اندی کوربلی -26 ژوئیه 2024-عکس از امیلی هریس، موزه ملی زاید
یک نمونه 59 فوتی از یک کشتی تجاری باستانی خاور نزدیک با موفقیت در سواحل ابوظبی حرکت کرد.این کشتی که در زمانهای قدیم به نام منطقهای که امارات و بخشهایی از عمان را در بر میگیرد، «قایق ماگان» نامیده میشود، با مواد خام توصیف شده بر روی یک لوح گلی باستانی و با استفاده از تکنیکهایی ساخته شده که قدمت آن به ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد میرسد.
شکل کشتی بر اساس تصاویر باستانی قایق ها و بازسازی بر اساس ظرفیت 120 گور، وزن نیمه استاندارد عصر برنز معادل 36 تن امروزی بود. طول، عرض و عمق توسط یک مهندس نیروی دریایی با استفاده از تجزیه و تحلیل هیدرواستاتیک تعیین شد تا ابعادی را ارائه دهد که قایق را قادر می سازد پس از اضافه شدن وزن تخمینی محموله، قایق و خدمه شناور شود.
پروژه «قایق مگان» یک ابتکار باستان شناسی تجربی از موزه ملی زاید با مشارکت دانشگاه زاید و دانشگاه نیویورک ابوظبی (NYU Abu Dhabi) است. این پروژه که در سال 2021 راه اندازی شد، با هدف تعمیق درک چگونگی زندگی مردم در منطقه در بیش از 4000 سال پیش و همچنین حفظ میراث دریایی و صنایع دستی سنتی امارات متحده عربی است.
مورخان، باستان شناسان و مردم شناسان درگیر در این پروژه این فرضیه را مطرح می کنند که از آنجایی که در عصر برنز از این پیشه وران به عنوان قایق های ماگان یاد می شد، بنابراین باید منعکس شود که پیشینیان باستانی ایالت امروزی امارات متحده عربی به دلیل نقش خود در تجارت دریایی مشهور بودند. کشتیهایی با این اندازه و قدرت به مردم ساکن امارات اجازه داد و ستد با جوامع دوردستی مانند بینالنهرین (عراق امروزی) و جنوب آسیا داشته باشند.
دکتر پیتر مگی ، مدیر موزه ملی زاید. گفت: “از کشف قطعات باستانی قایق های مگان در ام النار تا لحظه ای که بادبان موی بز قایق بلند شد و او از خور لفان به سمت دریای آزاد حرکت کرد، سفر طولانی و هیجان انگیزی بوده است.”
این قایق توسط تیمی متشکل از 20 متخصص، از جمله مهندسان و باستان شناسان، طراحی شده است که به دنبال کشف دانش در مورد گذشته با آزمایش فناوری باستانی با استفاده از تکنیک های سنتی هستند.
کشتیسازان متخصص در کپیهای تاریخی برای ساخت قایق با استفاده از مواد خام و ابزار دستی سنتی، از نزدیک با محققان همکاری کردند. بدنه بیرونی قایق از 15 تن نی محلی ساخته شده بود که خیس می شد، برگ های آن را جدا می کردند، خرد می کردند و با استفاده از طناب نخل خرما در بسته های بلند بسته می شدند. اینها برخی از اشیایی بودند که در لوح به زبان سومری در سایت باستان شناسی تلو یافت شده و جزئیات نحوه ساخت قایق های ماگان را نشان می دهد.
دستههای نی به ساختار داخلی قابهای چوبی چسبانده میشدند و با قیر پوشانده میشدند – یک تکنیک ضد آب که توسط کشتیسازان قدیمی در این منطقه استفاده میشد. باستان شناسان اخیرا نمونه های مشابهی از قیر را در جزیره ام النار کشف کرده اند که دکتر مگی به آنها اشاره کرده است که با منابع بین النهرین مطابقت دارد.
این قایق چندین آزمایش سخت را پشت سر گذاشت و مسافت 50 مایل دریایی (92.6 کیلومتر) را در خلیج فارس طی کرد. این کشتی با کاپیتان ملوانان اماراتی و همراهی گارد ساحلی امارات، دو روز آزمایش دریایی را پشت سر گذاشت و در زیر بادبانی ساخته شده از موی بز به سرعت تا 5.6 گره دریایی (6.4 مایل در ساعت) رسید. خدمه ای بیش از 20 نفر برای بلند کردن بادبان لازم بود زیرا قرقره در عصر برنز وجود نداشت.
مروان عبدالله المرزوقی، ملوان قهرمان اماراتی، که از خانوادهای میآید که پیوندهایشان با میراث دریایی امارات به نسلها قبل برمیگردد، طبق بیانیهای از دانشگاه زاید، یکی از دو کاپیتانی بود که در طول دو روز از قایق ماگان آزمایشات دریایی کردند.
وقتی برای اولین بار قایق را از اسکله بیرون کشیدیم، بسیار مراقب بودیم. من خیلی میدانستم که فقط از نی، طناب و چوب ساخته شده است – نه میخ، نه پیچ و نه فلز – و میترسیدم به او آسیب برسانم. اما همانطور که در راه بودیم، به زودی متوجه شدم که این یک قایق قوی است. من از اینکه چگونه این قایق بزرگ که با یک بالاست سنگین وزن داشت، اینقدر نرم روی دریا حرکت می کرد شگفت زده شدم.
محمد خلیفه المبارک، رئیس اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی گفت: «قدردانی از تاریخ دریایی برای درک اهمیت ابوظبی در دنیای باستان کلیدی است. “این نمونه ای عالی از موسسات آموزشی ابوظبی است که گرد هم می آیند تا دانش ما را نسبت به گذشته عمیق تر کنیم و تاریخ را زنده کنیم تا همه از آن یاد بگیرند و از آن لذت ببرند.”