نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 10:44 ب.ظ

کدام کشورها از برنامه ردیابی ویروس کرونا استفاده می کنند؟

توسط نیال مک کارتی ،27 ژوئیه 2020 شکل فوق نمایشگر وضعیت کشورهایی است که از برنامه ردیابی ویروس کرونا استفاده می کنند.

لیست کشورهایی که در حال توسعه و یا برنامه های ردیابی کرونا ویروس را منتشر کرده اند گسترده است و طبق ردیابی که توسط  MIT Technology Review ، انجام شده است نزدیک به 50 دولت در حال حاضر آن را اجرا می کنند. این فناوری با شناسایی و اطلاع رسانی به افرادی که با حاملان Covid-19 در تماس بوده اند ، به سرعت به عنوان یک روش بالقوه برای محدود کردن شیوع این بیماری شناخته شد. اما حتی اگر در برنامه های ردیابی برای حریم شخصی  وعده داده شده باشد ، به دلیل نگرانی از ورود به حریم خصوصی بسیار بحث برانگیز هستند. میزان جمع آوری اطلاعات این برنامه ها با استفاده از داده های کشورها ی مختلف با توجه به سیستمهایی مانند چین که از هویت شهروندان ، موقعیت مکانی و تاریخچه پرداخت آنلاین را کنترل می کنند  تا برنامه Corona-Warn در آلمان که مطابق با قوانین سختگیرانه حفظ حریم خصوصی برلین اجرا شده است ، به میزان قابل توجهی با هم متفاوتند.

علیرغم نگرانی ها ، متخصصان گفته اند كه برنامه ها می توانند در بهبود ردیابی مخاطب و شناسایی زنجیره های عفونت ، نقش مثبتی را اجرا كنند. این فناوری دارای نقاط ضعف دیگری به غیر از حریم خصوصی است و یکی ازموارد جالب آن اینکه برنامه به یک پایگاه کاربری بزرگ نیاز دارد. در آلمان ابتدا گفته شد كه 60 درصد از مردم نیاز به نصب برنامه Corona-Warn دارند اما این رقم بعدا توسط وزیر بهداشت Jens Spahn رد شد و گفت كه اگر چند میلیون کاربر آن را بارگیری كنند ، آنها راضی خواهند بود. تاکنون 14 میلیون آلمانی برنامه را نصب کرده اند و وضعیت ویروس در کشور تا حد زیادی تحت کنترل است و البته برخی از شیوع های محلی در هفته های اخیر وجود داشته اند.

ضعف دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که کشورها در حال توسعه برنامه هایی به صورت جداگانه هستند و این بدان معنی است که آنها بین کشورها با هم سازگار نیستند. به عنوان مثال ، اگر مسافر آلمانی که از پاریس خارج می شود و وارد کلن می شود از نظر ویروس در یک مرکز آلمانی  با تست آزمایش مثبت مواجه شود ، هیچ اخطاری از طریق سیستم ردیابی تماس با افراد فرانسوی برای مخاطبین خود در پایتخت ارسال نمی شود. این ممکن است مسافرینی خوب باشد که هیچ گزینه ای غیر از نصب چندین برنامه نداشته باشند (یا اینکه در صورت امکان فقط در خانه بمانند).

رویکرد فردی بصورت وصله ای برای توسعه برنامه های ردیابی مخاطب نیز در مرزهای ایالات متحده مشهود است که طرح آنها با مشکل روبرو شده است. هیچ برنامه واحدی در حال توسعه برای کل کشورها وجود ندارد. اپل و گوگل در تاریخ 10 آوریل اعلام کردند که در حال ساخت فناوری ردیابی مخاطب به سیستم عاملهای خود هستند (اپلیکیشن آلمان مبتنی بر فناوری آنها است) اما تا اواسط ماه ژوئیه ، تنها چهار کشور از اتحادیه اروپا  اعلام کردند که در این پروژه شرکت خواهند کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *