نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 11:15 ق.ظ

ایالات متحده در رتبه بندی 500 ابر رایانه مجدداً رتبه اول را به دست آورد

استیو دنت-دوشنبه، 30 مه 2022، -آزمایشگاه ملی اوک ریج

ایالات متحده در رتبه بندی 500 قدرتمندترین سیستم ها در صدر جهان ابر رایانه ها قرار دارد. سیستم Frontier از آزمایشگاه ملی Oak Ridge (ORNL) که بر روی CPU های AMD EPYC کار می کند، رتبه اول را از سیستم ARM A64X Fugaku ژاپن در سال گذشته کسب کرد. هنوز در مرحله یکپارچه سازی و آزمایش در ORNL در تنسی است، اما در نهایت توسط نیروی هوایی ایالات متحده و وزارت انرژی ایالات متحده اداره می شود.

Frontier که توسط پلتفرم Cray EX شرکت Hewlett Packard Enterprise (HPE) طراحی شده بود، با اختلاف زیادی نیز برترین دستگاه بود. این اولین سیستم (معروف) واقعی است که در معیار Linmark به حداکثر 1.1 اگزافلاپس رسیده است. در همین حال، فوگاکو کمتر از نیمی از آن را با سرعت 442 پتافلاپ به دست آورد که همچنان برای حفظ آن در رتبه اول در دو سال گذشته کافی بود.

Frontier همچنین کارآمدترین ابرکامپیوتر بود. تنها با سرعت 52.23 گیگافلاپ در هر وات، سیستم MN-3 ژاپن را شکست داد و مقام اول را در لیست Green500 کسب کرد. توماس زاخاریا، مدیر آزمایشگاه ORNL در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این واقعیت که سریع‌ترین ماشین جهان از نظر انرژی کارآمدتر است، بسیار شگفت‌انگیز است.

دیگر ماشین‌های موجود در TOP10 شامل سیستم HPE Cray EX دیگری هستند که در EuroHPC در فنلاند (151.9 پتافلاپ) نصب شده است، سیستم Summit ساخته‌شده توسط IBM با استفاده از قدرت 22 هسته‌ای CPU و NVIDIA Tesla V100 GPU 148.8 پتافلاپ و Lawrence Livermore، یک Sierer کوچک. نسخه مقیاس پذیر Summit که به 94.6 Pflop/s رسید.

چین با Sunway TaihuLight خود از مرکز تحقیقات ملی مهندسی و فناوری کامپیوتر موازی NRCPC و Tianhe-2A ساخته شده توسط دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین (NUDT) دو رتبه برتر را به خود اختصاص داد. با این حال، شایعه شده است که چین در حال حاضر کمتر از دو سیستم exascale طبق معیار Linmark در سیستم‌های جدید Sunway Oceanlite و Tianhe-3 دارد. با این حال، با توجه به وضعیت فعلی سیاست های نیمه هادی، چین هیچ معیار جدید یا پیشرفت مهمی را فاش نمی کند.

https://finance.yahoo.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *