نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 8:48 ق.ظ

از هم پاشیدگی سبک زندگی در دنیای روی زمین در اثر ۲۰ گرم ویروس

سبک زندگی به روایت مندرج در ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد اینگونه خلاصه می شود :

سبک زندگی می‌تواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند.

سبک زندگی را فرهنگ آکسفورد، (راه‌های گوناگون زندگی فرد یا گروه) می‌داند. فرهنگ لانگ من، آن را «راه یا سبکی برای زیستن» می‌خواند.

اما چرا ما امروز این بحث را مطرح می کنیم ؟ مشاهده می شود که مقدار ۱۵ تا ۲۰ گرم از یک ویروس در سرتاسر کره زمین سبک های مختلف زندگی بشر را بهم ریخته است . در جایی از کره زمین مردم نگران مراسم مذهبی خود هستند و درجایی دیگر از نرفتن به میهمانی های جمعی و حضور در میخانه های مورد علاقه شان . این بحران نشان داد که انسان با همه پیشرفتهایش در همه زمینه ها چقدر آسیب پذیر است و نگاهش به زندگی را از رشد بی وقفه از دست اندازی در طبیعت باید به سمت سازگاری تغییر دهد.

 اما نقش سبک زندگی در پیشگیری از بیماری‌ها و بحرانهای حاصل از آن چیست؟

امروزه همه مردم یا حد اقل در جوامع پیشرفته اکثریت مردم  به صورت روزمره نگران سلامتی خود بوده و راهکارهایی برای آزمودن صحت تندرستی و سلامت خود به کار می‌گیرند . اما فارغ از این رسیدگی های بیشتر فیزیکیباید دقت نمود یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری‌های انسان سبک زندگی می باشد. اصلاح سبک زندگی به مفهوم کلی خود از لحاظ روانی و فیزیکی می‌تواند یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در انسان باشد. اینکه عادات غذایی عجیب و غریب و استفاده از تنوع برای خوشی و لذت جایگزین تغذیه سالم شود دور از جایگاه انسانی است.

 بنابر این حالا باید پرسید که انواع سبک های زندگی مناسب برای جوامع  و افراد چه هستند؟

 با توجه به تعاریفی که در ابتدای مطلب ارایه شد ، سبک زندگی عبارت است از ارزش های جسمی ، روانی ، اجتماعی و اقتصادی ، ارزش ها ، علایق ، عقاید و رفتارهای فرد ، گروه یا جامعه خاص.

امروزه همه ما مشغول کار در کنار زندگی اجتماعی خود هستیم و به همین دلیل ، نحوه زندگی خود را دنبال می کنیم. بنابراین ما همیشه باید در ذهن خود ، بدن خود ، ذهن خود را در نظر داشته باشیم. کار ما بر نحوه انتخاب سبک زندگی مان اثر جدی دارد . رفتارهایی را به ما تحمیل می کند و نوع خورد و خوراک و تفریح و ورزش و رابطه با اعضای خانواده مان تاثیر می گذارد. اما در همین شرایط فرد نیز باید زندگی خود را سامان دهد و برای خود برنامه ریزی کند.

سبک زندگی فعال بهتر از غیر فعال بودن است.

اگر فردی هستید که دوست دارد همیشه دور و برش شلوغ باشد و فکر می کنید که  این سبک زندگی برای شما مناسب است بایستی زندگی فعالی برنامه ریزی کنید که شامل ورزش روزانه ، معاشرت با مردم ، پیوستن به گروه ها باشد . اما قصه اینجا تمام نمی شود . شما باید به مطالعه و ارتقای فرهنگ و دانش خود نیز بپردازید .

داشتن یک سبک زندگی فعال به این معنی نیست که باید فقط از بدن خود بیش از حد استفاده کنید باید به خاطر داشته باشید که ذهن خود را نیز پرورش دهید.

سبک زندگی سالم نزدیک و متناسب با یک سبک زندگی فعال است. برای داشتن یک سبک زندگی سالم ، باید غذای خود را انتخاب کنید ، از غذاهای نامناسب ، چربی های اشباع ومصرف قند زیاد خودداری کنید. پرخوری نکنید ، به دلیل کلیه شما را خسته می کند . روابط درون خانواده و اجتماع را متعادل کنید و بر جاده آگاهی بدون تعصب راه بروید.

بدست آوردن مهارت های مدیریت تغییر سبک زندگی

 در کنار سبک زندگی فعال و سالم شما باید با تمام تغییراتی که در زندگی به وجود می آید قدرت سازگاری خود را تقویت کنید.  در این راستا نکته اصلی در چگونگی تغییر و میزان پذیرش عدم اطمینان است.

دقت کنید تغییر همراه با استرس است ، آنچه که  برای ما به عنوان انسان استرس زا محسوب می شود عدم قطعیت است . برخی از انسانها  بطور ژنتیکی قدرت مقابله با آن را دارند و برخی ندارن و بایستی برای آن آمادگی پیدا کنند. خیلی اوقات ، این واقعه نیست ، بلکه نگرانی درباره “چه می توانم انجام دهم؟” یا “بچه ها چگونه خواهند شد؟”  انسان را به استرسهای شدید دچار می کند . اما مهارتهای ساده ای وجود دارد که می توان آنها را  یاد گرفت و تمرین نمود تا تغییر سبک زندگی را  مدیریت نمود .

مدیریت این تغییر با روشهای کوناگون و توانایی های هر فرد و جایگاه اجتماعی اش رابطه دارد و قصد ما اینجا فقط تاکید بر مدیریت این تغییر بود نه ارایه روشهای آن.

مهمترین اصل این است که:

 هنگامی که تصمیم نهایی خود را در مورد سبک زندگیتان ، آنچه را می توانید و نمی توانید تغییر دهید ، و آنچه را که در مورد آن انجام می دهید ، اتخاذ کنید ، آن  را رعایت کنید.

تصمیم خود را بپذیرید و حرکت کنید. به طور مداوم نگران نباشید “چه می شود” زیرا این کار باعث می شود همه کارهای خوب شما در سایه ترس از  مواردی که شما نمی توانید کنترل کنید ، ضایع شود. حتی مهم نیست که دلیل اینکه شما واقعاً نمی توانید کاری انجام دهید چیست . به خودتان استراحت دهید و به خرد خود اطمینان کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *