نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:48 ق.ظ

۱۱ نوآوری که تاریخ را تغییر داده اند

اوان اندروز

از اختراعات پیشگام گرفته تا پیشرفت های جسورانه علمی و پزشکی ، در مورد 11 نوآوری که مسیر تاریخ بشر را تغییر داده اند ، بیشتر کسب  اطلاع کنید. شما مخاطب محترم سایت کل نگار ممکن است نظر دیگری داشته باشید . لطفا اگر دارید برایمان بنویسید .

  1. دستگاه چاپ  

اولین چاپخانه گوتنبرگ.بایگانی تاریخ جهانی / گروه تصاویر جهانی / تصاویر گتی

پیش از ظهور اینترنت ، هیچ نوآوری دیگری بیشتر از چاپخانه یوهانس گوتنبرگ برای گسترش و دموکراتیک کردن دانش انجام نشده است. دستگاه گوتنبرگ در حدود سال 1440 در ماینتس آلمان ساخته شد و با استفاده از قالب كه باعث تولید سریع قطعات  از نوع آلیاژ سرب می شود ، وضعیت مطبوعات موجود را بهبود بخشید. با این روش مونتاژ خطی حروف برای تکثیر کتاب ها باعث می شود که در یک چاپخانه به تعداد روزانه 3600 صفحه چاپ شود.  حالا  اگر حساب کنید باتعداد 1500 دستگاه که در بیش از 1000 مطبوعاتی یا چاپخانه که در اروپا فعالیت داشتند تا سال 1600 بیش از 200 میلیون نسخه کتاب جدید چاپ کرده بودند. چاپخانه نه تنها كتاب ها را برای استفاده طبقات پایین مقرون به صرفه نمود ، بلكه به برانگیختن عصر روشنگری كمك كرد و باعث گسترش ایده های جدید و غالباً بحث برانگیز شد. در سال 1518 پیروان راهب آلمانی مارتین لوتر از چاپخانه برای کپی و انتشار کار اصلی کتاب “نود و پنج پایان نامه” خود استفاده کردند که باعث شروع اصلاحات پروتستان ها شد و درگیری هایی را مانند جنگ سی سال (488-1618) به راه انداخت. چاپخانه در تحریک انقلاب ، تحولات مذهبی و اندیشه علمی چنان تأثیرگذار بود که مارک تواین بعداً می نویسد: “آنچه که امروز دنیا است ،اگر خوب و یا بد است ، به گوتنبرگ مدیون است.”

2. قطب نما

سوابق ابتدایی قطب نما دریایی به قرن دوازدهم چین برمی گردد.

تصاویر گتی

قطب نما ی مغناطیسی ممکن است توسط ماهواره ها و سیستم های موقعیت یابی جهانی تا حدی منسوخ شده باشد ، اما تأثیر آنها در پیمایش های جغرافیایی اولیه و اکتشافات غیر قابل ارزیابی بود. در ابتدا در قرن چهاردهم در چین اختراع شد و قطب نما به عنوان ابزار اصلی جهت یابی دریانوردان جایگزین وسایل نجومی شد. قطب نما یک روش قابل اعتماد برای کاوش در اقیانوس های جهان به اکتشاف کنندگان داد ، دستیابی به موفقیت که عصر کشف را به وجود آورد و ثروت و نیرویی را که بعدها به انقلاب صنعتی دامن زد ، به اروپا برد. از همه مهمتر ، قطب نما امکان تعامل – هم صلح آمیز و هم غیر صلح آمیز  – بین فرهنگ های جهان قبلاً جدا شده از هم را فراهم می آورد.

3. پول کاغذی

پول و یورو آمریکایی.

گتی ایماژ

در طول تاریخ بشر ، پول  به شکل فلزات گرانبها ، سکه ها و حتی مواد اولیه مانند دام یا سبزیجات مورد استفاده قرار می گرفت. آغاز پول کاغذی در دوره های جدید  بشکل جسورانه ای رخ داد – دنیایی که  یک تکه کاغذ با وجود نداشتن ارزش ذاتی می توانست کالا و خدمات را خریداری کند. پول کاغذی در قرن نهم به طور گسترده در چین مورد استفاده قرار گرفت ، اما تا اواخر دهه 1600 در اروپا ظاهر نشد. بانک ها با کمبود مکرر سکه ها ، یادداشت های کاغذی را به عنوان وعده یا اعتبار برای پرداخت آینده فلزات گرانبها صادر کردند. در اواخر قرن نوزدهم ، بسیاری از کشورها صدور پول قانونی تحت حمایت دولت را آغاز کردند که دیگر نمی توان آن را به طلا یا نقره تبدیل کرد. تغییر شکل به پولهای کاغذی نه تنها دولت ها را در مواقع بحران نجات داد – همانطور که در طول جنگ داخلی برای ایالات متحده انجام داد – بلکه در دوران جدید مقررات پولی بین المللی که چهره اقتصاد جهانی را تغییر داده بود ، به وجود آمد. شاید مهمتر از همه موارد ، پول کاغذی اولین گام اساسی در یک سیستم پولی جدید بود که منجر به تولد کارتهای اعتباری و بانکداری الکترونیکی شد.

4- فولاد

\

 فولاد توسط فرآیند Bessemer در Penistone Steel Works ، یورکشایر جنوبی تولید می شود.SSPL / تصاویر گتی

در حالی که جوامع اولیه بشر از سنگ ، برنز و آهن استفاده گسترده ای داشتند ، این فولاد بود که به انقلاب صنعتی دامن زد و شهرهای مدرن را بنا کرد. شواهد مربوط به ابزارهای فلزی به 4000 سال قبل بر می گردد ، اما تا زمان اختراع فرآیند Bessemer ، تکنیکی که برای ساخت فولاد با استفاده از آهن اسفنجی مذاب ، در دهه 1850 تولید انبوه نشد. فولاد سپس به یکی از بزرگترین صنایع روی کره زمین تبدیل شد و در ایجاد همه چیز از پل ها و راه آهن گرفته تا آسمان خراش ها و موتورها استفاده می شد. این امر به ویژه در آمریکای شمالی تأثیرگذار بود ، جایی که ذخایر عظیم سنگ آهن به ایالات متحده کمک کرد تا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان شود.

5- چراغ برق

توماس ادیسون لامپهای رشته ای را كه در آزمایشگاه خود ایجاد كرد ، در سال 1920 نشان داد.بایگانی بتمان / گتی ایماژ

چراغهای برقی که در اوایل قرن نوزدهم توسط هامفری دیوی و چراغ قوس کربنی وی طراحی شدند ، در دهه 1800 به لطف تلاش مخترعین همچون وارن د لا رو ، جوزف ویلسون سوان و توماس آلووا ادیسون ، که در ابتدای قرن بیستم از مخترعین پیشگام بودند ، ایجاد شدند. این ادیسون و سوان بودند که نخستین لامپهای با دوام طولانی را در سالهای 1879 و 1880 به ثبت رساندند و جامعه را از اتکای تقریباً کامل به  نور روز آزاد کردند. چراغهای برقی در همه چیز از نورپردازی منزل و چراغ های خیابانی گرفته تا چراغ قوه و چراغهای جلو اتومبیل استفاده می شد. شبکه های پیچیده سیمها که در لامپ های اولیه استفاده شده اند نیز منجر به بروز  اولین سیم کشی الکتریکی داخلی  منازل شده و راه را برای ورود تعداد بیشماری وسایل خانگی هموار می کنند.

6. اهلی کردن اسب

سفالهای یونانی ، با قدمت 525 B.C. ، نشانگر نژاد ارابه است.eAgostini / گتی ایماژ

از زمان اهلی کردن اسب ها در حدود 5 هزار و 500 سال پیش ، آنها ها به طور غیرقابل تفکیکی با رشد بشر گره خورده اند. آنها به انسانها این امکان را دادند تا مسافت های زیادی را طی کنند و به فرهنگ های مختلف این فرصت را دادند که تجارت و تبادل ایده و فناوری را انجام دهند. چالاکی و چابکی اسب به معنای این بود که اسبها نیز می توانند محموله ها را حمل ، و در زمین  های زراعی عمل شخم زدن و حتی درختان جنگلها را حمل کنند. شاید تأثیرگذارترین ویژگی اسب این بود که  ، اسبها ماهیت جنگ را تغییر دادند. هیچ چیز از یک ارابه  که با اسب کشیده می شد و یا یک جنگجوی سوار بر اسب وحشتناک تر نبود و جوامعی که به استفاده از سواره نظام تسلط داشتند ، معمولاً در نبرد غالب بودند.

7. ترانزیستورها

ماکت اولین ترانزیستور کارگر که در سال 1947 توسط جان باردین ، ​​والتر برتاین و ویلیام شوکلی در آزمایشگاه های بل اختراع شد.SSPL / تصاویر گتی

ترانزیستور یک نوآوری بسیار کم ارزش ارزیابی شده و تقریباً در هر ابزار الکترونیکی مدرن یک جزء اساسی است. این دستگاه های نیمه هادی ریز که برای اولین بار در اواخر سال 1947 توسط آزمایشگاه های بل ساخته شد ، امکان کنترل دقیق میزان و جریان از طریق صفحه های مدار را فراهم می کنند. ترانزیستورها که در اصل در رادیوها مورد استفاده قرار می گرفتند ، از آن زمان به بعد عنوان یک قطعه اصلی مدارات در دستگاه های الکترونیکی بی شماری از جمله تلویزیون ، تلفن های همراه و رایانه تبدیل شده اند. میزان ترانزیستورها در مدارهای مجتمع تقریباً هر دو سال دو برابر می شود – پدیده ای موسوم به قانون مور این را می گوید – بنابراین تأثیر چشمگیر آنها بر فناوری در حال رشد  واضح است.

8. لنزهای ذره بین

جان میلتون ، شاعر انگلیسی ، از ستاره شناس ایتالیایی گالیله گالیله دیدن کرد.استفانو بیانچتی / کوربیس / گتی ایماژ

لنزهای ذره بین ممکن است یک اختراع غیرقابل توصیف به نظر برسند ، اما استفاده از آنها یک دید و تصویر  کلی از همه چیز ، از ستاره های دور و کهکشان ها گرفته تا سلول های زنده بسیار ریز را به انسان ارائه داده است. اولین لنزها در قرن سیزدهم به عنوان یاری برای افراد کم بینا به کار گرفته شدند و اولین میکروسکوپ ها و تلسکوپ ها در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن 17 ارایه شدند. افرادی مانند رابرت هوک و آنتون ون لیوونوئوک که در جستجوی سلول ها و ذرات دیگر به استفاده از میکروسکوپ ها روی آوردند ، در حالی که گالیله گالیله و یوهانس کپلر از تلسکوپ برای ترسیم جای زمین در کیهان استفاده می کردند. این استفاده های اولیه اولین گام ها در توسعه دستگاه های حیرت انگیز مانند میکروسکوپ الکترونی و تلسکوپ فضایی هابل بود. از آن زمان لنزهای ذره بین منجر به پیشرفت های جدید در زمینه های فراوانی از جمله نجوم ، زیست شناسی ، باستان شناسی ، اپتومتری و جراحی شده اند.

9. تلگراف

ساموئل مورس ، مخترع تلگراف الکترومغناطیسی ثبت کننده و همچنین دو دستگاه جداگانه برای ارسال و دریافت پیام.Prisma / UIG / گتی ایماژ

تلگراف برای اولین بار که ابداع شد در ابتدای یک خط طولانی از پیشرفتهای ارتباطی بود که بعداً شامل رادیو ، تلفن و ایمیل شد. تلگراف با اراده تعداد زیادی از مخترعین در سده های 18 و 19 ، از رمز معروف مورس توسط ساموئل مورس که برای انتقال پیام با قطع و وصل کردن جریان برق در امتداد سیم ها استفاده کرد. خطوط تلگراف در سراسر دهه 1850 اجرا شدند و در سال 1902 کابل های transoceanic کره زمین را محاصره کردند. تلگراف بشکل اصلی و جانشینان بی سیم آن به عنوان اولین پیشرفت های مهم در ارتباطات در سراسر جهان به کار خود ادامه دادند. امکان ارسال سریع پیامها در مسافت های زیاد ، تأثیر غیرقابل انکاری بر روی دولتها ، تجارت ، بانکداری ، صنعت ، جنگ و رسانه های خبری گذاشت و بستر عصر اطلاعات را تشکیل داد.

10. آنتی بیوتیک ها

پروفسور الكساندر فلمینگ ، كه در سال 1928 پنی سیلین را كشف كرد ، در سال 1943 در آزمایشگاه خود تصویر كرد.Daily Archive Archive / SSPL / گتی ایماژ

آنتی بیوتیک ها قدم بزرگی به جلو در زمینه پزشکی بود،  با شروع استفاده از آن جان میلیون ها نفر را با کشتن و جلوگیری از رشد باکتری های مضر نجات داد. دانشمندانی مانند لوئی پاستور و جوزف لیستر اولین کسانی بودند که موفق به شناخت و تلاش برای مبارزه با باکتریها شدند ، اما این الکساندر فلمینگ بود که با کشف تصادفی قالب مهارکننده باکتریها به نام پنی سیلین در سال 1928 ، اولین جهش را در استفاده عملی از آنتی بیوتیک ها انجام داد. استفاده از آنها به سرعت در طول قرن بیستم گسترش یافت. تأثیر آنها ابتدا در جنگ هاآشکار نبود.  در حالی که تقریباً 20 درصد سربازانی که با پنومونی باکتریایی در جنگ جهانی اول جان باختند ، با  استفاده از آنتی بیوتیکها – یعنی پنیسیلین – این تعداد در طول جنگ جهانی دوم به 1 درصد کاهش یافت. آنتی بیوتیک هایی از جمله پنی سیلین ، ونکومایسین ، سفالوسپورین و استرپتومایسین تقریباً با هر نوع عفونت شناخته شده از جمله آنفلوانزا ، مالاریا ، مننژیت ، سل و بیشتر بیماری های مقاربتی مبارزه می کنند.

11. موتور بخار

موتور بخار چرخشی ثبت اختراع جیمز وات.SSPL / تصاویر گتی

توسعه هیچ یک از روش های حمل و نقل همانند  اتومبیل ، هواپیما ، کارخانه ، قطار ، فضاپیما  امکان پذیر نبود اگر دستیابی به موتور بخار ممکن نبود. اولین استفاده عملی از احتراقی به سال 1698 برمی گردد ، زمانی که توماس ساوری پمپ آب بخار را طراحی کرد. سپس تکمیل موتورهای بخار در اواخر دهه 1700 توسط جیمز وات به پایان رسید و به سوخت یکی از مهمترین جهش های فن آوری در تاریخ بشر در طول انقلاب صنعتی منجر شد. در طول دهه 1800موتورهای احتراقی باعث پیشرفت نمایی در حمل و نقل ، کشاورزی و ساخت و همچنین ظهور ابرقدرت های جهانی مانند بریتانیا و ایالات متحده شد. مهمتر از همه اینكه ، موتور بخار زمینه ای برای نوآوری های بعدی مانند موتورهای احتراق داخلی و توربین های جت است كه موجب ظهور اتومبیل و هواپیما در قرن بیستم شد.

https://www.history.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *