، سازمان‌ها با مشکل مخالف مواجه شده‌اند که به دلیل کمبود مداوم نیمه‌رسانا، قادر به تامین کامیون‌های کافی نیستند.

تهاجم روسیه به اوکراین وضعیت را تشدید کرده است – تحقیقات Accenture نشان می دهد که یک جنگ طولانی می تواند منجر به زیان بیشتر به تولید ناخالص داخلی تا 318 میلیارد یورو در سال 2022 شود.

برای مدیران زنجیره تامین، مفهوم سنتی ایجاد انعطاف‌پذیری در زنجیره‌های تامین با تولید انعطاف‌پذیر، نگهداری موجودی بیشتر یا داشتن منابع تامین اضافی دیگر آن را کاهش نمی‌دهد. تحقیقات Accenture نشان می‌دهد که دیدگاه ، کلید جدید است – دریافت که شرکت‌هایی با دید بیشتر، موقعیت بهتری برای مدیریت انواع اختلالات دارند.

این ممکن است برای مدیران زنجیره تامین تعجب آور نباشد، اما شنیدن این موضوع که این تحقیق دو نوع دید متمایز را کشف کرد: ساختاری و پویا ممکن است خبری باشد. به لطف فناوری‌ها و تحلیل‌های جدید، این نوع دوم دید به سازمان‌ها کمک می‌کند تا زنجیره‌های تامین بسیار انعطاف‌پذیرتری ایجاد کنند. بنابراین، تفاوت بین این دو چیست؟

نوع 1: دید ساختاری

به طور خلاصه، دید ساختاری به شرکت ها می گوید که تامین کنندگان آنها کجا هستند. این همه چیز از محل تولید آنها، مسیرهای لجستیکی که استفاده می کنند و روابط متقابل در سراسر شبکه زنجیره تامین گسترده تر است.

اکثر شرکت‌ها با استفاده از نقشه‌برداری منظم شبکه، مدیریت ریسک کلاسیک، شبیه‌سازی شبکه، بهینه‌سازی و مدل‌سازی، دید ساختاری ایجاد می‌کنند. این بهترین عمل است، اما معمولاً در مواقع اختلال کار بیشتری انجام می شود.

شرکت‌های پیشرو با استفاده از فناوری‌های جدید مانند دوقلوهای دیجیتال، دید ساختاری بیشتری ایجاد می‌کنند تا یک کپی مجازی از زنجیره تامین شرکت خود ایجاد کنند. با استفاده از یک دوقلو دیجیتال، یک شرکت می تواند از تجزیه و تحلیل پیشرفته برای شبیه سازی عملکرد زنجیره تامین و تست استرس برای خطرات و آسیب پذیری ها استفاده کند.

با این وجود، دید ساختاری هنوز محدود است. شما می توانید آن را مانند یک اشعه ایکس در نظر بگیرید – این تصویری از عملیات شما برای کمک به کشف آسیب پذیری ها به شما می دهد، اما فقط به یک نقطه از زمان یا یک دوره خاص محدود می شود.

نوع 2: دید پویا

اگر دید ساختاری یک اشعه ایکس است، دید پویا نظارت تصویری است. این روش شرکت را قادر می‌سازد تا رویدادها را در زمان واقعی نظارت کرده و به آن‌ها پاسخ دهد، و به آنها اجازه می‌دهد ببینند که محصولات در سراسر زنجیره تامین کجا هستند، کارخانه‌ها و انبارها چگونه کار می‌کنند، زمان و مکان اختلالات رخ می‌دهد، اختلالات چه تاثیری دارد و چگونه.

این نوع دید پویا به لطف کمک ابزاری به نام برج کنترل زنجیره تامین امکان پذیر شده است. این به شما امکان می دهد تا در زنجیره تامین خود به طور مستقل نظارت، پیش بینی، تجویز و اجرا کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در اینجا باید بر آن تاکید شود، عنصر اجرایی است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در مورد مسائل آن‌طور که می‌بینند یا حتی برج کنترل به‌طور مستقل با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون فرآیند روباتیک، اقدام کنند. در انجام این کار، می تواند به طور مستقل بر روی سیگنال های زنجیره تامین بلادرنگ عمل کند تا از فرصت ها سرمایه گذاری کند و تاثیر اختلالات را به حداقل برساند.

ایجاد انعطاف پذیری

در حالی که دید ساختاری یک الزام برای انعطاف پذیری زنجیره تامین موفقیت آمیز است – دید پویا باید هدف باشد. اکثر شرکت ها در حال حاضر تقاضا و عرضه را زیر نظر دارند و از داده ها به صورت پیش بینی کننده استفاده می کنند، اما این استفاده تجویزی که توسط دید پویا فعال می شود، هنوز نادر است.

تحقیقات اکسنچر نشان داد که اجرای خودکار کم استفاده ترین شکل دید پویا است. شرکت‌ها گزارش می‌دهند که از آن برای عملیات داخلی و تامین‌کنندگان و مشتریان استفاده می‌کنند، اما جهشی برای اعمال آن در رویدادهای خارجی انجام نداده‌اند. با این حال، دقیقاً همین دید پیش‌بینی‌کننده و اجرای مستقل، که توسط یک برج کنترل پیچیده تنظیم شده‌اند، کلیدهای به حداکثر رساندن انعطاف‌پذیری هستند.

همانطور که شرکت ها از مدل های متمرکز و خطی عرضه به سمت شبکه های عرضه غیرمتمرکز که انعطاف پذیر و کارآمد هستند، حرکت می کنند، آنها همچنین باید قابلیت های جدیدی را ایجاد کنند تا به ارزیابی آسیب پذیری آنها کمک کنند و آنها را قادر به دیدن آنچه در سراسر زنجیره تامین گسترده است ببینند. با مجهز شدن به این نوع دید، رهبران زنجیره تامین قادر خواهند بود سریعتر از اختلالات عقب نشینی کنند، یا حتی از آنها به طور کلی اجتناب کنند، مهم نیست که تعداد زیادی از آنها به سوی خود معکوس می شوند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *