صنعت بسته بندی در همه جای دنیا و در کشور ما علاوه بر مقابله با تغییرات مربوط به بروز اپیدمی کرونا ، با یک سری چالش های جدی نیز روبرو است. بنا به شرایط اقتصادی و جغرافیایی و نیز تنوع محصولات در کشور های مختلف این چالشها با هم متفاوت می باشند . اما در یک سری موضوعات نیز با هم تشابهاتی دارند .
شرکت تحقیقاتی مک کینزی درباره آینده این صنعت مطالعاتی نموده نتایج آنها را منتشر نموده که بخشی از آن اظهار می دارد که ؛ بسته بندی مواد غذایی در خط مقدم است. در حالی که برخی از انواع بسته بندی های مصرفی کاهش یافته است ، اما رویکرد تحویل در منزل باعث رشد چشمگیر برخی انواع دیگر شده است.
نوآوری برای کنترل قیمت و تقاضا
برای برخی از صاحبان کسب و کار ها همین امر یک چالش است . با ثابت نگه داشتن کیفیت و قیمت این تطبیق پذیری سخت است و در کشورمان رشد شدید قیمت برخی محصولات بیشتر به بسته بندی آنها باز می گردد. تقاضای مصرف کننده برای کالاهای بسته بندی شده بایستی با ایجاد تعادل تقاضا و کنترل قیمت و ابداع روشهای جدید در فرایند ها باشد . به ویژه در زمینه کالا ها و خدمات غذایی ، این نوآوری ها بازگشت چشمگیری خواهند داشت.
فناوری و توجه به محیط زیست
بسته بندی پیشرفته نقش بزرگی را در توسعه و بهبود کیفیت همراه با حفظ استاندارد های زیست محیطی و جلوگیری از دور ریز ایفا می کند و به گزینه ای مناسب تر برای توسعه طرح های جدید در سطح جامعه تبدیل می شود ، تولید کنندگان باید به رویکرد ارایه خدمت به ذینفعان توجه نموده و در آن سمت برنامه ریزی نمایند . آگاه سازی مردم نسبت به عمق فاجعه دور ریز مواد غذایی یک رسالت برای آنهاست .
سالها طول کشیده تا صنعت غذایی و بسته بندی در کشورمان به جایگاه نسبتا خوب و مناسبی رسیده است و این مرهون تلاش کارآفرینان و زحمت کشان بخش تولید بوده تا به این مرحله برسد.
واضح است که این صنعت به تنهایی نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای کشور و از جمله همه امور استراتژیک مرتبط باشد. این کار نیاز به هماهنگی با نهاد های مختلفی دارد و هر کدام الزامات خاص خود را دارند. اما این رسالت با جلب اعتماد مردم می تواند از سوی آنها توسط انجمن های صنفی و علمی و صنعتی مرتبط ایجاد شود . چنین حرکتی تضمین کننده بسیاری ارزشها در آینده خواهد بود.