نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:05 ب.ظ

فرانسه در سال آینده که ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد، تحقیقات مغزی را در اولویت قرار می‌دهد

14 اکتبر 2021 نویسنده: دیوید متیوز

با نزدیک شدن دهه به دهه – و گاه بحث برانگیز –  بهپروژه مغز انسان، بیم آن می‌رود که چشم انداز تحقیقات پیرامون علوم عصبی تکه تکه شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپایی اکنون راه جدیدی برای هماهنگی تحقیقات می‌خواهند.

فرانسه در طول ریاست جمهوری آینده خود در اتحادیه اروپا، تحقیقات مغزی را در اولویت قرار می‌دهد، استراتژی‌های ملی را هماهنگ می‌کند و بر روی مشارکت خاص سلامت مغز برای نیمه دوم Horizon Europe کار می‌کند.

این کشور از حمایت ایتالیا برخوردار است که می‌خواهد منابع اروپایی را در علوم اعصاب جمع آوری کند، در شرایطی که می‌ترسند با پایان پروژه سرمایه گذاری و بحث برانگیز مغز انسان (HBP)، چشم انداز تحقیقات اروپایی تکه تکه شود و کشورهای عضو تلاش‌های یکدیگر را تکرار کنند.

کلر گیری، مدیرکل تحقیقات و نوآوری در وزارت تحقیقات فرانسه، در کنفرانسی که این هفته برای تعیین مسیرهای آینده پس از HBP برگزار شد، گفت: «ما واقعاً قصد داریم این موضوع را به عنوان موضوعی قدرتمند برای ریاست جمهوری تبدیل کنیم.»

در زمان پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه، علوم اعصاب در اروپا از مراحل اولیه فاجعه بار HBP زیر ابر بوده است. به اصطلاح گل سرسبد فناوری‌های آینده و نوظهور در سال 2013 توسط کمیسیون راه اندازی شد و از جمله قول داد که شبیه سازی کامل مغز انسان در یک ابر رایانه انجام شود.

اما سال بعد صدها دانشمند یک نامه سرگشاده امضا کردند و استدلال کردند که این امر هنوز امکان پذیر نیست و قبل از اینکه مغز بتواند به طور صحیح مدل سازی شود، تحقیقات اولیه بیشتری مورد نیاز است. نقطه عطف زمانی به دست آمد که مشخص شد رهبران پروژه قصد دارند مطالعات مربوط به شناخت را از برنامه آینده حذف کنند. بازتعریف اهداف این پروژه با ارزش 1.2 میلیارد یورو و تغییر مدیریت در پی آن انجام شد، اما همچنان به عنوان شعار هیاهوی علمی بیش از واقعیت باقی می‌ماند.

در سال 2020 این پروژه وارد مرحله نهایی خود شد و زیرساخت‌های تحقیقاتی EBRAINS را راه اندازی کرد، ابتکاری در سراسر اروپا که امیدوار است میراثی ماندگار باشد. اگرچه از وعده‌های اولیه بسیار کوتاه بود، اما حامیان HBP اکنون به پیشرفت‌های ملموسی از جمله اطلس پیشرو مغز و پیشرفت در دستان روباتیک اشاره می‌کنند.

اما در حالی که تنها دو سال دیگر باقی مانده است، اکنون سوالاتی مطرح می‌شود که آیا تحقیقات مغزی بدون پروژه‌های جامع برای انجام این کار تقسیم می‌شود یا خیر.

Paweł iewieboda، که سال گذشته مدیرکل پروژه را بر عهده گرفت، به Science | Business گفت: «بزرگترین ارزش افزوده HBP همکاری است که در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.»

با نزدیک شدن زمان به پایان این پروژه، کشورهای عضو به دنبال برنامه مشترک اروپایی در زمینه تحقیقات مغز هستند. یکی از مکانیزم‌های بالقوه برای هماهنگی این زمینه مشارکت سلامت مغز Horizon Europe است که برای نیمه دوم برنامه Horizon Europe طرح ریزی شده است. گیری گفت: «ایجاد و ابعاد مشارکت‌ها موضوعی است که ما باید در این دوره ریاست جمهوری روی آن کار کنیم.» یک رویداد خاص در زمینه تحقیقات مغز برنامه ریزی شده است.

به نظر می‌رسد ایتالیا نیز در این سفر حضور دارد. ماریا کریستینا مسا، وزیر تحقیقات ایتالیا گفت: «غیرقابل تصور است که هر کشوری می‌تواند مستقل از سایر شرکا، در راستای ابتکارات غیر هماهنگ حرکت کند.» وی افزود که HBP بخشی از گرایش به سمت هماهنگی و ترکیب بهتر استعدادها و منابع بوده است.

مسا می‌خواهد یک کنفرانس سالانه برای هماهنگی برنامه تحقیقات علوم اعصاب در اروپا داشته باشد و همچنین دانشگاهیان دیگر قدرت‌های تحقیقاتی مانند ایالات متحده را به آن‌جا بکشاند.

این مورد از نمایندگان اصلی پارلمان اروپا پشتیبانی می‌کند. کریستیان سیلویو بونوی، رئیس کمیته صنعت ITRE گفت: «لطفا روی حمایت قوی ما از پارلمان اروپا حساب کنید.»

وی متعهد شد اطمینان حاصل کند که سلامت مغز در دستور کار اروپا قرار دارد.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *