
3 دسامبر 2021 توسط لوئیز گریمر، گری مورتیمر، جیسون پالانت، جسیکا پالانت، گفتگو
آیا تا به حال سعی کرده اید زیپ یا دکمه پیراهن را با یک دست انجام دهید؟ در حالی که نشسته اید یک شلوار جین بپوشید؟ آیا فردی مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را می شناسید که نمی تواند احساس پارچه های خاصی را روی پوست خود را تحمل کند؟ اگر سایز پاهای شما متفاوت است یا فقط یک پا دارید، چگونه کفش بخرید؟
هدف از پیشرفت در “لباس تطبیقی” رفع این مشکلات است.
لباس های تطبیقی مخصوصا برای افراد دارای معلولیت طراحی شده اند. این امر می تواند به معنای ایجاد زیپ یک دستی روی کفش، جایگزینی دکمه ها با بسته شدن مغناطیسی یا طراحی لباس و کفش باشد تا بتوانید در حالت نشسته لباس بپوشید.
کلید لباس های تطبیقی موثر، پاسخگویی به مجموعه وسیعی از نیازهایی است که مصرف کنندگان مختلف دارند و در عین حال سبک و مد روز را حفظ می کنند. اخیراً برندهای مد شروع به ارائه لباس های مد روز با سبک های جدید کرده اند که مد و فناوری را برای افراد دارای معلولیت های مختلف ترکیب می کند.در اینجا پنج روش مختلف برای نزدیک شدن مد به لباس های تطبیقی آورده شده است.
1. آهنربا، نه دکمه
Under Armour یکی از اولین کسانی بود که از زیپ مغناطیسی در لباس استفاده کرد. زیپ ژاکت بازطراحی شده آنها به نام MagZip از آهنربا برای اتصال انتهای زیپ استفاده می کند و باعث می شود لباس ها با یک دست راحت تر انجام شوند.آهن ربا به جای دکمه در پیراهن، شلوار و سایر لباس ها نیز استفاده شده است. اینها به افرادی که مهارت یا توانایی استفاده از دکمه ها را ندارند، می توانند لباس بهتری بپوشند.
2. کفش بدون بند
هدف از ارایه انواع مختلف کفش، آسانتر کردن روند بستن بند یا رفع نیاز است. زیپها میتوانند جایگزین زیپ سنتی شوند تا افراد پوشیدن کفشها را با یک دست انجام دهند.طرح دیگر نایک Go FlyEase است، یک کفش کتانی با طراحی لولا. پای پوشنده وارد کفش می شود و لولا باز می شود و کفش را در جای خود نگه می دارد.اولین کفشهای FlyEase در بین مخاطبان وسیعتری محبوبیت پیدا کرد و مشکلات عرضه و بازار فروش مجدد بزرگی را ایجاد کرد. این کفش نمونهای از طراحی جهانی است – یک اصل که پیشنهاد میکند محصولات باید به گونهای طراحی شوند که همه بتوانند از آنها استفاده کنند.
3. لباس برای افراد خاص
بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم به پارچه های خاص یا برچسب ها و برچسب های لباس حساس هستند.
مارکهای تطبیقی مانند JAM the Label، برچسبهای چاپ صفحه، اجتناب از برچسبهای فیزیکی و ارائه طیف وسیعی از پارچههای بامبو و کتان کمترحساس.
نوزادان و پوشک های سنتی که شکم را می پوشانند همیشه برای همه کاربردی نیستند. طراحی آنها می تواند برای افرادی که از لوله های تغذیه استفاده می کنند یا از کیسه های استومی استفاده می کنند آنها را محدود کند.
در میان طرحهای دیگر، تولیدکننده لباسهای تطبیقی استرالیایی Wonsi، لباسهایی با دسترسی معده هم برای کودکان و هم برای بزرگسالانی که نیاز به دسترسی مکرر به معده دارند، میفروشد، به این معنی که وسایل پزشکی نباید مانعی برای مد باشند.
4. چاپ سه بعدی و طرح های سفارشی
در گذشته، محصولات تطبیقی اغلب به گونه ای طراحی می شدند که مزاحم نباشند، مانند صندلی چرخدار سیاه رنگ یا پروتزهای گوشتی رنگ و سمعک. اما این نیز در حال تغییر است.چاپ سه بعدی و ساخت پیشرفته به انعطاف پذیری زیاد و طراحی سفارشی دستگاه ها و اقلام مد مختلف اجازه کار های مفاوتی رامی دهد.
Open Bionics از پرینت سه بعدی برای ساخت Hero Arm استفاده کرد، بازوی بیونیک که توسط حرکات ماهیچه ای کار می کند. با استفاده از پرینت سه بعدی برای سفارشی کردن بازو برای کاربر، این شرکت همچنین میتواند گزینههایی را در مورد طرحهای مختلف از رنگها گرفته تا محتوای مارکدار در اختیار کاربران قرار دهد: ترکیبی از عملکرد و مد.
5. پلت فرم های فروش منحصر به فرد
فناوری پشت مد تطبیقی تنها به طراحی محصول محدود نمی شود: از آن در فروش و بازاریابی نیز استفاده می شود.سیستم Every Human’s Unpaired به مصرفکنندگان اجازه میدهد کفشهای تکی بخرند، در حالی که جستوجو بر اساس اندازه، عرض و طیف وسیعی از ویژگیهای تطبیقی مانند پوشیدن آسان، و دوستانه برای کسانی که از ارتز مچ پا/پا استفاده میکنند، هستند.این می تواند برای افرادی که سایز یا شکل پاهای متفاوتی دارند یا با پروتزهایی که کفش های سنتی مناسب نیستند، مفید باشد.
در حالی که به نظر یک ایده نسبتا ساده است، این امر مستلزم آن است که برندها سیستم های سفارشی پیچیده تری داشته باشند. محصولات باید بهجای جفتهای سنتی، بهصورت جداگانه دستهبندی شوند و با ویژگیهای اضافی مانند کفش چپ یا راست، و ویژگیهای تطبیقی هر طرف برچسبگذاری شوند تا مصرفکنندگان بتوانند بر اساس نیازهای خود جستجو کنند.
انطباق فراتر از تکنولوژی
مانند بسیاری از مصرفکنندگان، افراد دارای معلولیت میخواهند بتوانند از فروشگاههای فیزیکی یا آنلاین خرید کنند و لباسهایی را پیدا کنند که دوست دارند و مناسب هستند. بنابراین در حالی که فناوری به خرده فروشان کمک می کند تا طیف فزاینده ای از لباس های تطبیقی را ارائه دهند، این تنها راه حل نیست.گام بعدی این است که نه تنها به خود لباس فکر کنید، بلکه به پوشنده و نحوه خرید آنها نیز فکر کنید.
همه برندهای مد باید اقلام خود را با طیف وسیعی از نیازهای مصرف کننده تطبیق دهند: فناوری در حال حاضر اینجاست. https://techxplore.com
استارتآپ EV Zypp Electric با کسب ۲۵ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰ شهر هند خواهد رسید.