نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 10:51 ق.ظ

عکس خیره کننده از فوران سیاهچاله

26 دسامبر 2021 – جاشوا هاوکینز

ستاره شناسان عکسی خیره کننده از یک سیاهچاله بسیار پرجرم گرفته اند که درفاصله ای بیش از 12 میلیون سال نوری از زمین فوران می کند. عکس مربوط به انتشارات رادیویی ناشی از تغذیه فعال سیاهچاله است. به گفته اخترشناسان، تصویر 16 قمر کامل در کنار هم را در بر می گیرد.

بر اساس این انتشار، این عکس مربوط به سیاهچاله واقع در قنطورس A، یک کهکشان بیضی شکل غول پیکر است که در فاصله 12 میلیون سال نوری از سیاره ما قرار دارد. ستاره شناسان می گویند که وقتی گاز و سایر ذرات به داخل سیاهچاله می افتند، فوران می کند و از ذرات تغذیه می کند. سپس «حباب‌های رادیویی» که سیاه‌چاله بیرون می‌زند، تقریباً با سرعت نور منبسط می‌شوند. سپس آن حباب ها در طول صدها میلیون سال رشد می کنند.

آنها عکسی از فوران سیاهچاله از زمین گرفتند. ستاره شناسان می گویند که وقتی به این صورت نگاه کنیم، فوران به همان طول 16 قمر کامل در کنار هم است. آنها این تصویر خاص را با استفاده از تلسکوپ Murchison Widefield Array (MWA) در استرالیای غربی گرفتند. اخترشناسان همچنین می گویند که این عکس جامع ترین عکسی است که ما از فوران سیاهچاله گرفته ایم. مقاله ای در مورد این کشف در مجله Nature Astronomy منتشر شد.

دکتر بنجامین مک کینلی از دانشگاه کرتین می گوید که امواج رادیویی موجود در تصویر از تمام ذراتی است که سیاهچاله از آنها تغذیه می کند.این یک دیسک در اطراف سیاهچاله تشکیل می دهد، و همانطور که ماده از هم جدا می شود و نزدیک به سیاهچاله می رود، جت های قدرتمندی در دو طرف دیسک تشکیل می شود و بیشتر مواد را به فضا به فاصله های احتمالاً بیش از یک میلیون سال نوری پرتاب می کند .

او همچنین گفت مشاهداتیکه قبلاً آنها انجام داده‌اند نمی‌تواند درخشندگی شدید ناشی از فوران سیاه‌چاله را تحمل کند. این باعث شد که تصویر در اطراف جهش ها مخدوش شود. با این حال، اکنون این تصویر جدید بینش عمیق تری از جزئیات پیرامون فوران ارائه می دهد.

دکتر مک کینلی همچنین گفت که چون قنطورس A بسیار نزدیک به زمین است، ما می‌توانیم از رصد سیاه‌چاله‌ای که در مرکز آن کهکشان قرار دارد یاد بگیریم. سپس دانشمندان می توانند از این تحقیق برای افزایش دانش ما در مورد نحوه عملکرد سیاهچاله ها و نحوه تغذیه مداوم آنها از ذرات اطراف خود استفاده کنند.

https://www.yahoo.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *