
03 اکتبر 2025، عکس از نویسنده: امیر خُلَم-وسیله نقلیه تحویل فضایی آرک اینورژن در مدار-اینورژن
اینورژن، یک شرکت نوپای هوافضا و دفاعی مستقر در لسآنجلس، از اولین فضاپیمای پرچمدار خود، آرک، رونمایی کرده است.
این وسیله نقلیه بازگشتی به جو، به گونهای طراحی شده است که تا 500 پوند محموله حیاتی را از مدار به تقریباً هر نقطهای از زمین در کمتر از یک ساعت تحویل دهد. این شرکت این فضاپیما را در جریان رویدادی در کارخانه خود رونمایی کرد.
جاستین فیاشِتی و آستین بریگز، بنیانگذاران این شرکت که این شرکت را در سال ۲۰۲۱ تأسیس کردند، آرک را به عنوان نوع جدیدی از پلتفرم لجستیک معرفی کردند.
فیاشِتی گفت: «آرک جهش بعدی را نشان میدهد و یک شبکه لجستیکی در فضا ایجاد میکند که زمین را به طور اساسی قابل دسترستر خواهد کرد.»
آرک حدود ۸ فوت ارتفاع و ۴ فوت عرض دارد، تقریباً به اندازه یک میز بزرگ. این فضاپیما برای حمل محمولههایی از کیتهای پزشکی گرفته تا پهپادها ساخته شده است.
فیاشِتی در مصاحبهای با آرس تکنیکا گفت که این شرکت قصد دارد آرکها را برای مدت طولانی در مدار نگه دارد و در صورت نیاز آماده فرود باشد. او گفت: «ماموریت اسمی ما این است که آرکها را از قبل در مدار قرار دهیم و آنها را تا پنج سال در آنجا نگه داریم… تا بتوانند محموله یا تجهیزات خود را در کمتر از یک ساعت به مکان مورد نظر برسانند.»
این فضاپیما از نوع بدنه بالابر است، به این معنی که میتواند هنگام ورود مجدد به جو مانور دهد.طبق گفته این شرکت، آرک در طول بازگشت به جو، بردی حدود ۶۲۱ مایل دارد که به آن اجازه میدهد قبل از فرود، در مناطق وسیعی حرکت کند.
این وسیله نقلیه به جای نیاز به باند فرودگاه، با چتر نجات فرود میآید. سیستم پیشران آن از مواد غیرسمی استفاده میکند که به سربازان اجازه میدهد بلافاصله پس از فرود، بدون تجهیزات محافظ، آن را با خیال راحت حمل کنند.
فیاشتی گفت: “ما دوست داریم این را به عنوان محموله یا اثرات ماموریتی توصیف کنیم. این میتواند طیف گستردهای از بارهای خاص باشد، از تجهیزات پزشکی گرفته تا پهپادها و هر چیز دیگری. اما نکته کلیدی این است که آیا این در لحظهای که به آن نیاز است، هنگام بازگشت به زمین، تفاوتی ایجاد میکند؟”
فراتر از تحویل، اینورژن، آرک را به عنوان یک پلتفرم آزمایش فراصوت پرتاب میکند.این فضاپیما میتواند به سرعتهای بالاتر از ۲۰ ماخ برسد، شرایط سخت را برای مدت طولانیتری حفظ کند و نیروهای گرانشی سنگینی را تحمل کند. سازمانهای دفاعی ایالات متحده بودجه و تمرکز خود را بر تحقیقات مافوق صوت افزایش دادهاند و اینورژن معتقد است که آرک روشی مقرونبهصرفه برای پشتیبانی از این کار ارائه میدهد.
این شرکت در اطلاعیه خود گفت: “آرک با قابلیت استفاده مجدد کامل و فرود دقیق برای بازیابی سریع، آزمایشهای مافوق صوت را سریعتر، تکرارپذیرتر و مقرونبهصرفهتر میکند.”
انتخاب اینورژن برای شرکت در برنامه MACH-TB 2.0 به رهبری کراتوس، نشاندهنده علاقه روزافزون به نقش آرک به عنوان بخشی از زیرساختهای آزمایش ملی است.اینورژن با ترکیب قابلیت مانور با قابلیت استفاده مجدد، استدلال میکند که آرک هم لجستیک دفاعی و هم قابلیتهای تحقیقاتی پیشرفته را در یک پلتفرم ارائه میدهد.
آرک از فضاپیمای نمایشی کوچکتر اینورژن، ری، پیروی میکند که در ژانویه در ماموریت اشتراکی Transporter-12 اسپیسایکس پرتاب شد.ری حدود ۲۰۰ پوند وزن داشت و سیستمهایی مانند نیروی محرکه، اویونیک و انرژی خورشیدی را آزمایش کرد. در حالی که ری با موفقیت مدار خود را تنظیم کرد و همچنان به کار خود ادامه میدهد، برای فرود طراحی نشده بود.
فیاشِتی به آرس تکنیکا گفت: «ری دیگر برنمیگردد. ما در حال آزمایش طولانیمدت نرمافزار در مدار هستیم.»
آن آزمایش به اینورژن اعتماد به نفس داد تا کار روی آرک را آغاز کند. این شرکت میگوید که در حال حاضر یک واحد توسعه کامل از سازه اولیه ساخته، دهها آزمایش سقوط انجام داده و مدلسازی آیرودینامیکی را تکمیل کرده است.
بریگز، مدیر ارشد فناوری این شرکت، گفت: «هر نقطه عطف، آرک را به بلوغ پرواز نزدیکتر میکند و سرعت پیشرفت فقط در حال افزایش است.»
این تیم همچنین با ناسا در یک سیستم حفاظت حرارتی برای شرایط بازگشت به جو شدید همکاری کرده است. اینورژن، که اکنون ۶۰ کارمند دارد، قصد دارد اولین ماموریت آرک را تا سال ۲۰۲۶ انجام دهد.