نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:38 ب.ظ

گشایش پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت

۲۴-۳-۱۴۰۰- به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، با هدف توسعه بازار دانش‌بنیان، اشتغال‌زایی تخصصی و ایجاد فضای رقابتی برای فعالان فناور حوزه نفت و گاز در ۳۲ هکتار با ارائه حمایت‌های مادی و معنوی به فعالان زیست‌بوم نوآوری این حوزه ایجاد شده است.

این پارک نوآوری فناوری، ایجاد کننده فضایی با کیفیت برای استقرار و هم‌افزایی حرفه‌ای بین شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، مراکز نوآوری و فناوری، نمایندگان تخصصی نهاد‌های پژوهشی، فناوری و دانشگاهی، مراکز رشد و شتابدهنده‌ها سرمایه گذاران خطرپذیر، کارآفرینان کارگزاران نوآوری باز و مشاوران خبره صنعتی است.

بخش خصوصی صنعت نفت بی‌نیاز از واردات می‌کند
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم گشایش پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، با اشاره به نقش نوآوری بخش خصوصی در متحول کردن صنایع و خلق محصولات نوآورانه گفت: اوایل قرن بیستم بسیاری از کشور‌ها تلاش می‌کردند هواپیما بسازند و دولت نیز هزینه‌های هنگفتی را در حمایت از ساخت هواپیما صرف کردند. اما نتایج ناموفق بود و حتی مقاله‌ای منتشر شد که تا صد سال آینده امکان ساخت هواپیما وجود ندارد. اما تنها کم‌تر از یک ماه بعد از انتشار این مقاله، برادران رایت که دوچرخه ساز بودند در ساخت و تست نخستین نمونه هواپیما موفق شدند.

ستاری، با ذکر این مثال، تأکید کرد که محصول کارآمد و کیفی حاصل فعالیت بخش خصوصی است و از پژوهش دولتی نمی‌توان انتظار تولید محصول داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از ضرورت اصلاح رویکرد‌ها و پیشینه‌های فکری درباره پژوهش در دولت گفت و ادامه داد: آن چه که در دنیا کارآمد و تحول آفرین شده، سرمایه گذاری و هزینه بخش خصوصی در حوزه پژوهش، تحقیق و توسعه و نوآوری است.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، لازمه به میدان آمدن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را وجوود زیست‌ببومی برای فعالیت بدون دغدغه و انگیزه در حوزه فناوری و نوآوری دانست و گفت: رغبت و انگیزه سرمایه گذاری در این حوزه‌ها در ذهن بخش خصوصی زمانی جرقه می‌خورد که زیست بوم و فضای لازم را برای فعالیت او فراهم کنیم. زیست بومی که در آن، دانشگاه‌های نسل جدید، مراکز نوآوری و استارتاپ‌ها تامین کننده نیروی انسانی خلاق این زیست بوم باشند و هم‌زمان، سرمایه گذاران خطرپذیر بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، کار تولید محصول و خدمت فناورانه را با استفاده از سرمایه انسانی به پیش ببرند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ادامه داد: پارک فناوری و نوآوری این فرصت را فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد بخش خصوصی، آگاهانه و با اشتیاق در حوزه نوآوری سرمایه گذاری می‌کند و ارزش افزوده‌ای به مراتب بیش‌تر از سرمایه گذاری در دیگر حوزه‌ها به ارمغان می‌آورد.

ستاری با بیان این‌که در کاهش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی با حمایت از پارک‌های فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری و دیگر مدل‌های حمایت مالی گام برمی‌داریم، ادامه داد: نباید فراموش کنیم محصول از سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می‌شود و دولت نقش راهبری و هدایت پژوهش را ایفا کند؛ در این مسیر، پارک فناوری ضمن پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها، زمینه ارتباط نوآوری با بازار را فراهم می‌کنند.

حمایت از تولید ایران‌ساخت
سورنا ستاری رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تجاری سازی و ارائه محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت برای نخستین بار ادامه داد: تا کنون از ساخت نخستین نمونه ایران‌ساخت محصولات متعددی حمایت شده است که ۸۰ درصد از این محصولات حمایت شده در حوزه صنعت نفت اختصاص دارد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که مراکز نوآوری بی‌شماری را در کشور توسعه دادیم تا این امکانات در اختیار فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری قرار بگیرد، افزود:، اما مهم‌تر از امکانات زیرساختی، زیست بوم مناسب برای فعالیت‌ها و هدایت آن‌ها است که در این زمینه نیز تلاش‌های جدی صورت گرفته و امیدواریم با حمایت و همراهی بخش‌های مختلف بیش از پیش با سرعت بیش تری ادامه یابد.

فعالیت‌های فناورانه و گامی که برای صنعت نفت برداشته می‌شود
پارک و فناوری و نوآوری صنعت نفت، با حمایت‌های مالی، تجاری‌سازی ایده‌ها، اختصاص زیرساخت‌ها و ارائه فضای کار اشتراکی جریان توسعه فناوری را در میان دانشگاهیان، مؤسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و صنعت فراهم می‌کند.

همچنین زمینه ساز تعاملات سازنده بین نقش آفرینان زیست بوم نوآوری و فناوری حوزه نفت با شرکت‌ها و واحد‌های فناور مستقر و سایر پارک‌های علم و فناوری و مراکز فناوری فعال کشور می‌شود.

۳۲ هکتار از زمین‌های بدون استفاده و متروکه بازسازی شده است و با اختصاص به پارک فناوری و نوآوری ارزش این زیرساخت افزایش علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی همچون معافیت‌های قانونی و مالیاتی توسط پارک به شرکت‌ها اختصاص خواهد یافت. تا ۵۰۰ میلیون تومان به ااحد‌های مستقر کمک می‌کند و بیش از آن را از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت تامین خواهد کرد.

پذیرش اختصاصی یکی از بخش‌های این پارک است که شرکت‌های متقاضی فاوری نیازهایشان را عرضه می‌کننند و پذیر غیر مستقر، مبتنی بر تقاضا و در سراسر کشور از سوی شرکت‌های بزرگ است. بررسی‌های ایجاد پارک فناوری در اوایل سال ۹۸ آغاز شد و مجوز تاسیس در شهریورماه، اساس نامه در بهمن ماه انتخاب شد و این پارک در ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

حمایت از شبکه سازی نوآوری توسط پارک فناوری و نوآوری نفت
حمایت از واحد‌های فناور در مراحل پیش رشد و رشد از طریق شبکه سازی و خوشه سازی با مراکز نوآوری و پردیس‌های اققماری، تعامل با تمامی مراکز نوآوری و شتابدهنده‌های موجود از رویکرد‌های این پارک فناوری و نوآوری است.

پذیرش، ایجاد شبکه‌ای اقماری از مراکز نوآوری و تجاری سازی از رویکرد‌های پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت و خدمات فناورانه است.

بر همین اساس مرکز نوآوری سیمرغ و مرکز نوآوری ققنوس از بخش‌های اقماری و زیرمجموعه پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت ایجاد شد تا زمینه را برای استقرار کارآفرینان جوان فراهم کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *