نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 اسفند 1402 10:37 ق.ظ

صندوق نوآوري و شکوفايي

چشم انداز :

  • تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان و افزایش سهم آن در اقتصاد کلان کشور و شکوفا سازی اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران.
  • کسب جایگاه نخست اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان در منطقه
  • ارزش آفرینی برای جامعه از طریق توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری اقتصاد مبتنی برفناوری و صنایع پیشرفته

تاریخچه :

سال ۱۳۸۹: در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۱۳۸۹/۸/۶ قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در ماده 5 این قانون ذکر شده صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رئیس شورا تاسیس شود.

سال ۱۳۹۰: هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۰/۶/۲۰ بنا به پیشنهاد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد تبصره (۳) ماده (۵) قانون حمایت از شرکت­ ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ـ اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی را تصویب و طی نامه ای در تاریخ ۱۳۹۰/۱۱/۲۳ توسط معاون محترم اول رئیس جمهورابلاغ گردید.

سال ۱۳۹۱: اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی به موجب نامه شماره ۳۰۴۶۷۵۲/۹۱ مورخ ۱۳۹۱/۲/۲۷ به تأیید شورای محترم شورای نگهبان قانون اساسی رسید. در تاریخ ۱۳۹۱/۸/۲۱ هیئت وزیران بنا به پیشنهاد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد ماده (۱۳) قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختارعات، آیین نامه اجرایی قانون یاد شده را به تصویب رساند.

سال ۱۳۹۲: شروع ایجاد زیر ساختارهای صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله تهیه ساختار سازمانی، دستورالعمل ها، ایجاد کمیته اعتباری، تشکیل جلسات شورای معاونین و بررسی طرح های ارائه شده از سوی شرکت ها. در این سال حدود ۲۵ میلیارد تومان از سرمایه آولیه صندوق به آن پرداخت شد و در پایان این سال ۵۵ شرکت دانش بنیان شدند.

سال ۱۳۹۳: هم راستا با افزایش شمار شرکت های دانش بنیان و سیل طرح های ارائه شده به صندوق نوآوری و شکوفایی، تلاش ها در خصوص توسعه تیم های کاری صندوق و ارائه خدمات بهتر به متقاضیان صورت پذیرفت. در این سال بالغ بر ۷۰۰ درخواست برای ارزیابی به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال شد و در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان مصوبه برای آنها مقرر گردید.

سال ۱۳۹۴: در سال ۱۳۹۴ صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون پس از ارزیابی بیش از ۱۲۰۰ طرح، در حدود ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب نموده. علاوه بر آن صندوق نوآوری و شکوفایی با تمرکز بر افزایش تنوع خدمات مورد نیاز برای شرکت های دانش بنیان سعی بر شناسایی نیازمندی های این شرکت ها جهت حمایت هرچه بهتر نموده است. یکی از این اقدامات طراحی ساز و کار سرمایه گذاری خطرپذیر است که در آینده نزدیک شاهد بخشی از ثمرات آن خواهیم بود.

سال ۱۳۹۵: تا پایان سال 95 در تعداد مصوبات جهش 100% و مجموع مبلغ مصوبات صندوق به بیش از 1000 میلیارد تومان رسیده است .رشد چشم گیر تعداد (300درصد) و مبلغ خدمات مبتنی بر توسعه بازار (لیزینگ) در مقایسه با سال 94 در این جهش بی تاثیر نبوده است .در این سال بیش از 380 طرح و محصول دانش بنیان با موفقیت مراحل نظارت را طی نموده اند. راه اندازی خدمات توانمندسازی به منظور توسعه زیرساخت های آموزشی و توانمندی های شرکت های دانش بنیان با تعیین اعتبار از دیگر خدمات سال 95 بوده است.

سال ۱۳۹۶: سال 96 با برگزاری پنجمین مراسم رونمایی از محصولات دانش بنیان با حضور ریاست محترم جمهور آغاز شد. تکمیل واگذاری بیش از 50 دفتر کاری برای شرکت های دانش بنیان در تهران و شهرستان ها، تصویب حدود 100 میلیارد تومان مصوبه در قالب خدمات مشارکت و سرمایه گذاری خطر پذیر، خاتمه حدود هزار محصول دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تصویب تاسیس 20 صندوق پژوهش و فناوری در کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری مستقر در صندوق نوآوری و شکوفایی بخشی دیگر از خدمات ارائه شده در سال 96 بوده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *