
2 کاتیا فدینا – ربکا لوکاس- آوریل 2025-نمای نزدیک از یک بازی روی میز، با شخصی در پس زمینه، عکس توسط janiecbros/Getty Images
Wargaming اغلب میدانهای جنگ، بازیهای رومیزی کلاسیک مانند Risk یا شبیهسازیهای کامپیوتری جنگ سرد را در فیلمها به ذهن میآورد. در واقع، این بسیار بیشتر از یک ابزار برای استراتژی نظامی است – این یک رویکرد پویا و عملی برای مقابله با چالشهای پیچیده تقریباً در هر بخش است. از آمادهسازی برای بلایای طبیعی تا حفاظت از زنجیرههای تامین، بازیهای جنگی به سازمانها در سراسر صنایع کمک میکند تا بحرانها را پیشبینی کنند، استراتژیها را آزمایش کنند و قابلیتهای واکنش خود را تقویت کنند.
در هسته خود، Wargaming شرکت کنندگان را در سناریوهای پرمخاطره و نامطمئن غوطه ور می کند و آنها را مجبور می کند تحت فشار تصمیمات حیاتی بگیرند. با شبیهسازی چالشهای دنیای واقعی – چه یک حمله سایبری، یک بحران بهداشت عمومی یا یک شوک اقتصادی – به سازمانها کمک میکند تا استراتژیهای خود را در یک محیط کنترلشده آزمایش کنند، که در آن شکست به یک فرصت یادگیری ارزشمند تبدیل میشود. برخلاف تمرینهای سنتی که برنامههای از پیش موجود را تکرار میکنند، بازیهای جنگی پیچشهای غیرمنتظرهای را ایجاد میکنند و شرکتکنندگان را به تفکر خلاقانه، تطبیق سریع و مقابله با پیچیدگی کامل یک بحران سوق میدهند.
Wargaming با گرد هم آوردن مقامات دولتی، امدادگران اضطراری، دانشمندان، رهبران تجاری، راه ایده آلی برای گرد هم آوردن ذینفعان مختلف و شکستن سیلوهای سیاست است. یک بازی جنگی که به خوبی طراحی شده باشد، فقط استراتژی ها و دوره های عمل را آزمایش نمی کند. اعتماد ایجاد می کند، کار گروهی را تشویق می کند و نقاط کوری را که می تواند در شرایط اضطراری در دنیای واقعی پرهزینه باشد، آشکار می کند. با وارد شدن به نقشهای مختلف و دیدن موقعیتها از منظرهای متعدد، شرکتکنندگان درک عمیقتری از چالشهای موجود و نحوه کار مؤثرتر در بخشها به دست میآورند. این رویکرد به ویژه در مناطقی مفید است که هماهنگی چند سازمانی ضروری است، مانند تلاشهای امدادرسانی در بلایا یا پاسخهای بهداشت عمومی. این افراد را تشویق میکند تا فراتر از سیلوهای معمولی خود درگیر شوند و شراکتهایی را تقویت کنند که میتواند در موقعیتهای بحرانی دنیای واقعی حیاتی باشد.
یک بازی جنگی که به خوبی طراحی شده باشد، فقط استراتژی ها و دوره های عمل را آزمایش نمی کند. اعتماد ایجاد می کند، کار گروهی را تشویق می کند و نقاط کوری را که می تواند در شرایط اضطراری در دنیای واقعی پرهزینه باشد، آشکار می کند.
جنگ های اخیر نشان می دهد که این رویکرد چقدر می تواند ارزشمند باشد. اولین بازی به واکنشها به شیوع مواد مخدر مصنوعی در لندن پرداخت. رند اروپا با وزارت کشور برای جمع آوری نمایندگان محلی از مشارکت مبارزه با مواد مخدر که برنامه های آمادگی برای شیوع مواد مخدر مصنوعی را تنظیم کرده بودند، همکاری کرد. ایده بازی این بود که ببینیم اگر این برنامه ها عملی شوند چگونه ممکن است عمل کنند.
بازی ذینفعان محلی را در یک سری تشدیدها قرار داد که در آن آنها در مورد چالش ها و فرصت های ارائه شده هر کدام، تصمیماتی که خواهند گرفت و تأثیر آن تصمیمات بحث کردند. این امر به وزارت کشور امکان داد تا موقعیت ذینفعان محلی و بالعکس را بهتر درک کند و همچنین گفتوگو بین سازمانهای مختلف فعال در این زمینه را تقویت کرد. به طور گستردهتر، چالشها و فرصتهای ایجاد شده توسط رویکردهای فعلی را شناسایی کرد که میتوان آنها را در برنامههای پاسخ بهروز گنجاند.
یک بازی جنگی دیگر بررسی کرد که چگونه مقامات ممکن است به یک حمله بیولوژیکی بالقوه برای کنسرسیوم پزشکی قانونی میکروبی بریتانیا واکنش نشان دهند. این شرکت کنندگان را در یک سناریوی شیوع غوطه ور کرد که در آن آنها باید تعیین می کردند که آیا این حادثه یک اتفاق طبیعی است یا یک عمل عمدی بیوتروریسم. برای یک کنسرسیوم تازه تأسیس، این تجربه در توانمند ساختن اعضا برای بحث در مورد استراتژیها، همکاری با یکدیگر بر روی پاسخهای بالقوه، و شناسایی موانعی که کنسرسیوم ممکن است در تلاش برای همکاری با سهامداران مختلف با آنها مواجه شود، بسیار ارزشمند بود. این امر بهویژه در شکلدهی شرایط مرجع کنسرسیوم و کمک به اعضا در بررسی چگونگی همکاری مؤثر در سطوح مختلف دولت و سازمانها برای دستیابی به اهداف مشترک بسیار مهم بود.توانایی پیشبینی مشکلات احتمالی و تنظیم استراتژیها بر اساس آن میتواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست در دنیای پیچیدهتر باشد.
Wargaming در فضای انعطافپذیری میتواند به توسعه استراتژیها و برنامههای جدید کمک کند، در حالی که مفروضات موجود را آزمایش میکند. این به ویژه برای ارزیابی پاسخ به چند بحران مفید است، جایی که سازمانهای متعدد با برنامهها و منابع مختلف باید برای دستیابی به نتایج مؤثر با یکدیگر همکاری کنند. بازیهای جنگی همچنین میتوانند تکراری باشند – برای مثال، با اجرای چندین سناریو یا بازبینی مجدد سناریو مشابه در مقاطع زمانی مختلف یا در مناطق مختلف جغرافیایی – تصمیمگیرندگان را برای مقابله با غیرقابل تصور به چالش میکشد.
بازیهای جنگی را میتوان با توجه به پیچیدگیهای برنامهریزی تابآوری طراحی کرد
طیف ایده ای از رویکردها ما دریافتهایم که روشهای تثبیتشدهای که در اصل برای رقابتهای استراتژیک و عملیاتی نظامی توسعه داده شده بودند – مانند «روز بعد»، «360» و «اراده برای مبارزه» – میتوانند در کنار طرحهای سفارشی و نوآورانه تطبیق داده شوند. ادغام بازیهای جنگی با تکنیکهای تفکر خلاق میتواند به شرکتکنندگان کمک کند تا پاسخهای مؤثر بحران را کشف کنند و تصمیمگیری را در سناریوهای پیچیده افزایش دهند.
Wargaming ابزار ارزشمندی برای درک اینکه چگونه ذینفعان میتوانند به یک مشکل خاص پاسخ دهند و پیامدهای آن پاسخ چیست است.
در نهایت، بازی جنگی ابزار ارزشمندی برای درک اینکه چگونه ذینفعان میتوانند به یک مشکل خاص واکنش نشان دهند و پیامدهای آن پاسخ چه باشد. همچنین میتواند انواع مختلفی از ذینفعان را در سطوح مختلف و در سازمانهای مختلف گرد هم آورد تا تواناییها و رویکردهای یکدیگر را بهتر درک کنند. در عصری که با تغییرات سریع و بحران های پیچیده تعریف شده است، این امر به یک ضرورت تبدیل شده است.
چه برای بلایای طبیعی، همهگیری، تهدیدات سایبری یا تحولات اقتصادی آماده شوند، سازمانهایی که از بازیهای جنگی استقبال میکنند، مجهزتر خواهند بود تا از عدم قطعیت عبور کنند و قویتر ظاهر شوند. آینده متعلق به کسانی است که آماده می شوند، و بازی جنگی زمینه اثبات نهایی را برای انجام این کار فراهم می کند. از آنجایی که صنایع بیشتر مزایای آن را می شناسند، بازی جنگی به سنگ بنای برنامه ریزی تاب آوری تبدیل می شود و تضمین می کند که سازمان ها چابک، آماده و قادر به پاسخگویی موثر به چالش های پیش رو هستند.