نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 10:06 ب.ظ

از انعطاف پذیری تا تاب آوری در مدیریت

Resilience :

 این واژه را اگر در فرهنگ لغات حستجو کنیم از انعطاف پذیری تا سرسختی و تاب آوری را خواهیم یافت که همگی نیز در متون ویژه ای که نوشته می شوند ممکن است صحیح باشند . اما معانی این سه واژه در ادبیات ما با هم تفاوت دارد . بویژه زمانی که با متون مدیریت سروکار داریم . بنابراین برای شروع بحث مراد از این واژه را بیان می کنیم :

تاب آوری ، مفهومی است که اساساً مربوط به چگونگی برخورد یک سیستم ، اجتماع یا افراد با موضوع آشفتگی و تغییر و نهایتا بحرانی است که در حال شکل گیری بوده و تفکرات فعلی در مورد آینده های ناپایدار در یک محیط است. اصولا مبحث تاب آوری در مدیریت به حوزه مدیریت مخاطرات متصل می شود . با بررسی برخی از تعاریف اصلی از تاب آوری می توان ، قبل از اینكه به بررسی چگونگی اندازه گیری انعطاف پذیری پرداخته شود ، بایستی بررسی نمود که چگونه می توان ریسك را برای ایجاد انعطاف پذیری ، مدیریت كرد .

تحقیقات نشان می دهد که تاب آوری یک مفهوم یکپارچه است که اجازه می دهد تا چندین خطر ، شوک و استرسهای متفاوت و تأثیرات آنها بر روی اکوسیستم ها و افراد آسیب پذیر در آن محیط تحت نظر گرفته شوند.

تاب آوری به طور واضح دارای جذابیت ها یی به عنوان یک مفهوم وحدت بخش ونیز به عنوان یک چشم انداز برای درک حالات و ویژگیهای وضعیت در مواقع نامشخص و ناپایدار می باشد. با نگاه دقیق به موضوع و دستیابی به نتایج مثبت  بصورت مرحله ای ، باعث می شود که سیاست گذاران و دست اندرکاران سیاست های خود را در مورد مفاهیم آشنا تر با آنها بصورت تجربی، عملی کنند. مدیریت ریسک این زمینه را فراهم می کند .

یک رویکرد سیستماتیک تر برای پرداختن به تحلیل های با خطرات متعدد در پیشرفت کار قابل توسعه است و ترکیب عناصر تاب آوری و مدیریت ریسک احتمالاً عملی ترین گزینه برای مدیریت وضعیت ناپایدار خواهد بود.

در ابتدا مقاله ای را که از نشریه هاروارد برگرفته ایم که در سال ۲۰۱۶ نگاشته شده ولی با توجه به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در آن زمان در خصوص اپیدمی های قرن ۲۱ جالب توجه است .

https://hbr.org/resources/images/article_assets/2016/01/110-Richard_Fernandez.jpeg

هوش هیجانی ، پنج راه برای تقویت مقاومت شما در محل کار

 توسط Rich Fernandez27 ژوئن 2016

در حال حاضر ، براساس  اعلام نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، یک چهارم از کل کارمندان ، مشاغل خود را به عنوان عامل استرس زای شماره یک در زندگی خود می دانند. سازمان بهداشت جهانی استرس را “بیماری همه گیر بهداشت جهانی قرن بیست و یکم” توصیف می کند. بسیاری از ما اکنون در فرهنگ های مداوم و پرتحرک کار می کنیم که استرس و خطر فرسودگی  در آن شایع است. از آنجا که سرعت و شدت فرهنگ کار معاصر به احتمال زیاد تغییر نخواهد کرد ، مهمترین موضوع برای کارکنان از هر زمان دیگری ایجاد مهارت های انعطاف پذیری برای حرکت موثر در زندگی کاری ست.

بیش از پنج دهه تحقیق نتایج آنها  به این واقعیت اشاره دارد که تاب آوری توسط نگرش ها ، رفتارها و حمایت های اجتماعی ساخته می شود و می تواند توسط هر کس ایجاد و پرورش یابد. عواملی که منجر به تاب آوری می شوند مشتمل بر خوش بینی، توانایی برقراری تعادل و مدیریت احساسات قوی یا دشوار، احساس امنیت و یک سیستم پشتیبانی اجتماعی قوی هستند. بنابر این از آنجا که مجموعه مشخصی از رفتارها و مهارتهای مرتبط با تاب آوری وجود دارد که می توان آنها را یاد گرفت تا که مقاومت بیشتری ایجاد شود.

با این حال ، ایجاد مهارت های تاب آوری در زمینه کار ، در خلاء اتفاق نمی افتد. درک و مدیریت برخی از عواملی که باعث می شوند در هنگام کار احساس غرق شدن و استرس کنیم ، بسیار مهم است. فرهنگ کار فعلی ما بازتاب مستقیم پیچیدگی و تقاضای فزاینده ای است که مشاغل در سطح جهان با آن روبرو هستند.

در یک نظرسنجی جهانی از روندهای سرمایه انسانی در سال 2014 که توسط Deloitteشرکت مشاور مدیریت، انجام شد ، 57٪ از پاسخ دهندگان گفتند وقتی که به رهبران کمک می شود تا برنامه های دشوار را مدیریت کنند و به کارمندان در مدیریت جریان اطلاعات کمک کنند ، و نیاز فوری به رسیدگی وجود دارد ، سازمان هایشان “ضعیف” هستند.

 این چالشی روشن است که استرس و فرسودگی ناشی از افزایش سرعت و شدت کار در سطح جهان رو به افزایش است. یک بررسی از بیش از 100000 کارمند درآسیا ، اروپا ، آفریقا ، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی نشان داد که افسردگی ، استرس و اضطراب کارمندان 82.6 درصد از کل موارد سلامت عاطفی را در برنامه های کمک به کارمندان در سال 2014 تشکیل می دهد که میزان آن 55.2 درصد در سال 2012 بوده است.

یک نکته مهم که باید توجه داشت این است که استرس به طور مساوی در افراد و سازمانها ایجاد نمی شود و حتی برخی از انواع استرس وجود دارد که ممکن است تأثیر مثبتی بر بهره وری ما بگذارد. “استرس خوب” یا آنچه که گاهی با عنوان استرس eudaemonic شناخته می شود ، برگرفته از کلمه یونانی “eudaemonia” یا شکوفاییاست و نشان می دهد که برخی از انواع استرس می تواند ما را سالم تر کند ، به ما انگیزه می دهد که بهتر از وضیت بدمان باشیم و به ما کمک کند. یک روش مفید برای فکر کردن در باره استرس این است که استرس در تطابق با وضعیت یک منحنی زنگ شکل یا نرمال توزیع می شود. با عبور از اوج یا اوج عملکرد در بالای منحنی که در آن استرس به ما انگیزه می دهد ،سپس اثرات ناسالم استرس را تجربه می کنیم که اگر به مرور زمان پایدار شوند ، نه تنها به فرسودگی شغلی بلکه به بیماری های مزمن منجر می شود.

استرس باعث می شود مشکل پریشانی ایجاد شود ، کهدیکی از دلایل اصلی نگرانی است زیرا این امر به طور مستقیم و منفی بر موفقیت شخصی و کار وی تأثیر می گذارد.

 مطالعه Global Corporate Challenge در مورد بیش از 1.5 میلیون کارمند در سطح جهان طی یک دوره 12 ساله نشان داد ، که به عنوان مثال ، در حالی که 63٪ از کارمندان اظهار می کنند که با استرس زیاد با بازده بالاتر از متوسط ​​کارمی کنند ، اما این تعداد در بین کسانی که می گویند چنین نیستند به طور قابل توجهی به 87٪ افزایش می یابد.

jun16-27-157404045

بنابراین چگونه می توانیم در مقابل استرس منفی مزمن و دائماً در حال افزایش ، پیچیدگی و تغییر ، مقاومت ایجاد کنیم و با انگیزه بمانیم؟ در اینجا برخی از نکات برای تاب آوری بر اساس برخی از آخرین تحقیقات علوم اعصاب ، رفتاری و سازمانی  ، مواردی آورده شده است:

ذهن آگاهی کنید.

مردم در دنیای تجارت به طور فزاینده توجه خود را به رویه های آموزش ذهنی مرتبط با ذهن آگاهی تبدیل می کنند. به عنوان مثال روانشناسان اجتماعی ، لورا کیکن و ناتالی شوک دریافتند که ذهن آگاهی ، دقت قضاوت و حل مسئله مرتبط با بینش را پیش بینی می کند ، و دانشمندان علوم اعصاب شناختی پیتر مالینوفسکی و آدام مور دریافتند که ذهن آگاهی باعث افزایش انعطاف پذیری شناختی می شود. در محیط های کاری پویا ، روانشناسان سازمانی اریک دین و بردلی برومل دریافتند که ذهن آگاهی باعث بهبود عملکرد شغلی می شود ، حتی پس از محاسبه برای سه شاخص شغلی – نشاط ، فداکاری و جذب این موضوع تایید شد. محققان پزشکی پیشگیری ، کیمبرلی آیتکن و همکارانش دریافتند که برنامه های ذهن آگاهی آنلاین نشان داده شده است که در کاهش استرس کارکنان عملی و مؤثر بوده ، ضمن بهبود مقاومت و تعامل در کار ، از این طریق موجب بهبود  وضعیت کلی کارکنان و عملکرد سازمانی می شوند.

چگونه شما یا تیم خود می توانید ذهن آگاهی را به ریتم و روال کارهای روزمره خود وارد کنید؟

 در آزمایشگاه های Wisdom ، ما دریافتیم که اجرای راه حل های یادگیری چند مرحله ای و مهارت های توسعه – از جمله ترکیبی از یادگیری موبایلی ، آموزش در محل ، وبینارها و شبکه های یادگیری در کتار همسالان ، بیشترین فرصت را برای ذهن آگاهی برای تبدیل شدن به یک مهارت اصلی در درون انسان ایجاد می کند. شركت كنندگان از لحاظ آماری پیشرفتهای چشمگیری را در مورد انعطاف پذیری گزارش می كنند ، و می گویند كه ابزارهای ذهن آگاهی و مطالب ارائه شده از این طریق برای مدیریت استرس ، بهبود همکاری و تقویت زیست بهتر بسیار مفید هستند. ادغام ذهن آگاهی در فرآیندهای  اصلی مانند ورود به سیستم ، آموزش مدیر ، گفتگوهای عملکرد و توسعه رهبری نیز بسیار مهم است ، اگرچه بیشتر سازمانها هنوز در این مرحله از بلوغ نسیتند .

 سرانجام ، تعدادی از كتاب ها و برنامه ها نیز رویكردهای ساختاری برای ذهن آگاهی ارائه می دهند ، از جمله كتاب هایی كه در آن وجوه هنری ، علم و عمل ذهن آگاهی بطور کامل ارایه می شود.

بار شناسی خود را تقسیم کنید.

 به گفته شاون اچور ، بنیانگذار موسسه تحقیقات مثبت کاربردی و نویسنده کتاب “مزیت خوشبختی ” ، ما هر ثانیه 11 میلیون بیت اطلاعات دریافت می کنیم ، اما مراکز اجرایی و تفکر مغز ما می توانند به طور موثری تنها 40 بیت اطلاعات را پردازش کنند. یک راه عملی برای فکر کردن در این باره این است که اگرچه ما نمی توانیم میزان اطلاعات دریافتی را کاهش دهیم ، می توانیم وظایف شناختی خود را به صورتی تقسیم بندی کنیم تا روش پردازش این اطلاعات را بهینه کنیم. در مورد جابجایی انواع مختلف فعالیتهای کاری از قبیل مرور ایمیل ها، مطالعات استراتژی یا جلسات طوفان مغزی و جلسات معمولی مشاغل  را می توانید باآگاهی کنترل کنید.  طبق تحقیقات جدیدی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده ، وقتی تغییر کار از یک نوع کار به کار دیگر ، با تنش حواس پرتی  کار را دشوار می کند تقسیم بندی کارها مفید است  زیرا این تنشها بهره وری را تا 40 درصد کاهش می دهد.

زمانهای استراحت را جدا کنید .

در طول روز کاری ، با توجه به قله ها و دره های انرژی و بهره وری که همه ما تجربه می کنیم ، این موضوع  مهم است که برای بازسازی انرژی زمانهای استراحت را برنامه ریزی کنیم. برای تنظیم مجدد انرژی و توجه مجدد به کار، استراحت حتی برای چند دقیقه برای ما مفید است. شواهد این رویکرد را می توان در کار Anders Ericsson مشاهده کرد ، که دریافت که نوازندگان ویولن که بارها تمرین را انجام داده اند که بیش از 90 دقیقه طول نمی کشد ، ولی به دنبال آن اختلافاتی در نواختن بین آنها انجام می شود. تحقیقات نشان می دهد که متعادل کردن فعالیت کار حتی با مدت زمان کوتاهی می تواند باعث افزایش انرژی ، شفافیت ذهنی ، خلاقیت و تمرکز شود ، در نهایت ظرفیت ما برای تاب آوری در طول روز کاری افزایش می یابد. در طولانی مدت نتیجه این است که ما در طول روزها ، هفته ها و ماه ها انرژی را حفظ و از فرسودگی جلوگیری می کنیم.

توسعه چابکی ذهنی،  ممکن است.

بدون تلاش بیش از حد  ، به معنای واقعی کلمه می توان شبکه های عصبی را تغییر دهیم وبا آنها تجربه استرس را پردازش کنیم به جای اینکه نسبت به هر موقعیت و شرایط دشوار واکنش نشان دهیم. این کیفیت چابکی ذهنی به توانایی مقابله با عوامل استرس زا به منظور مدیریت مؤثر آنها است. وقتیکه احساس استرس می کنیم انجام این روند یعنی توانایی مکث ، مشاهده تجربه از یک نقطه خنثی و سپس تلاش برای حل مسئله بهترین راه  است. هنگامی که ما می توانیم از لحاظ شناختی قدمی بر اساس تجربه خود برداریم و افکار و عواطف خود را شناسایی و علامت گذاری کنیم ، به طور مؤثر توجه را از شبکه روایت در مغز خود به قسمتهای مشاهده ای بیشتری از مغز منتقل می کنیم. چابک بودن ذهنی ، وتوجه به استرس شادابی زا در هنگام بروز ، مهارت تاب آوری اصلی یا “انعطاف پذیری پاسخ” را فراهم می کند ، که روانشناس مشهور لیندا گراهام آن را به عنوان “توانایی مکث ، قدم به عقب ، تأمل ، تغییر جهت پرسپکتیو ، ایجاد گزینه ها و انتخاب عاقلانه” توصیف می کند.

شفقت را پرورش دهید.

 یکی از عوامل کمتر مورد توجه قرار گرفته‌از جنبه های مجموعه مهارت های تاب آوری ، توانایی پرورش شفقت است . شفقت به معنای دلسوزی برای خود و هم دلسوزی برای دیگران. مطابق تحقیقات مرکز علوم عالی خوب در برکلی ، دلسوزی احساسات مثبت را افزایش می دهد ، روابط کاری مثبتی ایجاد می کند و همکاری را افزایش می دهد. برنامه های آموزش شفقت نشان داده است که شیوه های پرورش شفقت باعث افزایش شادی و بهزیستی و کاهش استرس می شود. دلسوزی و اثربخشی تجارت متقابل نیست. بلکه ، موفقیت فردی ، تیمی و سازمانی به یک فرهنگ شفقت در کار متکی است.

اکنون می توان نتیجه گرفت که مجموعه گسترده ای از مهارت ها و رفتارهایی که باعث تقویت مقاومت در محیط کار می شود ، عامل خوبی برای سرمایه گذاری است.

توانایی ایجاد انعطاف پذیری مهارتی است که به شما در یک دنیای کاری که به طور فزاینده ای استرس زا می باشد ، خدمت می کند. و شرکت ها می خواهند از نیروی کار مقاوم تر بهره مند شوند. ایجاد یک فرهنگ سازمانی که آموزش مقاومت را تشویق و پشتیبانی می کند ، کسب و کار را نیزخوب می کند.

Rich Fernandez مدیر عامل موسسه Search Inside Yourself Leadership ، یک سازمان غیرانتفاعی است که در گوگل ایجاد شده و هم اکنون برنامه هایی برای ذهن آگاهی و هوش هیجانی به جوامع و سازمان های مختلف جهان ارائه می دهد. وی همچنین از بنیانگذاران آزمایشگاه Wisdom است ، سازمانی که علم هوشیاری ، تاب آوری و شکوفایی را در سازمان ها به ارمغان می آورد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *