نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:01 ق.ظ

شواهد ریز ذرات به وجود یک نیروی قوی پنجم در طبیعت اشاره دارد.

اندی کوربلی -8 آوریل 2021

مانند چهار عنصر اصلی گذشته ، یا چهار جهت اصلی ، چهار نیروی طبیعت نیز وجود دارد – نیروهایی که باعث حرکت ذرات به روش های مختلف می شوند ، مانند جاذبه و الکترومغناطیس.

فیزیکدانانی که در شیکاگو مشغول کار هستند اخیراً با کشف هایی که هنگام کار با ذره ای بنیادی به نام میون انجام شده اند ، نیروی پنجم طبیعت را مورد بررسی قرار داده اند ، چیزی که فیزیکدانان را به تعجب می اندازد.

این آزمایش که آزمایش Muon g-2 نامیده می شود ، در آزمایشگاه فرمی وزارت انرژی ایالات متحده انجام شد . این نتایج یا می تواند به یک ذره کشف نشده اشاره داشته باشد ، یا یک نیروی کاملاً جدیدی که در جهان فعالیت می کند – که بسیار هیجان انگیزتر خواهد بود.

در حالی که اتم ها را در شتاب دهنده ذرات با هم خرد می کنند ، یک تیم بین المللی از محققان دریافتند که برخی از ذرات “به لرزه” در می آیند که با تئوری فعلی چهار نیرو یعنی جاذبه ،  الکترو مغناطیس و دو نیروی هسته ای و نیروی ضعیف قابل توضیح نیست.

وزن میون حدود 200 برابر پسر عمویش ، الکترون است. میون ها به طور طبیعی هنگام برخورد پرتوهای کیهانی با جو زمین رخ می دهند.

رنه فاطمی ، فیزیکدان دانشگاه کنتاکی و مدیر شبیه سازی در یک مقام رسمی بیانیه مطبوعاتی گفت که :

این کمیت که آنرا  اندازه گیری می کنیم نشان دهنده فعل و انفعالات میون با هر چیز دیگری در جهان است. اما هنگامی که نظریه پردازان با استفاده از تمام نیروها و ذرات شناخته شده در مدل استاندارد ، مقدار یکسانی را محاسبه می کنند ، جواب یکسانی دریافت نمی کنیم.

چندین رمز و راز دیگر در اخترفیزیک نیز وجود دارد که می تواند ناشی از نیرویی از طبیعت باشد که هنوز کشف نشده است ، از جمله اینکه چرا کهکشان ها سریعتر از آنچه که محاسبات ریاضی نشان می دهد می چرخند.

پروفسور مارک لنکستر از دانشگاه منچستر به بی بی سی نیوز گفت: “واضح است که این بسیار هیجان انگیز است زیرا به طور بالقوه به آینده ای با قوانین جدید فیزیک ، ذرات جدید و نیروی جدید اشاره دارد که تاکنون ندیده ایم.”

بی بی سی گزارش داده است که آزمایشات دیگری در ژاپن ، ایالات متحده و در برخورد دهنده بزرگ هادرون در اروپا آزمایشاتی از این دست تولید کرده اند ، هرچند فیزیکدانان در همه جا دوباره شتاب دهنده های ذرات خود را برای کشف این موضوع احیا می کنند اطلاعات بیشتر در مورد این رمز و راز نیروی جدید و به طور بالقوه این رشته را به یک دوره جدید تبدیل می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *