نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 11:48 ب.ظ

در تحول دیجیتال شما شبيه به هیچکس نيستيد!

اگر طی یکی دو یا سه سال اخیر شما شاهد رشد یک کودک بوده باشید خواهید دید که در مرز دوسالگی با گوشی تلفن همراه اطرافیان خود بازی و در حقیقت شروع بکار با آن می نماید . کلید ها را می شناسد و عکس ها را جستجو می کند . چیزی که حتی برای مهندسین حدود بیت سال پیش قابل تصور نبود .

این یکی از میلیونها مصداق و موضوع تحول دیجیتال است .

این تحول در خانه و محیط کار و کشور و دنیای ما بشکلی سریع در حال پیشرفت است. و در مسیر این تحول

در دورانهاي مختلف تاريخي و جغرافيايي براي بشر جنبه هاي مثبت و منفي بسياري داشته است.  این تحول در حوزه هاي كسب و كار نیز با ايجاد شباهت هاي ظاهري در طرز زندگي، پوشيدن، غذاخوردن و سفركردن نيز تحولات زيادي را ايجاد نموده است. در اين زمينه ذكر مثالها میتواند بی انتها باشد ، چرا كه شما هر روزه از رسانه هاي جمعي و دوستان و آشنايان راجع به آنها مي شنويد.

در این راستا باید گفت در این تحولات هیچکس شبیه به دیگری نیست و هرفرد با شرایط متفاوت در این مسیر رشد میکند یا از بین میرود.

اما اگر بحث را از حوزه فردی بیرون آورده و به حوزه کسب و کار به مفهوم گسترده آن بکشانیم ، با وجود اینکه کسب و کار ها در شرایط عمومی در سنین مختلف هستند اما تعداد بسیاری از آنها در بالای عمر متوسط هستند . اما آنها نیز باید به این تحول توجه نموده و خود را تطبیق دهند .

در اين ميان يك سوال بسيار مهمتر از سوالهاي فوق وجود دارد كه چگونه باید این سازگاری را انجام داد ؟
؟

آيا آن عوامل و مولفه هايي كه باعث تطبیق پذیری کسب و کارهای كشورمان با این تحول می شوند با تجربیات دیگران مشابه هستند ؟

در پاسخ بایستی گفت که اگر حتی مشابه باشند نحوه برخورد و میزان اثر و تقدم و تاخر و…. آنها با هم متفاوت است . جواب به اين سوال با احتمال بسيار زياد اين است كه اثر مي گذارند، ولي اين اثرگذاري تا چه حد و با چه عوارضي همراه است كه قابل رديابي و شناسايي باشد، كاري دشوار و پيچيده است.

مدیران هشیار در سرتاسر جهان به سرعت در اين زمينه در حال مطالعه و تحقيق بوده و به نتايج بسيار درخشان و شگفت انگيزي دست يافته اند .

 در چنين شرايطي رشته هاي تحصيلي و علوم در حال دگرگونی بوده و نسل چهارم و پنجم دانشگاهها در حال ظهور هستند . فاصله بين تحقيقات پايه و نتایج کاربردی آنها بسیار کم شده است و بكارگيري اين نتايج در سيستمها و در سازمانها بشکل چابک در حال انجام است .

در این فرایند ها اولين اصلي كه بر آن و قوف یافته می شود ، تنوع فكري، ذهني، خلاقيت و توانايي هاي سیستمها و انسانها  است که در عين حال که قوانينی كلي بر آنها  حاکم است و شباهت هاي  سيستمي نیز كه با اين اصول عام کار می کنند وجود دارد اما هر سیستم باید ، آنها را شناسايي و كنترل و اصلاح نموده و سازگار شوند.

مدیران باید این موضوع را درک نموده که در تحول دیجیتال شبیه به هیچکس نیستند و باید با تفکر جمعی خلاق با سایر مهندسان  و کارشناسان و حتی کارگران کف کارگاه خود تعامل سازمان یافته داشته باشند و از بین رشته ای هایی همچون  مهندسی صنايع  که در حوزه ي سيستمها فكر مي كنند، برای استقرار آن استفاده حداکثری بنمایند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *