نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 2:05 ب.ظ

ادبیات سیستمی و واژه های سیستمیک و سیستماتیک

در ادبیات مدیریت بطور عام و در ادبیات سیستم بطور خاص دو واژه هستند که کاربرد صحیح آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است . دو واژه ی  سیستماتیک و سیستمیک ، تعاریف مختلفی دارند.  وقتی به کتابهای کغت مراجعه می کنی شاید تفاوت دقیق آنها را درک نکنی اما در اینجا ما مطلبی را در این زمینه می آوریم تا به درکمان کمک کند .

طبق گفته دکتر پل بریانز ، استاد سابق زبان انگلیسی دانشگاه ایالتی واشنگتن و مرجع برجسته دستور زبان ، سیستماتیک به عملی مربوط می شود كه “طبق برخی از سیستم ها یا روش های سازمان یافته” انجام می شود. اگر شما ترکیب غذای خود را بر اساس رنگ مرتب کنید و در آخرین موارد آبی را بخورید ، این کار را به صورت سیستماتیک انجام می دهید. گاهی اوقات ، هنگامی كه رفتاری – هر چند غیر عمدی باشد – به قدری عادی است كه به نظر می رسد نتیجه یك سیستم باشد ، از  واژه سیستماتیک استفاده می شود.

در عین حال واژه Systemic  چیزی را توصیف می کند که در داخل سیستم اتفاق می افتد یا تمام قسمت های سیستم را تحت تأثیر قرار می دهد. این اغلب در زمینه های علمی ، به ویژه مواردی که شامل بیماری ها یا آفت کش ها هستند ، استفاده می شود. سیستمیک همچنین می تواند چیزی را نشان دهد که “عمیقا در سیستم ریشه دوانده است.

به طور خلاصه ، سیستماتیک برای توصیف روش انجام یک فرآیند استفاده می شود ، در حالی که سیستمیک برای توصیف چیزی در داخل سیستم استفاده می شود.

 جالب اینجاست که بدانید در مترجم گوگل برای هردوی این واژه ها از سیستماتیک استفاده می شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *