نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:38 ق.ظ

چگونه می توان در برابر قدرت Big Tech مبارزه کرد

https://static01.nyt.com/images/2020/07/30/business/29Techfix-illo/30Techfix-illo-articleLarge.gif?quality=75&auto=webp&disable=upscale
Brian X. Chen

برایان ایکس چن    29 ژوئیه سال 2020

صبح ، ایمیل را چک می کنید. ظهر ، شما در رسانه های اجتماعی با دوستان پیام مرور می کنید. عصر ، هنگام خرید آنلاین به موسیقی گوش می دهید. در حین خواب ، شما با یک کتاب الکترونیکی خود را مشغول می کنید.

برای همه این فعالیت ها ، احتمالاً از محصولی ساخته شده یا فروخته شده توسط Google ، Amazon ، Apple یا Facebook استفاده کرده اید. هیچ راه ساده ای برای جلوگیری از سلطه از این Big Four وجود ندارد. حتی اگر در Spotify مشترک شوید ، احتمالاً هنوز از تلفن Google Android ، بلندگو آمازون یا آیفون اپل برای پخش موسیقی استفاده می کنید. حتی اگر فیس بوک را حذف کردید ، هنوز هم می توانید از اینستاگرام متعلق به فیس بوک یا واتس اپ استفاده کنید.

توجه به مجموعه کوچکی از شرکتهایی که در گوشه و کنار زندگی دیجیتالی ما زندگی می کنند ، و دقیقاً به همین دلیل است که قانونگذاران  ، مدیران ارشد آمازون ، گوگل ، فیس بوک و اپل را برای حضور در دادگاه ضد انحصاری احضار کرده اند.  و بهمین دلیل انتظار داشته باشید که این تایتان های فناوری که تا کنون شرکت هایشان آنقدر قدرتمند و دور از دسترس بوده اند ، اگر آسیبی ببینند ، ممکن است که به رقبا و همه ما نیز آسیب برسانند.

بنابراین اگر بخواهیم از خفه شدن بدست Big Tech نجات یاییم ، چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

در نگاه اول ، شاید به نظر نرسد که می توانیم فرار کنیم. جیسون فرید ، بنیانگذار Basecamp ، یک شرکت مستقر در شیکاگو که برنامه های بهره وری را ارائه می دهد ، گفت: “این طور نیست که شما بتوانید خرید در کتابفروشی های محلی را آغاز کرده و آمازون را از کار بیاندازید.”

اما هرچه بیشتر به این موضوع فکر کردم ، بیشتر فهمیدم که می توانیم قدمی برداریم تا بتوانیم از بچه های کوچک فناوری نیز پشتیبانی کنیم. ما با آگاه ماندن در مورد گزینه های دیگر ، حتی یک مورد ، ما کاری برای خود و مشاغل کوچکتر و به نفع خود انجام می دهیم. ما می توانستیم الگوی مصرف خود را تغییر دهیم به این ترتیب که ما فقط محصولات جدید را از غول های فناوری خریداری نمی کردیم. ما می توانیم پشتیبانی خود را از توسعه دهندگان ایندی  ، برنامه هایی را که دوستشان داریم تهیه کنیم.

همانطور که آقای فرید اظهار داشت ، “ما می توانیم کارهایی انجام دهیم تا وجدان خودمان را تغییر دهیم.”  سووال اینجاست که چگونه ؟

مرحله اول برای تبدیل شدن به یک مصرف کننده با وجدان ، انجام برخی تحقیقات است.

در حالی که Google Chrome ممکن است پرطرفدارترین مرورگر وب باشد ، گزینه های دیگری نیز وجود دارند که داده های کمتری درباره ما جمع می کنند. یا در حالی که همه دوستان ما در فیس بوک هستند ، برنامه های کوچکتری نیز وجود دارند که می توانیم از آنها استفاده کنیم تا با آنها در ارتباط باشیم. نکته اصلی خواندن سایت ها و وبلاگ های فناوری برای اطلاع از این گزینه ها است.

دان هایدر ، مدیر اجرایی مرکز اخلاق کاربردی مارکولا در دانشگاه سانتا کلارا گفت: “شما باید بخوانید و مطلع شوید.” “در غیر این صورت ، شما نمی توانید سرنخی از اینکه به کجا بروید ، چه چیزی را انتخاب کنید و تأثیرات آن را ببینید نخواهید داشت.”

آقای هایدر به چند نمونه اشاره کرد: به جای گوگل کروم ، مردم می توانند مرورگرهای خوبی از جمله DuckDuckGo ، Brave و Opera را بارگیری کنند که بر حفظ حریم خصوصی و محافظت از امنیت کاربران بیشتر تمرکز می کنند. وی گفت به جای فیس بوک ، می توانیم به دوستان خود بگوییم که در برنامه های رسانه های اجتماعی مانند Vero و Mastodon که هر دو تبلیغی هستند ، با ما در ارتباط باشند.

در مورد آمازون هم همینطور است. به جای سفارش حوله های کاغذی و ضد عفونی کننده دست در آمازون ، در نظر بگیرید که آن وسایل را در یک فروشگاه محلی تهیه کنید. به جای سفارش قلاده برای سگ جدید در آمازون ، خرید یک کالای سفارشی از یک بازرگان مستقل در Etsy را در نظر بگیرید.

آقای فرید می گوید به ندرت در آمازون خرید می کند ، به جای Ubers  یک تاکسی کابین می گیرد و از طریق IndieBound ، یک منبع برای خرید از کتابفروشی های محلی کتاب می یابد. وی گفت: “وقتی پیش فرض فقط آمازون ، آمازون ، آمازون است ، شما فقط شعله را بالا می کشید.”

چرا خرید جدید؟ خرید اجناس استفاده شده

صحبت از گزینه های مختلف ، روش متفاوتی برای خرید تجهیزات سخت افزاری فناوری وجود دارد: خرید وسایل مورد استفاده کهنه ویا بازسازی.

وقتی یک تلفن یا رایانه جدید خریداری می کنید ، دلارهای شما مستقیماً به جیب غول های فناوری که محصولات را ایجاد کرده اند ، می روند. اما هنگامی که خریدجنس استفاده شده را می کنید ، از جامعه گسترده ای از مشاغل کوچک پشتیبانی می کنید که تجهیزات را تعمیر و می فروشند.

بسیاری از ما به طور کلی از وسایل الکترونیکی استفاده شده خودداری می کنیم زیرا می ترسیم  که این محصولات ممکن است در شرایط نامناسبی باشند. واقعیت این است که فروشندگان با تکنسین هایی کار می کنند که محصولات خود را به کیفیت قبلی خود بازگردانده و قبل از فروش آنها را غالباً با ضمانت ارایه می کنند. فروشندگان معتبر کالاهای استفاده شده شامل GameStop و Gazelle هستند.

خرید جنس استفاده شده همچنین به یک مأموریت وسیع تر کمک می کند: به اصطلاح حرکت حق تعمیر.

برخلاف مکانیک اتومبیل ، مغازه های تعمیر لوازم الکترونیکی کوچک به قطعات و دستورالعمل هایی که برای  سرویس دهی به تلفن های هوشمند ، تبلت ها و رایانه های ما نیاز دارند ، دسترسی دارند. گروه های مدافع منافع عمومی و جامعه تعمیرات تصویب رسیده اند قوانینی را تصویب کنند که تولید کنندگان لوازم الکترونیکی را ملزم به اشتراک گذاری کلیه مؤلفه ها و اطلاعات موردنیاز برای تعمیر وسایل خود کند.

اگر تعداد بیشتری از مردم کالاهای مصرفی مرمت شده را خریداری کنند ، نشان می دهد که تقاضا برای محصولات ترمیم شده وجود دارد. کارول مریس ، مدیر توسعه فنی و نوآوری در کنسرسیوم پایداری ، که پایداری کالاهای مصرفی را مطالعه می کند ، گفت که این به نوبه خود ، فشار را به تولید کنندگان می رساند تا تعمیر را برای تکنسین ها و مصرف کنندگان مستقل در دسترس قرار دهند.

دکتر مریس گفت: “این امرکمک به پذیرش مرمت و تقاضا برای نوسازی است.” “این باعث می شود که شما بپرسید ،” چرا نمی توانم این محصول را استفاده کنم ؟ “دلیل این است که شرکت اصلی آن را قفل کرده است.”

بنابراین سعی کنید این کار را به یک عادت تبدیل کنید: هر وقت در حال خرید آنلاین الکترونیکی هستید ، گزینه  جنس دست دوم و  استفاده شده و یا تعمیری را بررسی کنید. اگر یکی در شرایط خوبی است ، به سراغ آن بروید و مقداری پول برای خود پس انداز کنید.

بسیاری از کارهایی که با دستگاههای خود انجام می دهیم توسط شرکتهای کوچکتر که برنامه ها و بازیهای ما را تولید می کنند امکان پذیر است. یک راه برای نشان دادن حمایت ما از دیوید به جای گلیات ، داشتن کمی صبر و همدلی برای توسعه دهندگان ایندی است.

افراد معمولاً وقتی ناراضی می شوند که شرکتی برنامه یا بازی مورد علاقه آنها را به روز می کند  و برای نسخه جدید 3 تا 10 دلار دیگر هزینه می کند. سعی کنید عصبانی نشوید – اینها ترفند هاییاز سوی شرکتها هستند که سعی در زنده ماندن دارند ، نه شرکتهای بزرگی که در تلاشند شما را درست تغذیه کنند

برایانا وو ، یک توسعه دهنده بازی می گوید: “اگر می توانید هزینه نرم افزاری را که دوست دارید بپردازید ،” شما مسئولیت اخلاقی را برای انجام این کار به همان روشی که مسئولیت اخلاقی برای ضربه زدن به یک پیشخدمت را دارید ، در اختیار دارید.

به خاطر داشته باشید که توسعه دهندگان برنامه های کوچک فاقد بودجه عظیم بازاریابی از صاحبان فناوری ما هستند. دیوید بارنارد ، بنیانگذار استودیوی اپلیکیشن کنتراست ، گفت: آنها اکثراً به همه ما اعتماد دارند تا بتوانند بازاریابی ابتدایی را به صورت بررسی های کتبی یا چنگ و دندان انجام دهند. بنابراین وقتی عاشق برنامه هستید ، در مورد آن به دوستان خود بگویید.

https://www.nytimes.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *