نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 9:12 ق.ظ

درآمدهای نامحسوس؛ از دارایی های نامحسوس

دارایی ها و درامدهای نامحسوس در حال افزایش هستند ، اما اندازه گیری آنها کاری سخت است. دیدگاه جهانی زنجیره ارزش در مورد درآمد ها در حال تغییر است و بینش های جدیدی را ارائه می دهد. افزایش سریع در سهم درآمد دارایی های نامحسوس در زنجیره های ارزش جهانی در دهه اول قرن  بیست و یک به عنوان یک دوره استثنایی در اقتصاد جهانی دیده میشود که طی آن شرکت هایی در پیشبرد یک برند برون مرزی ، ضمن سرمایه گذاری  چه سودهای هنگقتی می برند.

با کاهش بلندمدت سهم درآمد نیروی کار یدی در تولید ناخالص داخلی کشور ها و جایگزینی آن با کارگران دانشور یکی از بحث برانگیزترین روندهای اقتصاد کلان در سالهای اخیر است. این روند به طور گسترده ای در بین صنایع و کشورها رو به گسترش گذاشته است. 

تا کنون ، تفکر در مورد موضوعات جهانی در سطوح بالای اقتصاد و شرکتهای بزرگ در سطخ ملی مطرح بود ، اما  بحث در این  موارد به حوزه های شرکتهای کوچک هم کشیده شده است. در دنیای امروز ، جریان کالاها به طور معمول در شبکه های پیچیده و دارای چندین مرحله تولید و توزیع می شوند که از آنها به عنوان تولید جهانی زنجیره ارزش یاد می شود.  گاه یک شرکت کوچک نرم افزار و طراحی از طریق دانش بازار ، مالکیت معنوی ، ادغام سیستم ها و مدیریت هزینه و همچنین یک نام تجاری قوی را ارائه می دهند که به سرعت در سطوح بالای اقتصاد قرار می گیرند. . نحوه اندازه گیری درآمد نامحسوس در زنجیره ارزش جهانی بسیار پیچیده است و در آن کارهای خلاف و پولشویی ها و قانون شکنی های بسیاری می شود . نمونه بارز آن از سوی فردی که اعجوبه دنیای فناوری بود انجام شده است . شرکت اپل با مدیریت استیو جابز.

اما هستند شرکتهایی که در باره نحوه توزیع درآمد  در تولید جهانی کالاهای تولیدی بررسی می کنند . آنها گزارش می کنند که  افزایش سهم درآمد نامحسوس در زنجیره های ارزش جهانی و سرعت آن بسیار زیاد شده است. این یعنی استثمار نخبگان دانشی و کارگران یدی در سایر کشور ها . حتی آن عده که توان راهیابی به کشورهای پیشرفته را ندارند در دام شرکتهای آنها هستند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *