نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:53 ق.ظ

ابر رایانه های برتر جهان

کاترینا بوچولز ،23 ژوئن 2020                                           

ابر رایانه ژاپنی ، Fugaku   گذشته همه رقبا را پشت سر گذاشت تا در رده بندی دو سالانه قدرتمندترین دستگاه های محاسباتی جهان که توسط پروژه تحقیقاتی Top500 منتشر شد ، رتبه برتر را کسب کند. Fugaku که توسط فوجیتسو با همکاری آزمایشگاه تحقیقاتی فدرال ریکن ساخته شد ، توانست تقریباً سه برابر محاسبات در هر ثانیه را از سر لیست  سابق ، ابر رایانه مستقر در ایالات متحده انجام دهد.

Fugaku نه تنها در تعداد محاسبات در هر ثانیه – به اصطلاح TeraFLOPS – رتبه برتر را کسب کرده است ، بلکه در هر چهار  شاخصی که ابر رایانه ها  را براساس آن در این پروژه قضاوت می کنند رتبه اول را بدست آورد. طبق آزمایشگاه Riken ، هیچ کامپیوتر دیگری تاکنون به این شاهکار دست پیدا نکرده بود. Fugaku همچنین بیشترین هسته های رایانه را در خود جای داده بود ،  این کامپیوتر بالاترین عملکرد نظری برای محاسبات و بالاترین ظرفیت توان را داشته است.

ابر رایانه ها برای اجرای شبیه سازی های پیچیده ای که شامل تعداد زیادی متغیر است ، استفاده می شود. کاربردهای رایج شامل مدل سازی اقتصادی و اقلیمی ، تحقیقات عصبی و علوم هسته ای است. در مورد Fugaku ، از قدرت  این دستگاه نیز برای تحقیق در مورد ویروس کرونا ، به طور خاص برای شبیه سازی نحوه حرکت قطرات تنفسی در هوا در تنظیمات مختلف مانند دفاتر یا واگن قطار. نیز استفاده می شود.

لیست 8 ابر رایانه برتر جهان شامل دو دستگاه دل و دو دستگاه IBM و همچنین دو ابر رایانه چینی است که توسط دولت چین اداره می شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *