نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 12:17 ق.ظ

تاثیر بلاک چین بر تجارت الکترونیکی

7 سپتامبر 2021

بلاک چین یک فناوری انقلابی است که کنترل غیر متمرکز را بر عهده داشته و واسطه‌ها را حذف کرده است. خوشبختانه برای تجارت الکترونیک، این تغییر فرصت‌های فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهد و کشف فناوری بلاک چین را هم هیجان انگیز و هم ضروری می‌کند.

یک بلاک چین شامل یک پایگاه داده است که در آن بلوک‌های اطلاعات مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل شده‌اند. پایگاه داده توسط بیش از یک فرد مدیریت و به اشتراک گذاشته می‌شود، که تشخیص بی‌نظمی‌ها را آسان می‌کند. این باعث می‌شود که یک سیستم قابل اعتماد و بدون خطا باشد. اگرچه فناوری بلاک چین مدت‌هاست که با معاملات بیت کوین در ارتباط است، اما بسیاری از صنایع دیگر از جمله تجارت الکترونیکی اکنون پتانسیل آن را می‌شناسند.

مزایای بلاک چین

  • بلاک چین اعتماد را بر اساس اجماع و بدون وابستگی به یک مرجع مرکزی واحد ایجاد می‌کند.
  • شفافیت بیشتری ایجاد می‌کند.
  • این امر نیاز به تکیه بر واسطه‌ها را حذف می‌کند و به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا با سایر مصرف‌کنندگان یا شرکت‌ها ارتباط برقرار کنند. این ارتباط همتا به همتا اساساً به کاربران قدرت می‌بخشد.

بلاک چین و تاثیر آن بر تجارت الکترونیک

با فناوری بلاک چین و توانمندی که برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت، فروشندگان و تولیدکنندگان باید بیشتر به سمت مشتریان متمرکز شوند. این امر نیازمند بینش بهتری در مورد نیازها و انتظارات مشتری است. این فناوری راهی را برای دستیابی به این هدف فراهم می‌کند که به تجار و مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا در بستری مبتنی بر بلاک چین گرد هم آیند.

با این حال، مشاغلی که به عنوان واسطه فعالیت می‌کنند در معرض خطر هستند، زیرا در نهایت با استفاده گسترده از این فناوری، چنین مشاغلی منسوخ می‌شوند. این امر به ویژه در مورد شرکت‌هایی صادق است که نمی‌توانند ثابت کنند خدماتشان چگونه ارزش افزوده دارد. در اینجا، نگاهی خواهیم داشت به اینکه بلاک چین چگونه بر آینده صنعت تجارت الکترونیک تأثیر گذاشته است.

برنامه‌های وفاداری و پیشنهادات شخصی توسط خرده فروشان

اگر مشتریان بتوانند سابقه خرید خود را با تعدادی از مارک‌های سوپرمارکتی به اشتراک بگذارند و از پیشنهادات شخصی خود بهره مند شوند، یا از برنامه‌های وفاداری در خرده فروشان استفاده کنند تا آن‌ها بتوانند تصمیم بگیرند که از کجا نیاز و ارزش خود را استفاده کنند. فناوری بلاک چین می‌تواند این کار را با ذخیره سابقه خرید و امتیازات و توزیع آن‌ها در شرکت‌های مورد نظر مشتری انجام دهد.

دسترسی آسان به رسید و ضمانت نامه

فناوری بلاک چین همچنین به ذخیره رسیدها و ضمانت‌نامه‌ها کمک می‌کند و خطر از دست دادن آن‌ها را از بین می‌برد و به مشتریان اجازه می‌دهد در هر زمان آن‌ها را بازیابی کرده و پوشش گارانتی را اثبات کنند. خرده فروشان، مشتریان و تولیدکنندگان، همه می‌توانند به داده‌ها دسترسی داشته باشند و به راحتی اثبات مالکیت را تأیید کنند.

ایجاد نظرات واقعی

برای برنامه‌های مبتکرانه بلاک چین، ایجاد نظرات واقعی در مورد محصولات و خدمات آسان است. در حال حاضر، نظراتی را که به صورت آنلاین می‌بینیم فقط می‌توان اصل تصور کرد. در واقع، بسیاری از این بررسی‌ها توسط خود فروشندگان، به عنوان یک تاکتیک بازاریابی انجام می‌شود. فناوری بلاک چین می‌تواند در تأیید نظرات کمک کند.

پرداخت هزینه برای تولید محتوا

بسیاری از سیستم عامل‌های آنلاین برای تولید محتوا به افراد پول می‌دهند. با این حال، بلاک چین به کاربران امکان پاداش دادن به یکدیگر را می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند برای رای گیری، ارسال و تنظیم محتوا، نشانه‌های دیجیتالی دریافت کنند. پرداخت نیز در بلاک چین انجام و در کیف پول دیجیتال دریافت می‌شود. این همچنین باعث صرفه جویی در وقت می‌شود که در غیر این صورت در جذب واسطه‌ها استفاده می‌شود. همچنین توکن‌ها به راحتی به ارز دلخواه شما تبدیل می‌شوند.

پرداخت بدون دخالت واسطه‌ها

در حال حاضر، اشکال سنتی ارز مانند سکه، اسکناس نقدی و حساب‌های بانکی بیشتر معاملات را تشکیل می‌دهند. اگرچه امروزه ارزهای رمزنگاری شده تنها سهم کمی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند، اما استفاده از آن رو به افزایش است و انتظار می‌رود به صورت تصاعدی افزایش یابد. با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در بلاک چین، کاربران می‌توانند مستقیماً برای یک کالا یا خدمات بدون وابستگی به واسطه‌ای هزینه پرداخت کنند. این امر نه تنها هزینه واسطه را حذف می‌کند. همچنین دوره‌های انتظار را بدون نیاز به پرداخت اولیه کاهش می‌دهد.

اتخاذ انقلاب بلاکچین

با وجود مزایای بسیار زیادی که بلاک چین ارائه می‌دهد، مهم است که فرصت‌هایی را که اکنون ارائه می‌دهد بررسی کنید تا دیر نشده باشد. با این حال، بلاک چین هنوز یک فناوری نسبتاً جدید است و سازگاری آن در تجارت الکترونیکی جدید است. این نیاز به یک ذهنیت کارآفرینانه دارد و بهتر است با آزمایشات کم خطر شروع کنید.

بلاک چین و تجارت الکترونیکی با هم می‌توانند تعدادی از فرصت‌های تجاری جالب را که باعث اعتماد، شفافیت و کاهش هزینه می‌شوند، باز کنند. با این حال، برای سازمان‌هایی که قادر به ارزش افزوده برای مشتری نیستند نیز تهدید ایجاد می‌کند. اگر سازمانی می‌خواهد در آینده مرتبط بماند، اکنون بهترین زمان برای کشف تمام امکاناتی است که بلاک چین به صنعت تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد.

https://www.europeanbusinessreview.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *