نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 5:49 ب.ظ

نسل بعدی فناوری سلول‌های خورشیدی به فضا می‌رسد

29 سپتامبر 2021، توسط آزمایشگاه‌های ملی Sandia

این عکس نشان می‌دهد که DragonSCALES امروز چگونه است. این فناوری که قبلاً در آزمایشگاه‌های ملی Sandia توسعه داده شده، قبلاً به عنوان درخشش خورشیدی شناخته می‌شد، از زمانی که به فناوری mPower منتقل شد، تکامل یافته است.

در میان درخشش آسمان شب، یک ماهواره کوچک است که از فناوری سلول‌های خورشیدی جدید و نسل جدید استفاده می‌کند که در آزمایشگاه‌های ملی Sandia توسعه یافته است.

DragonSCALES mPower Technology، شامل سلول‌های کوچک فتوولتائیک بسیار متصل به هم است که قبلا در Sandia به عنوان درخشش خورشیدی شناخته می‌شدند. آن‌ها برای اولین بار بر روی ماهواره Lynk Global Inc. که از اتصال مستقیم به تلفن‌های همراه پشتیبانی می‌کند، به دور زمین می‌چرخند. این ماهواره تابستان امسال به فضا پرتاب شد.

این فناوری به عنوان یک راه حل بالقوه انرژی خورشیدی برای ناوگان صورت فلکی Lynk Global در حال ارزیابی است. داده‌های جمع‌آوری شده بازخورد ارزشمندی را برای تایید عملکرد محصول در فضا ارائه می‌دهد.

مری مونسون، مدیر ارشد همکاری‌های فناوری و توسعه کسب و کار ساندیا می‌گوید: «تماشای این فناوری که از آزمایشگاه‌ها بیرون می‌آید و تبدیل به محصول می‌شود شگفت انگیز بوده است.»

فناوری سلول‌های خورشیدی در آزمایشگاه‌ها توسعه یافت تا هزینه ایجاد فناوری خورشیدی را کاهش داده و کارایی آن را افزایش دهد. mPower Technology یک شرکت کوچک در نیومکزیکو، مجوز این فناوری را از Sandia گرفت و آن را با نام DragonSCALES تجاری کرد. سلول‌های به هم پیوسته از سیلیکون بسیار کارآمد ساخته شده‌اند که می‌توانند به هر شکل، اندازه یا شکلی مش‌بندی شوند.

مدیران mPower می‌گویند مزایای این فناوری شامل سهولت نصب و یکپارچه سازی سیستم است. هزینه‌های توسعه نسبت به سایر فناوری‌های خورشیدی کمتر است زیرا میکروسل‌ها به مواد کمی برای تشکیل دستگاه‌های کنترل شده و بسیار کارآمد نیاز دارند.

کوین هل، رئیس فناوری و مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «این اولین راه اندازی محصول مبتکرانه ما با Lynk Global بود و ما مشتاقانه منتظر یک نمایش موفق در مدار از آن‌ها هستیم. با افزایش علاقه به فناوری ما برای طیف گسترده‌ای از مأموریت‌های جدید نیروی فضایی، ما انتظار داریم در آینده نزدیک پرتاب‌های بیشتری انجام شود.»

پروژه‌های آینده ممکن است این فناوری را تا ماه پیش ببرند.

mPower و شرکت سیستم‌های فضانوردی Honeybee Robotics Inc اخیراً توسط ناسا به عنوان یکی از پنج تیم تجاری برای طراحی طرح‌های سیستم‌های آرایه خورشیدی قابل استفاده در سطح ماه و یک روز در آینده به عنوان ایستگاه‌های شارژ برای شارژ مریخ نوردها، بسته‌های باتری و سایر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده فضاپیماها و فضانوردان انتخاب کرده است.

طراحی تیم‌ها باید قابل مانور باشد، حجم آن به کمتر از نیم متر مکعب برسد و در صورت انتخاب ناسا، ایستگاه توسعه یافته توسط مریخ نوردها برای تأمین نیرو رها می‌شود. این تیم بر روی مفهوم Honeybee به نام Lunar Array Mast and Power System ، LAMPS متمرکز است که شامل DragonSCALES است. با فناوری mPower ، این طرح از برخی از مقرون به صرفه‌ترین، سبک‌ترین و بزرگ‌ترین صفحات خورشیدی قابل توسعه استفاده می‌کند.

مورات اوکندان، مدیر ارشد فناوری mPower ، گفت: «برخی از هیجان انگیزترین و چالش برانگیزترین سیستم‌ها دارای ویژگی‌هایی  بسیار شبیه به LAMPS هستند، که مقرون به صرفه و در مقیاس وسیع سیستم‌های قدرت از نظر توانایی برای رفع نیازهای مأموریت و حمایت از گسترش فعالیت‌های پیش‌بینی شده در مدار و سیستم‌های فرودگاهی بسیار مهم خواهد بود.»

برنامه‌های آزمایشگاهی امکان دسترسی فناوری به بخش خصوصی را فراهم کرد.

ساندیا توسعه درخشش خورشیدی را در سال 2009 پس از ساخت سلول‌های خورشیدی توسط محققان با استفاده از فناوری‌هایی برای ساخت سیستم‌های میکروالکترومکانیکی در تاسیسات مهندسی، علوم و برنامه‌های کاربردی Sandia’s Microsystems اعلام کرد و نام مستعار MEPV را برای فتوولتائیک‌های با سیستم میکروسیستم نامگذاری کرد.

تیم اصلی Sandia به پیشرفت فناوری از طریق پروژه‌های مختلف با حمایت برنامه و توسعه آزمایشگاهی Sandia، ارتش و ناسا ادامه داد. امروزه، برخی از رویکردهای ساخت که توسط MEPV مطرح شده است، مانند پیوند اکسید، همچنان برای تحقیقات مربوط به نیمه رساناها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیث اورتیز، مدیر بخش فناوری سیستم‌های میکروالکترومکانیکی گفت: بیش از 12 سال پیش به عنوان یک پروژه تحقیق و توسعه آزمایشگاهی در آزمایشگاه ما آغاز شد. در حال حاضر، این فناوری در فضا است و من منتظر توسعه 12 ساله بعدی فراتر از ساندیا هستم.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *