نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:01 ق.ظ

رمز گشایی از رمز ارز آیا ممکن است ؟

 این روزها واژه های بلاکچین ، بیت کوین و ارز رمزنگاری شده برخی از جمله واژه هایی است که در بسیاری از محافل خانوادگی در زمان قرنطینه بگوش می رسد و حتی مثل تب خرید ارز های جاری که در بازار دوسال قبل به جان جامعه افتاده بود ، غوغا می کند . افزایش سه برابری قیمت بیت کوین طی دو ماه از حدود ۲۰ هزار دلار به حدود ۶۰ هزار دلار در روز های اخیر نشانگر یک مشکل است .

این موضوع کشور ما نیست و در تمامی کشور ها طی دهه گذشته ، ارز رمزنگاری شده به بحث مجامع اقتصادی و کسب و کارها و بانکها و حتی بانکهای مرکزی تبدیل شده است . و اتفاقاتی را برخی از صاحبان کسب و کار ها بوجود می آورند همانند تصمیمات رییس خود رو سازی تسلا که به این تلاطم دامن میزند.

در سال۲۰۱۹ میلادی  ، قبل از اینکه بلاکچین  به یک مرحله پذیرش عمومی برسد ، به طور ناگهانی متوقف شد و کارشناسان آتش فن آوری و ارز مجازی را خاموش کردند. اما اکنون در دنیا آتش را دامن میزنند . در کشورمان هم آتش زیر خاکستر استخراج بیت کوین به ناگهان نمایان می شود و بسیاری مراکز خلاف کشف می شوند و …….

از جمله علل این تلاطم ها از دید کار شناسان اینست که این فناوری هنوز نابالغ است . رمز ارز ها در هند و در اتحادیه اروپا و بسیاری کشور ها با موضوعاتی فراتر از عدم تنظیم مقررات مواجه است. این فناوری در حال ظهور است و در سیستم های اقتصاد بازار آزاد در حال ظهور رمز ارزهای دیگری است که خود باعث تلاطم های دیگری می شوند.  

همین روز ها در کشورمان ابراز می شود که ۱۴۰۰ سال رمز ارز است .

این سوال پیش می آید که  چگونه یک فناوری که بیش از یک دهه است در دنیا ظهور کرده ، می تواند جدید و نابالغ باشد. دلیل این امر این است که کارهای زیادی برای گسترش  و یا ساماندهی آن در کشور ها نشده و خارج از مرزهای جغرافیایی بصورت غیر کنترل مرکزی ادامه یافته که اولین اصل ظهور آنهاست .

تا زمانی که مردم با استفاده از روش غیرقانونی و غلط استخراج آن را ادامه می دهند ،  و یا بقول برخی مافیا در آن وجود دارد این فناوری تهدیدی برای سیستم اقتصادی است که دروازه های خود را برای پذیرش ارزهای مجازی باز می کند.

واقعیت این است که داده ها در شرایط حاضر فناوری در حال تبدیل شدن دارایی دیجیتال هستند و رمز ارز یکی از آنهاست .راه حل فقط حمایت دولت از حریم خصوصی و داده ها و یا کنترل دارندگان مجوز از غیر آنها نیست . یک سیستم خاص و همه جانبه حقوقی و پولی مورد نیاز است .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *