رويكرد راهبردي به مديريت دانش، مشتمل است بر روشي كه از پلت فرمي براي توسعه توانمنديهاي مديريت دانش پشتيباني ميكند. اين رويكرد حاوي راهكارهايي است كه بر محور مديريت دانش در شبكههايي كه از كسب و كارها و يا فعاليتهاي علمي و يا سازمانهاي عملي و يا سازمانهاي عمومي پشتيباني ميكند.
اين رويكردها بگونهاي طراحي ميشوند كه بتوانند دسترسي به اهداف سازمان و نيز عملكرد آنها را كنترل نمايند.
سازمانهاي نوآور در عرصه بينالمللي در اين راستا دستاوردهاي ارزشمندي براي افزايش كارايي سازماني و فرايندها جاري در سازمان و نيز كالا و خدماتي كه توليد ميكنند براي جلب رضايت مشتريان و ذينفعان، داشتهاند.
سطح بكارگيري اين نوآوريها با توجه به ميزان به اينكه دانش يك دارايي واقعي است شكل ميگيرد. در اقتصادهاي مبتني بر دانش در سطوح بنگاهها و جوامع اين فرايندها و رويكردها در حال گسترش هستند.
بهمراه اين توسعه در نقش آفريني سازماني، نظريههاي مديريت دانش نيز توسعه يافتهاند.
بر اين مبنا، مديريت دانش درباره كشف، حفظ و بكارگيري داراييهاي دانش است.
براي توسعه اين رويكرد، پلت فرم دانش براي پشتيباني از فرايندهايي كه به اهداف فوق كمك كنند، طراحي و پيادهسازي ميشوند.
پلت فرم دانش، بر اين اصل استوار ميشود كه ارتباط بين مديريت دانش و راهكارهاي دانش محور و اهداف سازماني ( يا استراتژيهاي سازماني) را بوجود آورد.
جايگاه آموزش در چهارچوب يكپارچه مديريت فرايندهاي سازماني با رويكرد مديريت دانش راهبردي در نمودار زير نشان داده شده است.
پلت فرم دانش و راهبردهاي سازماني
- مديريت دانش، با رويكرد يكپارچه سازماني نياز به ابزارهاي خود دارد. وقتي مديريت دانش سازماني براي توسعه فرايندها، كالاها و خدمات در دستيابي به اهداف يكي از اين راهبردها باشد. پلت فرم دانش سازماني مورد نياز است.
- از آنجا كه مديريت دانش بر زير ساختهاي اطلاعاتي مشهود و غير مشهود ( آنچه كه در ترمينولوژي به آن EXPLICIT وTACIT ) گفته ميشود شكل ميگيرد، بنابراين پلت فرم بر اين استواري سازماندهي ميكند.
- از آنجا كه يك سازمان بعنوان يك سيستم با زير سيستمهاي داخلي خود و نيز سيستمهاي محيط خود در تعامل است، فرايندهاي جاري آن با وروديهاي اطلاعاتي و خروجيهاي اطلاعاتي سروكار دارند.
- اطلاعات بايستي با ابزارهاي ارتباطي مبتني بر فناورهاي نوين در مسيرهاي طراحي شده جابجا شوند.
ارتباط آموزش و توسعه منابع انساني با پلت فرم دانش
- جايگاه آموزش در شماي كلي مديريت دانش در سازمان در نمودارهاي قبلي نشان داده شد.
- سازمان بايستي براي شناخت نيازها، طراحي، پيادهسازي و بكارگيري اين پلت فرم برنامهريزي نمايد و از سعي و خطا پرهيز نمايد.
- برنامهريزي بكارگيري پلت فرم دانش در تمامي مراحل نياز به آموزش دارد. كليه سطوح درگير با آن در حوزهها و فرايندهاي مختلف، آموزشهاي لازم را ميبينند. توسعه منابع انساني سازمان با اين آموزش شروع ميشود.
- سازمان نياز به مديريت راهبري اين رويكردها دارد.
- آموزش مديران بعنوان سطوحي كه بايستي از ابتدا تا انتهاي اين رويكرد حضور داشته باشند در اولويت آموزش قرار ميگيرند.
ند چشمانداز، برنامه چهارم و نيازهاي آموزشي توسعه منابع انساني
- براي دستيابي به اهداف برنامه توسعه چهارم بعنوان گامي بسوي سند چشمانداز، پلت فرم دانش نياز است.
- پلت فرم دانش مكانيزم لازم را ايجاد مينمايد و بخودي خود نميتواند تضمينكننده دستيابي به اهداف باشد.
- مديريت پايدار، يكپارچهنگر و بر محور يك نظام جامع مديريت دانش
TOTAL KNOWLEDGE MANAGEMENT))
ميتواند فرايندها را به سوي اهداف هدايت نمايد، ميزان تحقق آنها را دايماً پايش و كنترل نمايد.
نتيجهگيري
- نياز صنعت در بلندمدت پرورش توانمندييهاي مديريتي است نه پرورش كارشناسان فناوري چرا كه تا اين مديران نباشند برنامههاي عملياتي با موفقيت طراحي و اجرا نميشوند.
- آيا توانمنديهاي مديريتي، دانش محور هستند يا مهارتهاي مديريتي استاندارد و سنتي را ميطلبند؟ واضح است كه در دنياي امروز حتي در بالاترين سطوح مديريت كشورها، نوآوري مبتني بر دانش ضروريترين صفت مديران است.
- فرايند اصلي دستيابي به چنين مديراني، طولاني مدت بوده و از ارتباط دقيق و دوطرفه با موضوعات تحقيق و توسعه شروع و به مراحل بعدي آن در دروههاي كارشناسي، مديريت عملياتي و مديريت مياني صنعت نفت و گاز ادامه مييابد تا دورههاي متفاوت ابداع نوآوري، پيادهسازي و كنترل دستاوردها و نيز توسعه و بكارگيري آن در حوزههاي متفاوت را در خود داشته باشد.
- جهانيسازي پديده است كه اگرچه با مخاطرات زيادي مواجه است ولي در حال پيش روي است و در حوزه انرژي بيشترين تأثير را خواهد گذاشت بنابراين رويكرد خروج از نگرش منطقهاي و تربيت نيروي انساني در كليه سطوح بسوي جهاني ميتواند فرايندهاي تربيت مديران را تسريع كند.