نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 2:26 ب.ظ

حمل و نقل و نگاه بلند مدت به تحول دیجیتال

 اگر نگاهی عمیق به زندگی بشر روی کره زمین بیندازیم درخواهیم یافت که حمل و نقل همزاد انسان بوده است. از آن زمان که بار ها را بر پشت خود حمل می کرد تا امروز . اگرچه امروزه اين صنعت با فناوري‌هاي پيشرفته عجين شده و در به كارگيري تجهيزات، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي را تشكيل مي‌دهد، وليكن رشد هزاران ساله‌اي داشته است.  این رشد و توسعه حمل و نقل بود که در کنار دلایل دیگری او را در سرتاسر کره خاکی گسترده کرد . حتی در زمانی که هیچ اطلاعی از  وضعیت و چگونگی شرایط در چندصد کیلومتر دورتر از محل سکنای قبلی اش نداشت . حتي قبل از اختراع چرخ، حمل‌ و نقل وجود داشت، چرا كه بين جوامع اوليه كالا و مسافر توسط چهارپايان جا‌به‌جا مي‌شده است. وقتي كه براي رفع نيازها و گسترش دنياي فردي نياز به تبادل كالا به ‌وجود آمد، حمل و نقل به همزاد زندگي اجتماعي انسان تبديل شد و پول آن را گسترش داد و جهتش را شكل داد و چرخ به آن سرعت بخشيد. امروزه حمل ‌و نقل ركن اساسي را در جهاني‌سازي بازي مي‌كند و ابزار پشتيباني آن، مخابرات و فناوري اطلاعات است. این فناوری از ده سال پیش بسیار متحول شده است و تحت عنوان تحول دیجیتال وارد دوران چهارم انقلاب صنعتی شده است و حوزه های متنوعی از هوش مصنوعی تا اینترنت اشیا و داده های بزرگ و…. را در بر میگیرد .

اين سیستم های جدید نياز به دانش دارند و دانش نيز به مديريت نياز دارد. يكي از حوزه‌هايي كه به شدت به مديريت دانش متكي و بهره‌وري آن به دانش مديريت وابسته است، حمل و نقل مي‌باشد. بهره‌وري در اين حوزه، يكي از اصلي‌ترين موضوعات است. در اينكه حمل ‌و نقل اشتغال فراواني ايجاد مي‌كند، شكي نيست، ولي فقط ايجاد اشتغال هدف نيست، بلكه ايجاد ارزش افزوده است كه آن را ارزشمند مي‌كند.

 یکی از اهداف اصلی این بهره‌وري در اين حوزه معنايي گسترده دارد؛ بهره‌وري مديريت در اوج آن و بهره‌وري نيروي انساني، تجهيزات و انواع وسائل حمل ‌و نقل در سطوح بعدي مطرح مي‌شوند. بنابراين براي بهره‌ور بودن مديريت، به برنامه‌هاي راهبردي نياز است و برنامه‌هاي راهبردي نيز ساماندهي اطلاعاتي، زيرساخت‌هاي توليد، توزيع و اصلاح اطلاعات به‌ صورت دائمي را مي‌طلبند. دستيابي به يك نظام حمل‌ و نقل پايدار، شاخص‌هايي همچون رشد ميزان سرمايه‌گذاري، رشد ميزان بهره‌وري و ارزش افزوده را به ‌همراه خواهد داشت.

بررسي‌هاي مستمر از نحوة تأثير و اثربخشي سرمايه‌گذاري‌ها در حوزه های مختلف فناوری های تحول دیجیتال یکی از مباحث اصلی است ، و بایستی بدان توجه ويژه نمود. برنامه‌هاي كلان حمل ‌و نقل در يك نگرش بلند‌‌مدت بر اساس تقسيم‌بندي‌ فعاليت‌هاي دولتي و خصوصي شكل مي‌گيرد .

بنابر این تفکر بلند مدت برای برنامه ریزی تحول دیجیتال موضوعیاست که باید در طرح جامع حمل و نقل کشور به آن توجه شود . این طرح جامع باید بصورت پویا تدوین شود و استراتژی های زیر بخشهای حمل و نقل از آن قابل استخراج باشد .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *