نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 مرداد 1403 3:12 ق.ظ

منسوجات کشف شده از سکونتگاه های عصر حجر، تاریخچه ساخت لباس را نشان می دهد

9 نوامبر 2021 توسط Steinar Brandslet، دانشگاه علم و صنعت نروژ

این تکه پارچه مربوط به عصر حجر است. برای 60 سال، دانشگاهیان بحث می کردند که آیا آن از پشم است یا کتان. ولی واقعا از چه چیزی ساخته شده است؟ پاسخ شما را شگفت زده خواهد کرد.

شهرهای عصر حجر به نظر چیزی شبیه به یک اکسیمورون هستند. اما حدود 10000 نفر حدود 8000-9000 سال پیش در Çatalhöyük ترکیه زندگی می کردند. این باعث می شود که به بزرگترین سکونتگاه شناخته شده از آنچه باستان شناسان دوره های نوسنگی و کالکولیتیک می نامند تبدیل شود.

Lise Bender Jørgensen می گوید: «چاتالهویوک یکی از معروف ترین مکان های باستان شناسی است.

او یک باستان شناس و پروفسور بازنشسته از دپارتمان مطالعات تاریخی و کلاسیک NTNU است و به تأیید اینکه مردم در شهر باستانی لباس های خود را از چه چیزی می بافتند کمک کرده است.

وی متخصص در منسوجات باستان شناسی است، بنابراین جای تعجب نیست که او در این کار مشارکت داشته است.

کارشناسان از سال 1962 که اولین تکه های پارچه را در اینجا پیدا کردند، در مورد نوع لباس هایی که مردم در چاتالهویوک می پوشیدند بحث می کردند.برخی از متخصصان معتقد بودند که مردم لباس های خود را از پشم می ساخته اند. دیگران فکر می کردند که آنها را از کتان ساخته اند. حق با کیست؟ پس از تقریبا 60 سال، ما اکنون پاسخ را می دانیم.

بندر یورگنسن و همکارانش می گویند: هیچکدام.

اکنون آنها یافته های خود را در مجله باستان شناسی Antiquity ارائه کرده اند.شاید نام Çatalhöyük را نشنیده باشید، اما این شهر در محافل باستان شناسی به عنوان یک فوق ستاره شناخته می شود.

یورگنسن می‌گوید: «زمانی که چاتالهویوک از اواخر دهه 1950 به بعد حفاری شد، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخ به حساب می‌آمد. حتی اگر اکتشافات جدید نشان می‌دهد که این دیگر درست نیست، اما این مکان همچنان دارای یک فاکتور مشهور بالا است.

باستان شناس جیمز ملاارت اولین کاوش ها را رهبری کرد. مقامات ترکیه بعداً او را از این کشور اخراج کردند، زیرا ظاهراً در فروش بازار سیاه آثار باستانی دست داشته است.

با این حال، شهر Çatalhöyük واقعی است. بیش از 9000 سال پیش مردم در اینجا زندگی می کردند و 18 لایه سکونتگاه شناسایی شده است. مردم تا حدود 7950 سال پیش این شهر را خانه می نامیدند.

یکی از باستان شناسان برجسته جهان، پروفسور یان هادر در دانشگاه استنفورد، بین سال های 1993 تا 2017 کاوش های جدیدی را انجام داد. آنها مقادیر زیادی داده های جدید را به دست آوردند و درک کاملاً جدیدی از این سایت به ما ارائه کردند.یافته های هودر و همکارانش چندین تکه پارچه را کشف کردند که بعدها مشخص شد بین 8500 تا 8700 سال قدمت دارند.

یورگنسن می‌گوید: «زمانی که کاوش‌های هودر شروع به کشف منسوجات کرد، از من دعوت کردند تا آنها را با همکار سوئیسی ام آنتوانت راست-ایچر بررسی کنم.

Rast-Eicher که وابسته به دانشگاه برن است، در شناسایی الیاف پارچه تخصص دارد. او با برخی از قدیمی ترین منسوجات اروپایی که در دریاچه های آلپ یافت می شود، تجربه دارد. این دو محقق در سال های اخیر در چندین پروژه از جمله تحت حمایت NTNU همکاری کرده اند.

در آگوست 2017، آنها با هم به چاتالهویوک سفر کردند و منسوجاتی را که باستان شناسان گروه هودر پیدا کرده بودند، بررسی کردند. آنها همچنین با سابین کارگ، محقق فوق دکترا و باستان شناس از دانشگاه آزاد برلین همکاری کردند. این گروه از متخصصان پاسخ های روشنی پیدا کردند.

Bender Jørgensen می گوید: «در گذشته، محققان تا حد زیادی این احتمال را که الیاف پارچه می تواند چیزی غیر از پشم یا کتان باشد را نادیده گرفتند، اما اخیراً ماده دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

وی می گوید: «الیاف باست برای هزاران سال برای ساختن طناب، نخ و به نوبه خود نخ و پارچه استفاده می شد.

یک نمونه الیاف از یک سبد معلوم شد که از گیاه ساخته شده است، اما بسیاری از منسوجات به وضوح از الیاف پایه درختان بلوط ساخته شده اند. آنها همچنین قدیمی ترین پارچه های بافته شده در جهان هستند.

فیبر سست بین پوست و چوب درختانی مانند بید، بلوط یا نمدار یافت می شود. مردم Catalhöyük از پوست درخت بلوط استفاده می‌کردند و به این ترتیب لباس‌های خود را از پوست درختانی که در اطراف خود پیدا می‌کردند، تهیه می‌کردند. آنها همچنین از الوار بلوط به عنوان مصالح ساختمانی برای خانه های خود استفاده می کردند و مردم بدون شک الیاف بست را هنگام قطع درختان برداشت می کردند.

نتیجه گیری کارشناسان با یک نکته قابل توجه دیگر همخوانی دارد: هیچ مقدار زیادی بذر کتان در منطقه یافت نشده است. به نظر می رسد که مردم در Çatalhöyük کتان کشت نمی کردند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *