نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 8:34 ق.ظ

20 گرایش مهم فناوری که وضعیت دهه بعدی را تعیین می کند

20 metatrends for the 2020s tech future rocket launch

توسط دکتر پیتر اچ دیاماندیس ، 10 ژانویه 2020

توضیح کل نگار : با توجه به تاریخ این مطلب که اولین روزهای سال میلادی بوده و هنوز اپیدمی بروز نکرده بوده ، برخی از مطالب کاملا دگرگون شده اند .مانند کاهش فقر جهانی که برعکس شده است و یا پیش بینی میزان سرمایه گذاری ها . اما هدف ماتکیه بر بخشهای بیشتر فنی و مدیریتی بوده است . در این متن نویسنده با یک خوشبینی امپریالیستی در کاربرد فناوری هایی که بنام فرا گرایشها نامیده شده اند تکیه می کند.

امواج پیشرفتهای فن آوری در دهه گذشته ،  بصورت نمایی در بالای صفحه جمع شده و ده ها سال بر مقیاس پیشرفت تأثیر می گذارند.

در نتیجه این امواج ، بیست گرایش اصلی وجود دارد که می توانند در کل صنایع (قدیمی و جدید) تاثیر گذاشته و باعث ایجاد تحول شوند . نسل آینده کسب و کارها و چالش های معاصر را دوباره تعریف کنند و معیشت ما را از پایین تا بالا تغییر دهند.

از جمله این ابر گرایشها می توان به افزایش طول عمر انسان ، رشد اقتصادی در حال افزایش ، همکاری هوش مصنوعی و انسانی ، کشاورزی سلولی در سطح شهر و رابط های مغزی و رایانه ای با پهنای باند بالا اشاره کرد که فقط نام آنها الان در جریان است.

اینجاست که کارآفرینان ارشد و تیمهایشان باید فراتر از پیامدهای فوری یک فناوری خاص را ببینند ، و فرصتهای شغلی با اندازه Google دومی را در افق  ذهنشان ترسیم کنند.

به یک دهه جدید حاصل از رونق های تکنولوژیکی دور از دسترس ، لحظه های جوشش تاریخی و فوق العاده خوش آمدید.

(1) افزایش مداوم در وفور جهانی: تعداد افراد در فقر شدید همچنان رو به کاهش است ، زیرا جمعیت درآمدی متوسط ​​همچنان رو به افزایش است. این فرا گرایشها  با همگرایی ارتباطی پهنای باند و کم هزینه ، هوش مصنوعی در همه جا  حاضر در ابر دیجیتال و دسترسی روز افزون به آموزش های به کمک هوش مصنوعی و مراقبت های بهداشتی مبتنی بر هوش مصنوعی هدایت می شود. کالاها و خدمات روزمره (مالی ، بیمه ، آموزش و سرگرمی) در حال دیجیتالی شدن و در دسترس قرار گرفتن در میلیارد ها دستگاههای موبایل هستند.

(2) اتصال گیگابیت جهانی همه چیز را در همه جا و هر کجا با هزینه بسیار کم استقرار 5G دارای مجوز و بدون مجوز به یکدیگرمتصل خواهد کرد، به علاوه راه اندازی بسیاری از شبکه های ماهواره ای جهانی (OneWeb ، Starlink و غیره). ارتباطات همه جانبه و کم هزینه برای همه در همه جا ، به اتصال تریلیون ها دستگاه و وسایل صنعتی و خانگی خواهد پرداخت. و با به هم پیوستن  سه میلیارد فرد  جدید دیگر که به صورت آنلاین به این محیط وارد می شود ده ها تریلیون دلار وارد اقتصاد جهانی می شود. این فرا گرایشها  با همگرایی و جهش های کم هزینه ، پیشرفت سخت افزاری ، شبکه های 5G ، هوش مصنوعی ، علم مواد و افزایش توان محاسباتی هدایت می شود.

(3) میانگین سلامت بشر 10+ سال افزایش می یابد: ده ها راه حل بیوتکنولوژی و دارویی در حال تغییر بازی (در حال حاضر در فاز 1 ، 2 یا 3 کارآزمایی بالینی)  در این حوزه در این دهه به مصرف کنندگان می رسد و یک دهه دیگر را به سلامت انسان اضافه می کند. . این فن آوری ها شامل ترمیم منبع سلول های بنیادی ، دستکاری مسیر wnt ، داروهای سنولیتیک ، نسل جدیدی از واکسن های آندو ، GDF-11 و مکمل NMD / NAD + از جمله چندین مورد دیگر است. و با یادگیری ماشینی همچنان به سوی بلوغ می رود ، هوش مصنوعی قرار است نامزدهای بی شماری از داروهای جدید را برای آزمایش های بالینی بسوی کاربردی شدن ببرد. این فرا گرایشها  با همگرایی توالی ژنوم ، فن آوری CRISPR ، هوش مصنوعی ، محاسبات کوانتومی و داروهای سلولی هدایت می شود.

(4) عصر فراوانی سرمایه شاهد دسترسی فزاینده به سرمایه در همه جا خواهد بود: از سال 2016 – 2018 (و احتمالاً در سال 2019) ، بشریت در جریان جهانی سرمایه و سرمایه ی صندوقها به بیشترین میزان خود  رسید. در حالی که به دنبال رکودهای بعدی ، این روند شاهد فراز و نشیب هایی خواهد بود ، انتظار می رود مسیر کلی صعودی خود را ادامه دهد. وفور سرمایه به بودجه و آزمایش ایده های کارآفرینانه “دیوانه واری” منجر می شود ، که به نوبه خود نوآوری را تسریع می کند. پیش از این ، تا سال 2025 ، 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سرمایه گذاری پیش بینی شده است ، و دسترسی به سرمایه را برای کارآفرینان در سراسر جهان آسانتر می کند. این فرا گرایشها  به همگرایی اتصال جهانی ، ایمن سازی و دموکراتیک سازی منجر می شود.

(5) واقعیت افزوده و شبکه فضایی به استقرار همه جانبه دست می یابند: ترکیبی از واقعیت افزوده (حاصل وب 3.0 یا وب فضایی) و شبکه G5 (ارائه سرعت اتصال 100 مگابیت در ثانیه – 10 گیگابایت در ثانیه) چگونگی   و نحوه زندگی ما را تغییر می دهد. زندگی روزمره ، همه صنایع از خرده فروشی و تبلیغات گرفته تا آموزش و سرگرمی را تحت تأثیر قرار می دهد. مصرف کنندگان در طول روز بازی می کنند ، یاد می گیرند و در یک دنیای تازه هوشمند و کاملاً پوشیده از فروشگاه زندگی می کنند. این فرا گرایشها  با همگرایی پیشرفت های سخت افزاری ، شبکه های 5G ، هوش مصنوعی ، علم مواد و افزایش توان محاسباتی هدایت می شود.

(6) همه چیز هوشمند ، همراه با هوشمندی است: قیمت تراشه های یادگیری تخصصی ماشینی با افزایش تقاضای جهانی به سرعت کاهش می یابد. همراه با انفجار تولید سنسورهای میکروسکوپی کم هزینه و استقرار شبکه های پهن باند ، ما به دهه ای می رویم که در آن هر دستگاه هوشمند می شود. اسباب بازی کودک شما چهره و نام او را به خاطر می آورد. پهپاد بچه های شما با اطمینان و کوشش تمام بچه ها را در جشن تولد دنبال می کنند و فیلم می گیرند. لوازم خانگی به فرامین صوتی پاسخ می دهند و نیازهای شما را پیش بینی می کنند.

(7) هوش مصنوعی به سطح انسانی خواهد رسید: همانطور که پیش بینی می شود نظریه ی آینده نگر ری کورزویل ، هوش مصنوعی در این دهه (تا سال 2030) به سطح سطح انسانی برسد. در طی دهه های 2020 ، الگوریتم های هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشینی به طور فزاینده ای از متن باز و در دسترس بر روی ابر دیجیتال ساخته می شوند و به هر فردی که دارای اتصال به اینترنت است اجازه می دهد توانایی شناختی خود را تکمیل کند ، ظرفیت حل مسئله خود را تقویت کرده و ظرفیتهای جدیدی را در کسری از زمان ایجاد کند. هزینه فعلی این فرا گرایشها  با همگرایی اتصال به پهن باند جهانی ، شبکه های عصبی و محاسبات ابری هدایت می شود. هر صنعت ، طراحی صنعتی ، مراقبت های بهداشتی ، آموزشی و سرگرمی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

(8) همکاری هوش مصنوعی و انسان در همه حرفه ها پیچیده خواهد بود: ظهور پلتفرمهای “هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس” (هوش مصنوعیaaS باعث می شود انسان در هر جنبه ای از کار ، در هر سطح و در هر صنعت با هوش مصنوعی همکاری کند). هوش مصنوعی در فعالیتهای روزمره کسب و کار وارد می شود ، به عنوان همکار شناختی از وظایف خلاق پشتیبانی ، تولید ایده های جدید و مقابله با نوآوری های غیرقابل دستیابی قبلی به کارمندان کمک می کند . در برخی زمینه ها ، همکاری با هوش مصنوعی حتی یک الزام محسوب می شود. به عنوان مثال: در آینده ، ایجاد برخی از تشخیص ها بدون مشورت با هوش مصنوعی ممکن است نادرست تلقی شود.

(9) بیشتر افراد برای بهبود کیفیت زندگی ، یک پوسته نرم افزاری شبیه به JARVIS را سازگار می کنند: همانطور که سرویس هایی مانند Alexa ، Google Home و Apple Homepod از لحاظ عملکردی گسترش می یابند ، چنین خدماتی در نهایت به پروتز شناختی شما تبدیل می شوند . یک پوسته نرم افزاری مانند JARVIS را تصور کنید که شما اجازه گوش دادن به تمام مکالمات خود را بدهید ، ایمیل خود را بخواند ، شیمی خون را رصد کند ، و با دسترسی به چنین داده هایی ، این پوسته های نرم افزاری با هوش مصنوعی ترجیحات شما را یاد می گیرند ، پیش بینی نیازهای شما و رفتار ، خریدن برای شما ، نظارت بر سلامتی و به حل مسئله در حمایت از اهداف میان مدت و بلند مدت کمک می کنند.

(10) انرژی تجدید پذیر در سطح جهانی فراوان و ارزان: با پیشرفت های مداوم در شبکه های خورشیدی ، باد ، زمین گرمایی ، برق ، هسته ای و بومی سازی شده ، بشریت را به سمت انرژی های تجدید پذیر ارزان ، فراوان در همه جا سوق می دهد. قیمت هر کیلووات ساعت برای تجدید پذیرها   به زیر یک درصد در هر کیلووات ساعت قیمت فعلی کاهش می یابد ، دقیقاً همانطور که ذخیره سازی به زیر سه سنت در هر کیلووات ساعت کاهش می یابد ، و در نتیجه جابجایی مصرف سوخت های فسیلی در سطح جهان رخ می دهد. و از آنجایی که فقیرترین کشورهای جهان نیز آفتابگیرترین کشور ها در جهان هستند ، دموکراتیک کردن فن آوری های جدید و سنتی ذخیره سازی ، به کسانی که از قبل در نور آفتاب غرق شده اند ، به وفور انرژی می بخشد.

(11) صنعت بیمه از “بهبود پس از ریسک” به “پیشگیری از ریسک” تبدیل می شود: امروز ، بیمه آتش سوزی پس از آتش سوزی خانه شما به شما  غرامت پرداخت می کند. بیمه عمر بعد از مرگ ، به همسر شما می پردازد. و بیمه درمانی (که واقعاً بیمه درمانی است) فقط بعد از بیمار شدن پرداخت می شود. در دهه آینده ، نسل جدید ارائه دهندگان بیمه ، از همگرایی یادگیری ماشینی ، سنسورهای همه جا حاضر ، توالی ژنوم کم هزینه و رباتیک برای تشخیص ریسک ، جلوگیری از فاجعه و تضمین ایمنی قبل از انجام هرگونه هزینه ای استفاده می کنند.

(12) وسایل نقلیه خودمختار و اتومبیل های پرواز کننده ، سفر انسان را  دوباره تعریف خواهند کرد (به زودی خیلی سریعتر و ارزان تر): وسایل نقلیه کاملاً خودمختار ، ناوگانهای خدماتی اتومبیل و اشتراک هوایی (اتومبیل های پروازی) در بیشتر موارد به طور کامل عملیاتی خواهند شد. در دهه آینده هزینه حمل و نقل در کلان شهرها 3-4 برابر خواهد شد و املاک و مستغلات ، امور مالی ، بیمه ، اقتصاد مواد و برنامه ریزی شهری را تغییر می دهند. همان جا که زندگی می کنید  کار می کنید و اوقات خود را آنگونه که می خواهید می گذرانید ، همه  اینها با تغییر شکل اساسی در آینده با سفر انسانها ایجاد می شوند. بچه ها و والدین شما هرگز رانندگی نخواهند کرد. این فرا گرایشها  با همگرایی یادگیری ماشینی ، حسگرها ، علم مواد ، پیشرفت در ذخیره سازی باتری و اتصالات گیگابیت همه جا هدایت می شود.

(13) تولید و تقاضا “اقتصاد فوری امور” را به وجود می آورد: ساکنان شهری یاد می گیرند انتظار داشته باشند “تحقق فوری” از سفارشات خرده فروشی خود را با هواپیماهای بدون سرنشین و روباتیک تحویل گیرند و حمل محصولات از محل به محلی دیگر از یک مبدا به مقصد خواهد بود.  از محل انبارها مستقیماً به محل شما. علاوه بر استقرار تولید دیجیتال منطقه ای براساس تقاضا بر مبنای (مزارع چاپ سه بعدی) ، محصولات جداگانه را می توان طی چند ساعت ، هر مکان و در هر زمان دریافت کرد. این فرا گرایشها  با همگرایی شبکه ها ، چاپ سه بعدی ، روباتیک و هوش مصنوعی هدایت می شود.

(14) توانایی احساس و دانستن هر چیزی ، در هر زمان و هر مکان: ما به سرعت به دوره ای نزدیک می شویم که 100 میلیارد سنسور (اینترنت همه چیز) در حال نظارت و سنجش (تصویربرداری ، گوش دادن ، اندازه گیری) جنبه های  مختلف محیط  زندگی ما ،  می باشد. ماهواره های تصویربرداری جهانی ، هواپیماهای بدون سرنشین ، LIDAR های اتومبیل مستقل و دوربین های هدفونی واقعیت افزوده (AR که از جلو  رو به جلو نگاه می کنند) ، همه بخشی از یک ماتریس سنسور جهانی هستند ، در کنار هم این امکان را به ما می دهند تا از هر چیز ، در هر زمان و هر مکان اطلاع داشته باشیم. این فرا گرایشها  با همگرایی حسگرهای زمینی ، جوی و فضایی ، شبکه های داده گسترده و یادگیری ماشین هدایت می شود. در این آینده ، “آنچه شما می دانید” مهم نیست ، بلکه مهمتر “کیفیت سؤالاتی است که شما می پرسید” است.

(15) اختلال در تبلیغات: هرچه هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در زندگی روزمره جاسازی می شود ، هوش مصنوعی شخصی شما به زودی درک می کند که چه چیزی برای شما بهتر است. به نوبه خود ، ما با اعتماد به نفس کار خود را شروع خواهیم کرد و به اطلاعات هوش مصنوعی خود اعتماد خواهیم کرد تا بیشترین تصمیمات خرید خود را اتخاذ کنیم ، و خرید خود را با دستیاران شخصی با قابلیت هوش مصنوعی انجام دهیم. هوش مصنوعی شما ممکن است بر اساس خواسته های گذشته ، کمبودهای فعلی ، مکالمه هایی که به هوش مصنوعی خود اجازه داده اید گوش دهد یا با ردیابی محل های مورد توجه دانش آموزان خود روی یک رابط مجازی ، خریدهایی را انجام می دهید (یعنی آنچه توجه شما را جلب می کند). در نتیجه ، صنعت تبلیغاتی – که معمولاً برای جلب توجه شما خواه در Superbowl یا از طریق موتورهای جستجو رقابت می کند ،   برایش سخت خواهد بود که بر هوش مصنوعی شما تأثیر بگذارد. این فرا گرایشها  با همگرایی یادگیری ماشین ، حسگرها ، واقعیت افزوده و شبکه 5G / هدایت می شود.

(16) کشاورزی سلولی از آزمایشگاه به داخل شهرها منتقل می شود و پروتئین باکیفیتی ارزانتر و سالم تر را تهیه می کند: در دهه آینده شاهد تولد اخلاقی ترین ، مغذی ترین و با سازاگاری زیست محیطی با دوام ترین پروتئین تولید شده توسط بشر خواهد بود. “كشاورزی سلولی” مبتنی بر سلولهای بنیادی اجازه تولید گوشت گاو ، مرغ و ماهی را در هر كجا ، در صورت تقاضا ، با محتوای غذایی بسیار بالاتر و همچنین ردپای محیطی به مراتب پایین تر از گزینه های دامی سنتی فراهم می آورد. این فرا گرایشها  با همگرایی بیوتکنولوژی ، علوم مواد ، یادگیری ماشین و AgTech فعال می شود.

(17) رابط های پهن باند مغز و کامپیوتر با پهنای باند (BCI) برای مصارف عمومی بصورت آنلاین ارائه می شود: ری کورزویل ، متخصص و آینده نگر پیش بینی کرده است که در اواسط دهه 2030 ، ما اتصال نئوکورتکس انسان به ابردیجیتال را آغاز خواهیم کرد. در دهه آینده پیشرفت چشمگیری در این مسیر مشاهده خواهد شد ، ابتدا خدمت به افراد دارای آسیب نخاعی انجام می شود ، در نتیجه بیماران هم توانایی حسی و هم کنترل حرکتی را بازیابی می کنند. با این وجود فراتر از کمک به کسانی که از دست دادن عملکرد حرکتی برخوردار هستند ، چندین پیشتاز BCI اکنون در تلاشند تا توانایی های شناختی پایه خود را تکمیل کنند ، که تعاملی با پتانسیل افزایش سنسور ، حافظه و حتی هوش آنها است. این فرا گرایشها  با همگرایی علم مواد ، یادگیری ماشینی و روباتیک دامن زده می شود.

(18)      VR  با وضوح بالا ، خرید و فروش خرده فروشی و املاک رابه چیزی تازه تبدیل می کند. اگر به لباس جدید نیاز دارید؟ هوش مصنوعی شما اندازه گیری های دقیق بدن شما را می داند و می تواند از یک نمایش مد که نماد  مورد علاقه شما ست انتخاب ها را جمع کند. آیا می خواهید ببینید مبلمان شما چگونه می تواند داخل خانه ای که به صورت آنلاین مشاهده می کنید ، به نظر برسد؟ مشکلی نیست! هوش مصنوعی شما می تواند با موجودی اطلاعات مجازی شما ملک را کنترل کند و یک تور با راهنما به شما ارائه دهد. این فرا گرایشها  با همگرایی: VR ، یادگیری ماشینی و شبکه های پهن باند فعال می شود.

(19) افزایش تمرکز بر پایداری و محیط زیست: افزایش آگاهی و نگرانی جهانی درباره محیط زیست و نگرانی از گرم شدن کره زمین ، شرکت ها را به سمت سرمایه گذاری در پایداری ، هم از نظر ضرورت و هم برای اهداف بازاریابی سوق می دهد. پیشرفت در علم مواد ، که توسط هوش مصنوعی انجام می شود ، به شرکت ها امکان می دهد که کاهش چشمگیری در ضایعات و آلودگی های زیست محیطی را به دنبال داشته باشند. زباله های یک شرکت به مرکز سود شرکت دیگر تبدیل می شود. این فرا گرایشها  با همگرایی علم مواد ، هوش مصنوعی و شبکه های پهن باند فعال می شود.

(20) درمان های CRISPR و ژن ها باعث به حداقل رساندن بیماری ها می شوند: طیف گسترده ای از بیماری های عفونی ، از ایدز تا ابولا ، از بین می روند. علاوه بر این ، فناوری های ویرایش ژن در پیشرفت و سهولت استفاده همچنان پیش می روند و به خانواده ها امکان می دهد صدها بیماری ژنتیکی ارثی را معالجه و درمان کنند. این فرا گرایشها  توسط همگرایی بیوتکنولوژیهای مختلفCRISPR ، ژن درمانی ، توالی ژنوم و هوش مصنوعی هدایت می شود.

Home

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *