نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 6:01 ق.ظ

رويكرد راهبردي به مديريت دانش

رويكرد راهبردي به مديريت دانش، مشتمل است بر روشي كه از پلت فرمي براي توسعه توانمنديهاي مديريت  دانش پشتيباني مي­كند. اين رويكرد حاوي راهكارهايي است كه بر محور مديريت دانش در شبكه­هايي كه از كسب و كارها و يا فعاليت­هاي علمي و يا سازمان­هاي عملي و يا سازمان­هاي عمومي پشتيباني مي­كند.

اين رويكردها بگونه­اي طراحي مي­شوند كه بتوانند دسترسي به اهداف سازمان و نيز عملكرد آنها را كنترل نمايند.

سازمانهاي نوآور در عرصه بين­المللي در اين راستا دستاوردهاي ارزشمندي براي افزايش كارايي سازماني و فرايندها جاري در سازمان و نيز كالا و خدماتي كه توليد مي­كنند براي جلب رضايت مشتريان و ذينفعان،  داشته­اند.

سطح بكارگيري اين نوآوري­ها با توجه به ميزان به اينكه دانش يك دارايي واقعي است شكل مي­گيرد. در اقتصادهاي مبتني بر دانش در سطوح بنگاهها و جوامع اين فرايندها و رويكردها در حال گسترش هستند.

بهمراه اين توسعه در نقش آفريني سازماني، نظريه­هاي مديريت دانش نيز توسعه يافته­اند.

بر اين مبنا، مديريت دانش درباره كشف، حفظ و بكارگيري دارايي­هاي دانش است.

براي توسعه اين رويكرد، پلت فرم دانش براي پشتيباني از فرايندهايي كه به اهداف فوق كمك كنند، طراحي و پياده­سازي مي­شوند.

پلت فرم دانش، بر اين اصل استوار مي­شود كه ارتباط بين مديريت دانش و راهكارهاي  دانش محور و اهداف سازماني ( يا استراتژي­هاي سازماني) را بوجود آورد.

جايگاه آموزش در چهارچوب يكپارچه مديريت فرايندهاي سازماني با رويكرد مديريت دانش راهبردي در نمودار زير نشان داده شده است.

پلت فرم دانش و راهبردهاي سازماني

  • مديريت دانش، با رويكرد يكپارچه سازماني نياز به ابزارهاي خود دارد. وقتي مديريت دانش سازماني براي توسعه فرايندها، كالاها و خدمات در دستيابي به اهداف يكي از اين راهبردها باشد. پلت فرم دانش سازماني مورد نياز است.
  • از آنجا كه مديريت دانش بر زير ساخت­هاي اطلاعاتي مشهود و غير مشهود ( آنچه كه در ترمينولوژي به آن  EXPLICIT  وTACIT ) گفته مي­شود شكل مي­گيرد، بنابراين پلت فرم بر اين استواري سازماندهي مي­كند.
  • از آنجا كه يك سازمان بعنوان يك سيستم با زير سيستم­هاي داخلي خود و نيز سيستم­هاي محيط خود در تعامل است، فرايندهاي جاري آن با ورودي­هاي اطلاعاتي و خروجي­هاي اطلاعاتي سروكار دارند.
  • اطلاعات بايستي با ابزارهاي ارتباطي مبتني بر فناورهاي نوين در مسيرهاي طراحي شده جابجا شوند.

ارتباط آموزش و توسعه منابع انساني با پلت فرم دانش

  • جايگاه آموزش در شماي كلي مديريت دانش در سازمان در نمودارهاي قبلي نشان داده شد.
  • سازمان بايستي براي شناخت نيازها، طراحي، پياده­سازي و بكارگيري اين پلت فرم برنامه­ريزي نمايد و از سعي و خطا پرهيز نمايد.
  • برنامه­ريزي بكارگيري پلت فرم دانش در تمامي مراحل نياز به آموزش دارد. كليه سطوح درگير با آن در حوزه­ها و فرايندهاي مختلف، آموزش­هاي لازم را مي­بينند. توسعه منابع انساني سازمان با اين آموزش شروع مي­شود.
  • سازمان نياز به مديريت راهبري اين رويكردها دارد.
  • آموزش مديران بعنوان سطوحي كه بايستي از ابتدا تا انتهاي اين رويكرد حضور داشته باشند در اولويت آموزش قرار مي­گيرند.

ند چشم­انداز، برنامه چهارم و نيازهاي آموزشي توسعه منابع انساني

  • براي دستيابي به اهداف برنامه توسعه چهارم بعنوان گامي بسوي سند چشم­انداز، پلت فرم دانش نياز است.
  • پلت فرم دانش مكانيزم لازم را ايجاد مي­نمايد و بخودي خود نمي­تواند تضمين­كننده دستيابي به اهداف باشد.
  • مديريت پايدار، يكپارچه­نگر و بر محور يك نظام جامع مديريت دانش

TOTAL KNOWLEDGE MANAGEMENT))

مي­تواند فرايندها را به سوي اهداف هدايت نمايد، ميزان تحقق آنها را دايماً پايش و كنترل نمايد.

نتيجه­گيري

  • نياز صنعت در بلندمدت پرورش توانمنديي­هاي مديريتي است نه پرورش كارشناسان فناوري چرا كه تا اين مديران نباشند برنامه­هاي عملياتي با موفقيت طراحي و اجرا نمي­شوند.
  • آيا توانمندي­هاي مديريتي، دانش محور هستند يا مهارتهاي مديريتي استاندارد و سنتي را مي­طلبند؟ واضح است كه در دنياي امروز حتي در بالاترين سطوح مديريت كشورها، نوآوري مبتني بر دانش ضروري­ترين صفت مديران است.
  • فرايند اصلي دستيابي به چنين مديراني، طولاني مدت بوده و از ارتباط دقيق و دوطرفه با موضوعات تحقيق و توسعه شروع و به مراحل بعدي آن در دروه­هاي كارشناسي، مديريت عملياتي و مديريت مياني صنعت نفت و گاز ادامه مي­يابد تا دوره­هاي متفاوت ابداع نوآوري، پياده­سازي و كنترل دستاوردها و نيز توسعه و بكارگيري آن در حوزه­هاي متفاوت را در خود داشته باشد.
  • جهاني­سازي پديده است كه اگرچه با مخاطرات زيادي مواجه است ولي در حال پيش روي است و در حوزه انرژي بيشترين تأثير را خواهد گذاشت بنابراين رويكرد خروج از نگرش منطقه­اي و تربيت نيروي انساني در كليه سطوح بسوي جهاني مي­تواند فرايندهاي تربيت مديران را تسريع كند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *