نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 11:05 ب.ظ

ساخت روبات با الهام از ستاره دریایی

با تلاش محققان روبات جدیدی با الهام از خانواده ستاره دریایی به نام “پاتریک” برای کاربرد‌های زمین ‌شناسی ساخته شد.

به گزارش مارین نیوز، اخیرا محققان در دانشگاه ملون کارنگی یک روبات نرم ساخته ‌اند که رفتار ستاره شکننده از خانواده ستاره دریایی را تکرار می ‌کنند. این روبات که “پاتریک” نام دارد از نظر بیولوژیکی بی ‌نظیر است و با استفاده از ۵ پا، به وسیله آلیاژ‌های حافظه ‌دار زیر آب حرکت می‌ کند.

http://marinenews.org/files/fa/news/1399/2/7/34505_996.jpg

زک پترسون از محققان این آزمایش گفت: پاتریک با توجه به آزمایشات قبلی ما در ایجاد روبات ‌های نرم با استفاده از سیم ‌های عضلانی به جای موتور الکتریکی شکل گرفته است. ما برای ساخت پاتریک از ستاره شکننده که از اقوام ستاره دریایی است، الهام گرفته ‌‌ایم.

پترسون و همکارانش تصمیم گرفتند تا یک روبات نرم را که می ‌تواند ماموریت ‌های ساده ‌ای را در زیر آب انجام دهد، بسازند و به آن ‌ها در درک فعلی ستاره شکننده و رفتار خزیدن آن زیر آب کمک کند. برای ایجاد توانایی راه رفتن در این روبات، محققان فکرکردند که روبات آن ‌ها نباید به سخت ‌افزار خارجی متصل شود، زیرا به آن ‌ها اجازه می‌ دهد که آزادانه ‌تر حرکت کنند.

http://marinenews.org/files/fa/news/1399/2/7/34506_379.jpg

روبات پاتریک دارای ۵ اندام است که با سیم ‌پیچ آلیاژ‌های حافظه ‌دار حرکت می‌ کنند. آلیاژ‌های حافظه ‌دار نوعی فلز هستند و ویژگی ‌های مفیدی مانند انعطاف ‌پذیری در دمای اتاق یا رفتار‌های خاص هنگام گرم شدن، دارند. وقتی که یک جریان الکتریکی به آن‌ ها اعمال می ‌شود، فلز آلیاژ حافظه دار گرم شده و به شکل قبلی خود بر می‌ گردد.

پترسون گفت: ما از سیم ‌پیچ ‌هایی که تغییر شکل می ‌دهند به عنوان ماهیچه استفاده کرده ‌ایم تا پا‌های ربات در جهات دلخواه خم شوند. روبات از سیلیکون ساخته شده تا انعطاف‌پذیرتر و ضد آب باشد. برای کنترل حرکات پاتریک ما چندین حرکت اولیه را توسعه می ‌دهیم و الگو‌های خاص تغییر شکل هماهنگ اندام‌ ها که به طور کلی روبات را حرکت می‌ دهد، استفاده می‌ کنیم. این روبات می ‌تواند با پا‌های خود حرکات متفاوتی انجام دهد، این موضوع در بین روبات ‌ها که تنها قادرند چند حرکت ساده انجام دهند، نادر است.

پترسون گفت: ما نشان دادیم که روبات‌ ها می ‌توانند به اهداف خود برسند. اما با وجود تعاملات پیچیده محیطی بین دما و تغییرشکل ماده، همچنین مواردی مانند اصطکاک ما کاملا مطمئن نیستیم که روبات در پاسخ به یک دستور چگونه عمل خواهد کرد. در آینده این روبات می ‌تواند کاربرد‌های مفید بسیاری مانند اکتشافات زمین‌ شناسی، نمونه ‌برداری ‌های زیست محیطی و بیولوژیکی داشته باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *