نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 10:22 ق.ظ

چالشهای اینترنت اشیا تا اینترنت همه چیز پایان دارد یا نه ؟

نگاهی بیندازیم به چند واژه :

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا صنعتی

اینترنت اشیا بدن

بانک اینترنت اشیا

اینترنت همه چیز

و………………………..

دامنه موضوعاتی که به انسان ، اینترنت ، اشیا و خدمات و قوانین و صدها موضوع دیگر در هم تنیده می شوند روز به روز درحال گسترش است و در این زمینه فناوری از انسان سبقت گرفته و فشار آن بگونه ای است که متفکران انسان دوست را به وحشت انداخته است.

برای سامان بخشیدن به این موضوعات شرکتهای بزرگ و غولهای فناوری ابراز می دارند که  اعتماد دیجیتال در درجه اول اهمیت است.  اما عده ای دیگر این اعتماد را احمقانه تلقی کرده و اعتقاد دارند اکوسیستم دیجیتال جهانی باید توسط استانداردهای اطلاعات ، قابلیت ها و رابط های حقوقی بگونه ای مدیریت شوند که حقوق مردم در جهان توسط شرکتها و دولتها و نهاد های بین المللی  در اولویت شماره یک بوده و حفظ شود .

ولی آیا این خواسته اگر چه درست و حق است ، ولی تا چه حد واقعی و امکان پذیر است .

باید به ابعاد مختلف این موضوع توجه داشت :

کسب و کارهای جهانی و سازمان های بین المللی در این میدان ، کدام یک دارای قدرت بیشتری هستند و آیا می توانند چارچوب های دیجیتالی مشترکی را برای درک ارزش بالقوه قابلیت های اعتماد دیجیتال ایجاد کنند؟

سازمانهای بین المللی و دولتها چگونه می توانند شرایط نظارتی که قابلیت اعتماد دیجیتال را فراهم می کند و از آنها پشتیبانی می کند را ساماندهی کنند . ۶۰ سال از اخطار های زیست محیطی می گذرد و هنوز تفاهمات بین المللی توسط خیلی از کشورها و شرکتها  اجرا نمی شود.

شاید بتوان در قوانین تجارت دیجیتالی تسریع ایجاد کرد تا کارایی و اثر بخشی تصمیمات اعتماد دیجیتال افزایش یابد اما در زمینه های دیگر بسیار سخت است.

اعتماد ، حریم خصوصی ، امنیت ، درآمد ، مدیریت تجربه مشتری ، تجزیه و تحلیل ، کسب و کارهای پلتفرمی ، اکوسیستم های دیجیتال و مدیریت و کسب درآمد از اینترنت اشیا  به دسترسی دقیق  و به موقع اطلاعات بستگی دارد. این اطلاعات غالباً از زنجیره ای طولانی از منابع حاصل می شود و قابلیت اطمینان به نحوه استفاده از آنها به مولفه های متنوعی بستگی دارد .

اما این امری واقعی است و باید برای آن فکر کرد و خطرات آن را همبسته با خطرات زیست محیطی دانست !

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *