نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 2:36 ب.ظ

گسترش فقر با وقوع پدیده کرونا

Photo: WFP/ Marwa Awad, A family eating their meal in Burkina Faso

عکس: WFP / Marwa Awad ، خانواده ای که در Burkina Faso وعده غذایی خود را می خورند

همه روزه تعداد زیادی از مردان و زنان در سراسر جهان برای تغذیه فرزندانشان یک وعده غذایی مغذی تلاش می کنند. در دنیایی که غذای کافی برای تغذیه همه می تواند فراهم شپد ، 821 میلیون نفر – از هر 9 نفر یک نفر – هنوز هر شب با شکم گرسنه بخواب می روند. حتی مهمتر – از هر سه نفر – به نوعی سوء تغذیه رنج می برند.

ریشه کن کردن گرسنگی و سوء تغذیه یکی از چالش های بزرگ عصر ما است. گرسنگی نه تنها باعث رنج و  و تضعیف سلامتی می شود بلکه در بسیاری از زمینه های توسعه مانند آموزش و اشتغال نیز پیشرفت را کند می کند.در سال 2015 ، جامعه جهانی 17 هدف جهانی برای توسعه پایدار را برای بهبود زندگی مردم تا سال 2030 به تصویب رسانده است.

برنامه جهانی غذا در راستای رسیدن به اهداف اصلی خود یعنی ریشه کن کردن گرسنگی و سوء تغذیه بواسطه رفع نیازهای غذایی تلاش می‌کند.برنامه جهانی غذا پنج هدف استراتژیک دارد که عبارت است از:

  1. نجات جان افراد و حمایت از امرار معاش در مواقع اضطراری
  2. جلوگیری از گرسنگی حاد و سرمایه‌گذاری برای آمادگی در مقابل بلایای طبیعی و کاهش اثرات آن
  3. بازگرداندن و بازسازی زندگی و امرار معیشت‌ها بعد از جنگ و بلایای طبیعی یا در شرایط گذار
  4. کاهش گرسنگی مزمن و کمبود تغذیه ای
  5. تقویت توانائی ملت‌ها برای مهار گرسنگی از طریق سیاست‌های واگذاری و خرید محلی

در ایران :

در راستای رسالت جهانی برنامه جهانی غذا و مشروط بر دسترسی به منابع، پروژه عملیات گسترده امداد و بازسازی ایران می‌کوشد تا نیازهای غذایی اصلی پناهندگان را برآورده نموده، مکانیسم مقابله‌ای آنان را تقویت و هم‌چنین از تلاش ایشان برای دستیابی به امنیت غذایی حمایت کند. اهداف این پروژه عبارتند از :

  • حصول اطمینان از تأمین نیازهای اولیه غذایی پناهندگان در مهمان شهرها.
  • تثبیت نرخ ثبت‌نام و تکمیل دوره برای دختران پناهنده در مقطع ابتدایی و هم‌چنین افزایش نرخ ثبت‌نام دختران در مقطع راهنمایی، ضمن اطمینان از حضور معلمین زن در کلاس‌ها

شیوع کرونا و گسترش فقر غذایی

برنامه جهانی غذا در سازمان ملل متحد  هشدار داد که همه گیری COVID-19 می تواند تعداد افرادی که از گرسنگی حاد رنج می برند را تقریباً دو برابر کرده و آن را به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر برساند .

براساس تأثیر اقتصادی COVID-19 ، تعداد افرادی که با ناامنی حاد غذایی IPC / CH 3 یا بدتر از آن روبرو هستند به 265 میلیون نفر در سال 2020 می رسد ، که از 130 میلیون نفر در سال 2019 ، 130 میلیون نفر بیشتر است.

در این زمینه ، ضروری است که برنامه کمک به غذا  که 100 میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر را در سطح جهان  را تحت پوشش دارد ، حفظ شود و برای افزایش آن اقدام کرده و منابعی را فراهم کنند.

داده های کلیدی

    حدود 265 میلیون نفر در کشورهای با درآمد متوسط ​​و متوسط  به پایین ​​تا پایان سال 2020 دچار ناامنی حاد غذایی خواهند شد مگر اینکه سریع عمل صورت بگیرد .

    اکثر افرادی که در سال 2019 دچار ناامنی حاد غذایی شدند ، در کشورهایی تحت تأثیر درگیری ویروس  (77 میلیون) ، تغییرات آب و هوایی (34 میلیون) و بحران های اقتصادی (24 میلیون نفر) بودند. (منبع: گزارش جهانی بحران های غذایی).

۱۰کشور بدترین بحران غذایی را در سال 2019 داشتند که عبارتند از: یمن ، جمهوری دموکراتیک کنگو ، افغانستان ، ونزوئلا (جمهوری بولیوی) ، اتیوپی ، سودان جنوبی ، سوریه ، سودان ، نیجریه و هائیتی. (منبع: گزارش جهانی بحران های غذایی).

    در شرایط فعلی بسیار مهم است که جهانیان به فکر این وضعیت باشند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *