نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 5:42 ق.ظ

تعریف جدیدی از زندگی مبتنی بر بلاکچین و پیامدهای آن بر سیستم‌های سایبرنتیک

9 آگوست 2021، توسط موسسه علوم سیاره‌ای؛ نمونه‌ای از خود سازماندهی که به صورت ریاضی با تکرار یک معادله بازخورد ساده ایجاد شده است. خود سازماندهی در انواع فرآیندهای بیولوژیکی مانند تراکم DNA به کروموزوم‌ها مشاهده شده است. اعتبار O.Abramov

شاید اساسی‌ترین معمای زیست شناسی – «زندگی چیست؟» – در مقاله‌ای جدید توسط اولگ آبراموف، دانشمند ارشد موسسه علوم سیاره‌ای مطرح شده است. آبراموف، نویسنده اصلی کتاب ویژگی‌های بیولوژیکی جدید سیستم‌های توزیع شده مبتنی بر بلاک چین که در Origins of Life and Evolution of Biospheres آمده است، می‌گوید: «این کار شواهدی را ارائه می‌دهد که نظم در سیستم‌های بیولوژیکی اساساً محاسباتی است. این یک جهت امیدوارکننده برای تحقیقات آینده توسعه نظریه‌های ریاضی است که محاسبه می‌کند که چگونه سیستم‌های بیولوژیکی خود را مرتب می‌کنند.»

کریستین ببل، محقق مستقل و استفان موجسیس، مدیر موسسه تحقیقاتی Origins که اخیراً در مرکز تحقیقات نجوم و علوم زمین در بوداپست مجارستان تأسیس شده است، نویسندگان مشترکی هستند.

این مقاله از یک رویکرد چند رشته‌ای استفاده می‌کند که شامل نظریه، مشاهدات و مدل سازی است. اساس نظری شامل اصول خود سازماندهی و تکامل در طیف گسترده‌ای از شکل‌های زندگی است. با این کار، نویسندگان تعریفی از سیستم‌های بیولوژیکی بر اساس اصول اولیه ارائه می‌دهند.

آبراموف گفت: «این کار مشاهدات یک ماشین مجازی توزیع شده مبتنی بر بلاک چین (dVM) متشکل از هزاران گره یا رایانه را ارائه می‌دهد که در مجموع به عنوان یک رایانه عمومی کار می‌کند که برای اهداف عملی نمی‌توان آن را خاموش کرد. مشاهدات در این مطالعه نشان می‌دهد که چنین dVMها یی دارای ویژگی‌های مرتبط با سیستم‌های بیولوژیکی هستند. به عنوان مثال، مشاهدات ما تعدادی از شباهت‌های عملکردی و ساختاری بین بلاک چین و DNA را نشان می‌دهد، یک مولکول خود تکثیرکننده که به عنوان نقشه ژنتیکی برای همه زندگی شناخته شده است. بلاک چین یک ساختار داده فقط پیوست است که از زیر واحدهایی به نام بلوک تشکیل شده است که با استفاده از رمزنگاری پیشرفته به طور دائم با هم زنجیر می‌شوند. در عمل، این یک رسانه تغییر ناپذیر است که حاوی دستورالعمل‌هایی به شکل کد رایانه است و در هزاران گره تکرار می‌شود. بسیار شبیه DNA در سلول ها.»

این مقاله بیان می‌کند که چنین سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین دارای معیارهایی برای زندگی هستند، مانند پاسخ به محیط، رشد و تغییر، تکثیر و خودتنظیمی. در ادامه یک مدل مفهومی برای یک «ارگانیسم» ساده سازماندهی شده و خودکفا به عنوان یک سیستم بسته عملیاتی که تمام تعاریف زندگی را برآورده می‌کند، ارائه می‌شود و فن‌آوری‌های در حال توسعه، به ویژه هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه عصبی مصنوعی ANN را توصیف می‌کند که در آینده نزدیک آن را فعال می‌کند. قابل ذکر است، چنین سیستم‌هایی دارای چندین مزیت خاص نسبت به زندگی بیولوژیکی هستند، مانند توانایی انتقال ویژگی‌های به دست آمده به فرزندان، افزایش سرعت، دقت و افزونگی حامل ژنتیکی آن‌ها و همچنین طول عمر بالقوه نامحدود. dVMهای عمومی مبتنی بر بلاک چین محیطی بدون محدودیت برای توسعه هوش عمومی مصنوعی، با پتانسیل خود جهت دهی تکامل آن‌ها ایجاد می‌کنند. این مطالعه پیش‌بینی می‌کند که ادغام بلاک چین، که عملکردی مشابه DNA دارد و هوش مصنوعی مبتنی بر ANN، که عملکردی مشابه مغز دارد، می‌تواند سیستم‌های پیچیده‌ای را که اساساً از زیست‌شناسی قابل تشخیص نیستند، فعال کند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *