نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 11:53 ب.ظ

۱۲ نوع ضایعات توسعه محصول و فرآیند

توسط Katrina Appell & John Drogosz

2 آگوست 2019

صایعات فقط خرابی های فیزیکی محصول نیستند . هرکاریکه انجام شود و ارزشی به محصول اضافه نکند ، ضایعات است. ( توضیح سایت کل نگار)

انواع ضایعات موجود در ساخت و ساز در طول سالها به خوبی ثبت شده است. از آنجا که ما به سمت بالادست به سمت توسعه محصول حرکت می کنیم ، محیط به وضوح متفاوت و ضایعات به همان میزان رایج ولی دیدن آن دشوارتر است وخود را در به شکل های مختلف نسبت به موارد موجود در کارخانه به نمایش می گذارد. بر اساس آثار جیم مورگان ، جف لیکر ، آلن وارد و تجربیات خود ما ، در زیر برخی از ضایعات که معمولاً در تولید محصول و فرآیند مشاهده می شود ، درج شده است.

1. دست  بدست کردن

انتقال اطلاعات یا مطالب از یک محل به محلی دیگر یک از موارد مهم است . در حالی که امروزه بیشتر دستکاری ها در توسعه محصول بصورت الکترونیکی انجام می شود ، به دلیل سوء تعبیر و برداشت های غلط در مورد اطلاعات منتقل شده و یا در انتظار بازخورد دیگران ، می توان ضایعات های زیادی تولید کرد.

2.  انتظار

شما در بسیاری اوقات در انتظار داده ها ، پاسخ ها ، تصمیم گیری ها ، بررسی رویدادها و ظرفیت (افراد یا دستگاه) هستید. این یکی از متداولترین ضایعات در توسعه محصول است و می تواند بیش از 30٪ از زمانهای اجرای پروژه را به خود اختصاص دهد.

3. زیاده روی

تلاش و هزینه صرف شده برای تولید داده هایی که هرگز استفاده نمی شوند. این مورد مشابه پردازش بیش از حد محصول در کارخانه است. ما در حال ایجاد داده های بیشتر و بیشتر هستیم اما آیا این دانش واقعاً (دوباره) قابل استفاده است که ارزشی را ایجاد می کند؟ به روز رسانی ها و تکرار گزارش وضعیت همچنین مناطقی هستند که ما تمایل به زیاده روی در آنها را داریم.

4- کارهای زائد

دوباره کاری مجدد  روی همان کار قبلی – رفع یک خطا ، بررسی های متعدد درباره همان اطلاعات یا تأییدهای متعدد برای آن ها هم ضایعات است. برخی از تکرارها با استفاده از رویکردهای توسعه مبتنی بر تمرکز نیز منجر به کار زیاد و زمان بیهوده و از دست رفته می شود. عدم دستیابی به ورودی های عملکردی در زمان مناسب می تواند باعث طراحی مجدد و یا دوباره کاری شود.

5- کارها را متوقف کرده و بروید

هربار که شخص مجبور شود شخص موقعیت خود را نسبت به یک کار تغییر دهد آنگاه به چندین “تنظیم” نیاز دارد که باعث تلاش و تاخیر بیشتر می شود. در حالی که تصور می کنیم که پیشرفت می کنیم ، برخی مشاغل چند وظیفه ای می توانند باعث توقف و زمان تنظیم ها را افزایش دهند.

6. ضایعات اختراع

بازآفرینی یا کشف مجدد دانشهایی که قبلاً در اختیار داشته ایم و می توانیم از آن استفاده مجدد کنیم. این موضوع همچنین شامل دانش موجود در خارج از سازمان هم است. “در اینجا اختراع نشده است” می تواند یک عامل جدید اختراع باشد.

7. استعداد غیرقابل استفاده / سوء استفاده

افرادی که روی پروژه ها و موضوعاتی کار می کنند که مشتریان آنها را نمی خواهند یا به آنها احتیاج ندارند. این یکی از بدترین انواع ضایعات است که به طور کامل از استعداد های ارزشمندترین دارایی ما استفاده نمی کند – افراد ماهر ما می توانند رفتار های غلط انجام دهند . هیچ کس نمی خواهد روی محصولی کار کند که مشتری آن را نخرد! به یاد داشته باشید که ناب شدن همه افراد را درست می کند.

8. ضایعات تراکنش

تلاش برای کار برای انجام کار درست است . به عنوان مثال ، مذاکرات قراردادی ، برنامه ریزی منابع ، گزارشگری مال ی و بسیاری دیگر لازمه انجام شدن کار ها هستند. برخی از این وظایف ارزش افزوده ای ندارند  اما مورد نیاز هستند در حالی که برخی دیگر از جمله کارهای  با ارزش افزوده ما هستند.

9.  ورودی غلط از بالا به فرایند

هر کس در انجام وظایف به روش خاص خود یا به دلیل اینکه در یک فرایند استاندارد آموزش درستی ندیده  است می تواند باعث تغییر در روند کار ها شود. این موضوع به طور معمول منجر به تغییر در ورودی ها می شود و منجر به ارسال  تعداد نامشخصی از خروجی ها به مشتریان پایین دست می شود.

10. استفاده بیش از حد از سیستم

با قرار دادن کار بیش از حد در یک سیستم پس از رسیدن به حدود 80٪ استفاده از ظرفیت ، افزایشهای کوچک در کار بطور چشمگیری باعث افزایش زمان در کارکرد یک سیستم معین می شود. انجام دسته های بزرگ کار شدت استفاده را بیش از حد می کند زیرا باعث سنگین شدن فرایند و افزایش زمان آن می شود. استفاده بیش از حد می تواند در هر سطحی انجام شود –  درپروژه ها ،در ادارات و افراد.

11. ضایعات کمال گرایی

همانطور که برای اولین بار توسط آلن وارد ، که پیشگام در زمینه ی کار بر محصول ناب و توسعه فرآیند (LPPD) بود ، مشخص شد  این ضایعات می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. کمال گرایی را می توان در تصمیم گیری با دانش ناکافی ، تعیین جدول زمانی دلخواه  و غیر واقعی یک کار، تخمین زمان برای انجام وظایف و انتظارات بیش از حد خوش بینانه از یادگیری یا بدست آوردن دانش جدید مشاهده کرد.

12. وظایف همزمان هماهنگ نشده

به نظر می رسد انجام کارهای درست باید به طور همزمان انجام شود. یکی از مخرب ترین ضایعات همزمانی غیر هماهنگ می باشد که غالباً ریشه اصلی بسیاری از  ضایعات ذکر شده در بالا است.

شاید شما در فرآیندهای خود برخی از ضایعات فوق را مشاهده کرده باشید؟ هرکس آنقدر مشغول کارهای روزانه خود است و گاهی اوقات بعنوان بخشی از کار ،ضایعات فوق را انجام می دهیم. با این وجود ، تنها راه برای صرفه جویی در وقت خود برای ایجاد ارزش جدید ، شروع به دیدن و از بین بردن این ضایعات است. یک راه خوب برای دیدن و درک ضایعات با هم ، از طریق نقشه جریان ارزش توسعه محصول است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *