نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:10 ق.ظ

توهم توطئه

توسط سارا Degli Esposti و Turkay Nefes ، CSIC

اگر فکر می کنید که افراد قدرتمند بصورت عمدی اپیدمی کرونا ویروس را تولید کرده اند ، شما تنها نیستید و در حقیقت برخی نظرسنجی ها نشان می دهد که یک نفر از هر چهار نفر در ایالات متحده همین فکر را می کنند. بسیاری از آمریکایی ها همچنین با کسانی که فکر می کنند فناوری 5G مسئول گسترش SARS-Cov-2 است موافق هستند.

حرفی که استلا ایمانوئل ، که می گوید هیدروکسی کلروکین درمانی برای Covid19 است ، از حرف دکتر آنتونی فاوسی و انجمن پزشکی آمریکا معتبرتر است  که دولت آمریکا تا حدودی توسط افرادی بصورت غیر انسانی اداره می شود. از این گذشته ، اعتقاد به این که دسته ای از افراد قدرتمند (توطئه گران) به سود خود در برابر منافع مردم عمل می کنند ، توضیحی منطقی و قدرتمند است و شواهد مهمی وجود دارد که آن را تأیید می کند! این دیدگاه های مبتنی بر توطئه به طور فزاینده ای در سراسر اروپا و در سطح جهانی نیز مشهود است.

نظریه های توطئه قدرتمند هستند زیرا آنها توضیحی علّی  و بسیار مبهم و در نتیجه انعطاف پذیر و سازگار ارائه می دهند که می تواند در بسیاری از شرایط به خوبی عمل کند. به عنوان مثال ، وقتی تلاش می کنیم جنگ جهانی و پویایی های ژئوپلیتیکی را که هیچ چیز از آنها نمی دانیم توضیح دهیم ، این روشی مناسب است. نظریه های توطئه از نظر ماهیت قابل انعطاف است زیرا نقش توطئه گر همواره می تواند به گروهی که ما از آنها اطلاع دقیقی نداریم اختصاص یابد. به عنوان مثال ، وقتی افراد کلیدی در دولت ایالات متحده ، دولت چین را به تلاش برای هک کردن گروه های تحقیقاتی که روی Covid-19 کار می کنند متهم می کنند ، می توان از گفت که دولت چین علیه جهان توطئه می کند. ، یا به همان اندازه می توان گفت كه دولت آمریكا این داستان را برای پوشش سایر مواردی كه نمی خواهند شما بدانید ، می سازد.

بسته به اعتقادات قبلی افراد ، آنها می توانند همان پیام را به روشهای مخالف تفسیر کنند. ما تمایل کلی به دنبال جستجو ، ارزیابی مطلوب و ترجیحاً به یاد آوردن اطلاعاتی هستیم که با نگرش و عقاید موجود ما مطابقت داشته باشد ، در حالی که نسبت به شواهدی که مغایر با نگرش و عقاید شخص باشد ، بی اعتماد هستیم. مشاهده اینکه افراد شناخت های هم آوا را ترجیح می دهند ، که به عنوان بخشی از تئوری ناهماهنگی شناختی ایجاد شده است  ، نشانگر ایده مهمی است به نام “مواجهه انتخابی”.  مواجهه انتخابی قرار گرفتن در معرض یک انتخاب و خواندن یا مشاهده اطلاعات سازگار با اطلاعات متناقض اعتقادی فردی اطلاق می شود. به زبان ساده ، همه تمایل دارند کانال های ارتباطی را ترجیح دهند که اطلاعاتی قبلی را تأیید می کنند ، و آنرا حفظ کنند. در محیط دیجیتال ، این تمایل توسط سیستمهای خودکار توصیه ای تقویت می شود که ممکن است ما را به سمت حباب های فیلترینگ اطلاعات و  یا پیله های اطلاعاتی سوق دهند.

مشکلی که در مورد حباب های فیلتری وجود دارد این است که تصمیم گیری بیشتر ممکن است با نقصان انجام شود و افراد فقط اطلاعاتی را انتخاب کنند که با جهان بینی موجود خود سازگار باشد. با این حال ، اینها می توانند با (بیشترین) شواهد تجربی و (بیشترین) تفسیرهای تخصصی مغایرت داشته باشند. وقتی افراد به دنبال اطلاعات برای تصمیم گیری آگاهانه هستند ، این مسئله به ویژه حاد می شود. در تصميم گيري در مورد بهداشت و درمان و اتخاذ رفتارهاي توصيه شده، جستجو و كسب اطلاعات دقيق بسيار مهم است.

هنگامی که تئوری های توطئه برای نتایج علمی به کار می رود ، ممکن است افراد گمراه شوند و اطلاعات را به روشی اشتباه تفسیر کنند. اطلاعات غلط علمی تولید شده به عنوان بخشی از این تفاسیر اشتباه ممکن است آثار گسترده و مضر برای جامعه داشته باشد. مطالعات قبلی در مورد رابطه بین تئوری های توطئه و دانش علمی ، تغییرات آب و هوایی را مورد بررسی قرار داده است . در برخی مطالعات دریافتند که تئوری های توطئه در مورد تغییرات آب و هوایی قصد افراد را برای کاهش چاپ کربن کاهش می دهد. به نظر می رسد عقیده توطئه در مورد ایدز مانعی برای پیشگیری است و با افزایش شانس برای داشتن رابطه جنسی محافظت نشده همراه است و برای عدم پیروی از معالجه پزشکی شواهدی ارائه شده اند که نشان می دهد افراد کمتر قصد واکسینه شدن را دارند. آنها در معرض حمایت از نظریه های توطئه ضد واکسیناسیون قرار گرفتند.

بنابراین ، چه کسی نسبت به نظریه های توطئه آسیب پذیرتر است؟ به نظر می رسد افرادی که تمایل به اتخاذ تفکر توطئه آمیز دارند ، ویژگی های روانشناختی مانند ایده های متوهم ، حالت کسالت واسترس را نشان می دهند. دانشمندان دیگری نشان داده اند که تفكر توطئه ای عمومی ، همراه با پیش بینی روانشناختی برای رد اطلاعات معتبر (انكار گرایی) و انگیزه های خاص، مهمترین پیش بینی كننده عقاید توطئه درباره Covid-19 هستند. این یافته ها مطابق با مطالعات دیگر است ، که نشان می دهد انگیزه های ایدئولوژیکی همراه با نظریه های توطئه از نظر آماری فاکتورهای مهمی هستند که تبیین انکار علم آب و هوا را توضیح می دهد

تأیید دیدگاه های توطئه گرایانه با بی اعتمادی سیاسی و نهادی و در نتیجه با بی ثباتی اجتماعی همراه است . سایر مطالعات آکادمیک جلوه های منفی دیگری را نیز به عنوان مثال: سطح پایین تر رفتارهای اجتماعی ،  توجیه نفرت درون گروهی و آسیب به پویایی سازمانی داخلی و همکاری با همکاران و سطح پایین اعتماد به علم و دولت را نشان داده اند . با این حال ، مطالعات کمی وجود دارد که پیامدهای مثبت تئوری های توطئه را مشخص می کند .

با توجه به تأثیر جهانی همه گیری Covid-19 و ظهور نظریه های توطئه پیرامون آن (پینزکر 2020) ، شناخت و درک مکانیزمهای تفکر توطئه ای به منظور محدود کردن شیوع آن در ۲۰۱۰ یک دانشمند اظهار داشت كه تئوری های توطئه می توانند با تضعیف اعتبار علوم ، عواقب غم انگیزی را برای جامعه به همراه داشته باشند ، زیرا آنها “می توانند به عنوان یك وسیله ذهنی برای جلب احساسات عموم بطور قابل توجهی استفاده شوند.” وی توصیه کرد دانشمندان باید از بحث و گفتگو با نظریه پردازان توطئه خودداری کنند و از بهترین شیوه های مبارزه با اطلاعات غلط آگاه باشند.

هنگام تصحیح باورهای نادرست علمی ، مهم است که گزینه های واقعی برای اطلاعات نادرستی که می خواهیم از آن بگیریم را ، ارائه دهیم. توصیه خوب بیشتر این است که از تکرار محتوای پیام های نادرست خودداری کنید تا اثرمخرب و اثرات بازیابی آن به حداقل برسد.

https://trescaproject.eu

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *