نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:24 ق.ظ

احداث مرکز نوآوری تحول دیجیتال، نقطه آغازی جهت حرکت به سمت تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشور

روابط عمومی پارک علم وفناوری دانشگاه تهران

مراسم احداث مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد، در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تاریخ 13 خرداد 99 برگزار شد.

مراسم آغاز این پروژه که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فولاد مبارکه اصفهان و دانشگاه تهران با هدف ایجاد استارت آپ استودیو تحول دیجیتال در صنعت فولاد برای استقرار هسته های نوآور و شرکتهای فناور انجام خواهد شد، با حضور دکتر قادری فر-مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر زرندی-معاون طرح و برنامه” وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر غریب پور-مدیر عامل ایمیدرو، دکتر محمدی-رئیس ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، مهندس عظیمیان-مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان، مهندس نقوی-معاون تکنولوژی و فناوری فولاد مبارکه اصفهان، دکتر نیلی- رئیس دانشگاه تهران و دکتر زارعی هنزکی – رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همراه بود.

در این مراسم، مهندس نقوی معاون تکنولوژی و فناوری فولاد مبارکه بیان داشت دنیا به سمت اقتصاد نسل چهارم در حرکت است. فولاد مبارکه به عنوان پیشتاز این صنعت در راستای تعامل دیجیتال در صنعت فولاد در تلاش است و مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد نیز به همین منظور احداث و راه اندازی می شود.

در ادامه ایشان به سیر تطور انقلاب صنعتی و شرح نسل های انقلاب صنعتی اقتصاد نسل چهارم اشاره کرد. وی بعد از صحبت درباره فناوری های محوری در تحول دیجیتال مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، ماشین های خودران، بلاک چین، خودکار کردن تجهیزات، بهینه سازی فرایندهای تولید، چاپ سه بعدی و … به بیان چالش های پیش روی صنایع در زمینه تحول دیجیتال من جمله اطمینان از پاسخ دهی مستمر به منظور تامین نیازهای آینده و تسلط بر وضعیت بازار، باقی ماندن در بازار رقابت از طریق فرایندهای پربازده و همچنین ذخیره منابع، حصول به محصول باکیفیت بالاتر، بهینه کردن عملکرد واحدها و کاهش هزینه نگهداری و هزینه سرمایه گذاری، داشتن برنامه تولید منعطف و در عین حال تضمین زمان تحویل محصول، افزایش پیچیدگی تولید محصولات جدید و کاهش زمان عمر آن ها پرداخت.

دکتر نقوی افزایش بازدهی و عملکرد بهتر سیستم (بهینه سازی فرایند)، مدیریت صحیح امکانات، کاهش مصرف مواد اولیه و انرژی، بهبود کیفیت محصولات نهایی و ایجاد محصولات هوشمند با دانش تاریخچه محصول، ایجاد شبکه سازی بین واحدهای تولیدی و زنجیره تامین، یادگیری ماشین جهت تولید آلیاژهای جدید، قابلیت ردیابی محصول و ایجاد راه حل های غیرمتمرکز به جای متمرکز را از مزایای تحول دیجیتال در صنعت فولاد دانست.

در ادامه سخنرانی دکتر نقوی به بیان چالش های تحول دیجیتال در صنعت فولاد پرداخت که شامل تهدید حمله های سایبری، نیاز به data center بزرگتر در گذر زمان و در نتیجه افزایش هزینه ها، جنبه های اجتماعی کاهش تعداد نیروی انسانی به دلیل استفاده از ربات ها، افزایش پیچیدگی ارتباط بین سنسورها و سیستم ها، افزایش استانداردهای مربوط به تجهیزات و ارتباط بین آن ها، افزایش مهارت های نظم سازمانی و مهارت های شغلی با پیچیده شدن تغییرات دیجیتال و ایجاد هزینه های آموزش و فرهنگ سازی دیجیتال و ایجاد مشکلات اساسی برای کارخانه ها با تقلید نابجا در تحول دیجیتال از دیگر رقبا و…. می شود.

دکتر نقوی به نقل از مک کنزی گفت سال آینده، 10 سال دیگر است. کرونا دنیا را مجبور به برداشتن گام های جدید کرد و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم. ایشان بعد از اشاره به نقش دانشگاه در فرهنگ سازی بیان داشت هدف از تاسیس مرکز نوآوری تحول دیجیتال صنعت فولاد افزایش بهره وری و راندمان و ایجاد بهبود است. ایشان در پایان صحبت هایشان به آینده فولاد مبارکه در حوزه تحول دیجیتال از جمله تعامل بهتر با ذی نفعان، استفاده از فناوری ها در ایجاد کارخانه هوشمند، استفاده از ربات ها در بهبود فرایندهای تولید و در مشاغل سخت، استفاده از هوش مصنوعی در بهبود و مدیریت فرایندها، هوشمندسازی با استفاده از تحلیل کلان داده ها، مدیریت بهینه انرژی و محیط زیست با استفاده از فناوری اینترنت اشیا و… اشاره کرد.

در این مراسم، دکتر زارعی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بیان کرد امروز برای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دانشگاه تهران روز بزرگی است. در اقتصاد نوآوری هنگامی که دانشگاه، صنعت و دولت در کنار یکدیگر قرار می گیرند، توفیق رخ می دهد و امروز چنین روزی است.

ایشان با اشاره به شبکه فناوری دانشگاه تهران، آن را پلتفرمی برای رشد هماهنگ و توسعه پایدار به مرکزیت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دانست.

دکتر زارعی به زنجیره ارزش پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از مرحله ایده یابی تا توسعه کسب وکار اشاره کرد و شرحی از برنامه های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مانند بذر، جوانه، رویش و…. ارائه داد، سپس فرایندهای سرمایه گذاری و حمایت ها و خدمات پارک را بیان داشت.

در این مراسم دکتر زارعی مرکز نوآوری تحول دیجیتال را مرکزی پیش رو، نوآور در تحول دیجیتال در صنعت فولاد دانست و ماموریت این مرکز را ایجاد و شتاب دهی هسته های نوآور و پیش رشد و سپس تشکیل و حمایت شرکت های رشدی و پسارشدی جهت توسعه زنجیره ارزشی تحول دیجیتال در صنایع فولاد و سایر صنایع بیان کرد.

دکتر زارعی ادامه داد: مرکز نوآوری تحول دیجیتال، نقطه آغازی جهت حرکت به سمت تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشور است. و با هدف ایجاد بازوهای تحقیقاتی و اجرایی واسته به صنعت فولاد مبارکه، ارائه خدمات و محصولات منطبق با زنجیره ارزشی فولاد، استفاده از پتانسیل های دانشی موجود در دانشگاه جهت برطرف سازی چالش های موجود در صنایع، استفاده از ظرفیت های علمی و ایده های نوآور دانشجویان دانشگاه تهران جهت ایجاد کسب وکار در تحول دیجیتال، ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری و ایجاد مرکزی برای انجام تحقیقات مرتبط با گسترش و توسعه پایدار صنعت فولاد کشور احداث می شود.

دکتر غریب پور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، احداث مرکز نوآوری تحول دیجیتال را گامی برای همراستایی با صنایع دنیا دانست. وی گفت شتاب تکنولوژیکی دنیا آن قدر بالاست که باید سریع تر اقدام کنیم. در این مرکز، گروه های کوچک کاری به خلق ایده پرداخته و با حمایت فولاد مبارکه ایده ها عملی و تجاری می شود. در واقع صنعت و معدن از مزایای این مرکز بهره می برند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *