نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 1:53 ق.ظ

کنترلر مولکولی جدید مایکروسافت نوشتن DNA را 1000 برابر سریعتر می کند

کریس یانگ   02 دسامبر 2021

یک پست وبلاگی از غول محاسباتی نشان می دهد که Microsoft Research روش جدیدی را توسعه داده است که به آن امکان می دهد با فرمت DNA بسیار سریع تر بخواند و بنویسد.

ذخیره‌سازی DNA در سال‌های اخیر جذابیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا سیستمی است که مانند فلاپی‌دیسک‌ها و سی‌دی‌های دهه‌های گذشته کهنه نمی‌شود – بالاخره هر یک از ما نمایشی زنده از ظرفیت داده و پتانسیل محاسباتی محاسبات DNA هستیم.همچنین به صنعت محاسبات کمک می کند تا با چالش تمایل نمایی بشر برای ذخیره سازی داده ها مقابله کند.

ذخیره سازی DNA تراکم ذخیره سازی باورنکردنی را در بیش از 1 اگزابایت در اینچ مکعب ارائه می دهد، به این معنی که 9 زتابایت اطلاعات (یک زتابایت یک تریلیون گیگابایت است) را می توان در فضای یک یخچال کوچک ذخیره کرد. به گفته مایکروسافت، این سیستم ممکن است ردپای کربن کمتری نسبت به ذخیره سازی رایانه های سنتی داشته باشد.شگفتی های معماری که به نظر می رسد قوانین علم را نقض می کنند.

مانع بزرگ بر سر راه ذخیره‌سازی DNA تا کنون این است که دانشمندان تنها توانسته‌اند با موفقیت مقادیر کمی از DNA را سنتز کنند و آن هم با سرعت کم – اگرچه محققان دانشگاه نورث وسترن اخیراً روش جدیدی را اعلام کردند که فقط چند ساعت طول می‌کشد تا چند روز.

اکنون، در پست وبلاگ جدید، Bichlien Nguyen و Karin Strauss از تحقیقات مایکروسافت، یک کنترل‌کننده مولکولی اثبات مفهوم جدید یا «مکانیسم نوشتن ذخیره‌سازی DNA کوچک روی یک تراشه» را شرح دادند. محققان توضیح دادند که در آزمایش‌ها، کنترل‌کننده با موفقیت نشان داد که «نقاط سنتز DNA را سه مرتبه محکم‌تر از قبل بسته‌بندی می‌کند»، به این معنی که هزار برابر سریع‌تر از نمونه‌های قبلی است.

کاهش هزینه استراتوسفر ذخیره سازی DNA

تیم مایکروسافت با دانشگاه واشنگتن در آزمایشگاه اطلاعات مولکولی (MISL) برای ابداع روش جدید، که در مقاله ای در مجله Science Advances به تفصیل آمده است، همکاری کرد. دانشمندان می گویند روش جدید آنها توان نوشتن را افزایش می دهد که به نوبه خود هزینه نوشتن کد DNA مصنوعی را تا حد زیادی کاهش می دهد. این بسیار مهم است، زیرا برآوردهای اخیر نشان می دهد که قیمت برای ترکیب 1 مگابیت اطلاعات می تواند تا 3500 دلار برسد.

به گفته تیمی از دانشمندان، روش جدید می‌تواند به فعال کردن ذخیره‌سازی تجاری DNA در آینده کمک کند، که به جهان کمک می‌کند تا تقاضای روزافزون برای ذخیره‌سازی داده‌ها را برآورده کند. به عنوان یک نقطه مرجع، گزارش اخیر توسط International Data Corporation نشان می دهد که رشد سالانه 20.4 درصدی در تقاضا برای ذخیره سازی داده ها وجود خواهد داشت که تا سال 2024 به نزدیک به 9 زتابایت در سراسر جهان خواهد رسید.

ذخیره DNA هنوز راه درازی در پیش دارد و موانع متعددی برای غلبه بر آن وجود دارد. در واقع، این به هیچ وجه تضمینی نیست که ما هرگز شاهد ذخیره سازی تجاری DNA باشیم. برای این منظور، مایکروسافت همچنین در حال کار بر روی توسعه ذخیره سازی داده های هولوگرافیک با پروژه سیلیکا خود است، که همچنین قول می دهد راه جمعی ما را به عصر زتابایت آسان کند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *