نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

24 اردیبهشت 1403 6:58 ق.ظ

اطلس نظارت اینترنتی مالکیت زیرساخت های شبکه را در سراسر جهان ترسیم می کند

اطلس نظارت اینترنتی مالکیت زیرساخت های شبکه را در سراسر جهان ترسیم می کند

5 مارس 2024-توسط دانشگاه کنستانز

الف) کسری از فضای آدرس ارائه شده توسط دولت های داخلی منفرد در مقابل ارائه دهندگان غیردولتی، برای کشورهای غیر دموکراتیک (مقادیر پایین شاخص دموکراسی انتخاباتی، چپ) و دموکراتیک (راست). ب) کسری پیش‌بینی‌شده از فضای آدرس سرویس‌دهی‌شده توسط همه ارائه‌دهندگان دولتی داخلی در مقابل غیر دولتی بر اساس نتایج رگرسیون. اعتبار PNAS Nexus (2024). DOI:

یک تیم تحقیقاتی آلمانی-آمریکایی به رهبری دانشگاه کنستانز مالکیت زیرساخت های شبکه را در کشورهای دموکراتیک و غیر دموکراتیک در سراسر جهان ترسیم کرده است تا نشان دهد چگونه استبدادی ها اینترنت را از طریق ارائه دهندگان خدمات دولتی کنترل می کنند.

ما اغلب به نظارت دولتی بر اینترنت در قالب دستکاری یا سانسور اطلاعات دیجیتال فکر می کنیم. با این حال، دولت‌ها می‌توانند نظارت مؤثر اینترنتی را در سطح بسیار عمیق‌تری انجام دهند: با کنترل زیرساخت شبکه مورد استفاده برای انتقال داده‌ها در کشورشان. داشتن تمام مسیرهای ارتباطی برای اینترنت، کلید کنترل ترافیک داده دیجیتال یک کشور است. کشورها با کنترل ارائه دهندگان خدمات اینترنتی کشورهایشان به این مهم دست می یابند.

در مطالعه جهانی خود که در PNAS Nexus منتشر شد، یک تیم تحقیقاتی از آلمان و ایالات متحده به رهبری دانشگاه کنستانز به بررسی تفاوت‌ها در زیرساخت‌های اینترنتی در کشورهای دموکراتیک و غیر دموکراتیک پرداختند. این تیم مالکیت جهانی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی را ترسیم کرد و در نتیجه نوعی «اطلس نظارت اینترنتی» ایجاد کرد.

الگوی مشخصه: در کشورهای اقتدارگرا، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی با نفوذ بیشتر عمدتاً دولتی هستند، در حالی که در کشورهای دموکراتیک عمدتاً خصوصی هستند. علاوه بر این، زمانی که کشورهای غیر دموکراتیک دارای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی خارجی هستند، این خدمات معمولاً در اختیار سایر دولت‌های غیر دموکراتیک هستند.

آنچه که مالکیت ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در مورد یک کشور نشان می دهد سهم عمده این مطالعه بررسی “شبکه های ترانزیت” است، شبکه هایی که ترافیک داده ها را به بعد ارسال می کنند. محققان کنترل دولتی نقاط منفرد دسترسی به اینترنت و همچنین تأثیر دولت بر شبکه های حمل و نقل را مورد مطالعه قرار دادند. ادا کرم اوغلو، دانشمند علوم سیاسی کنستانز می گوید: «از آنجایی که شبکه های ترانزیت برای کاربران عادی نامرئی هستند، دولت ها می توانند از این شبکه ها برای نظارت و سانسور محتوا استفاده کنند، بدون اینکه در قبال این اقدام پاسخگو باشند.

در واقع، تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که در کشورهای اقتدارگرا، نسبت قابل توجهی بالاتر از ترافیک داده از طریق شبکه‌های حمل و نقل دولتی هدایت می‌شود. برعکس در کشورهای دموکراتیک صادق است، جایی که تاثیرگذارترین شبکه‌های ترانزیت عمدتاً متعلق به ارائه‌دهندگان خصوصی است.

همکاری تکنولوژیک بین دولت های غیر دموکراتیک

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی اغلب عملیات فرامرزی دارند یا حتی در سطح بین المللی فعال هستند. بنابراین، برای شرکت های خارجی غیرعادی نیست که بخش قابل توجهی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یک کشور را تشکیل دهند – شرکت هایی که خانواده ها را مستقیماً به اینترنت متصل می کنند. این در مورد دولت های دموکراتیک و اقتدارگرا به همان اندازه صادق است.

با این حال، تجزیه و تحلیل این شبکه‌های دسترسی یک تفاوت مشخصه را آشکار می‌کند:

نیلز بی، دانشمند علوم سیاسی کنستانز، نتیجه‌گیری می‌کند: «ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی با نفوذ خارجی که در حکومت‌های استبدادی فعالیت می‌کنند، تقریباً همیشه از دیگر دولت‌های غیر دموکراتیک هستند. این نشان می‌دهد که فعالیت‌های بین‌المللی ارائه‌دهندگان از یک منطق سیاسی پیروی می‌کند.

محققان از خوشه های قابل تشخیص همکاری تکنولوژیک بین دولت های غیر دموکراتیک صحبت می کنند. این همکاری دور زدن استانداردهای آزادتر در مورد حریم خصوصی، ناشناس ماندن و حفاظت از داده ها و همچنین تقویت مدل های استبدادی را در حین مشارکت در همکاری های فرامرزی امکان پذیر می کند.

در نهایت، تیم محققان اشاره می‌کنند که نظارت اینترنتی در کشورهای غیر دموکراتیک احتمالاً حتی گسترده‌تر از آن چیزی است که مطالعه نشان می‌دهد. اگرچه مالکیت دولتی ارائه دهندگان خدمات اینترنت راهی مستقیم برای کنترل جریان داده است، اما تنها روش نیست. ایالت‌ها همچنین می‌توانند بر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی خصوصی فشار بیاورند، به این معنی که حکومت‌های استبدادی نیز گزینه‌ای غیرمستقیم برای تأثیرگذاری بر ترافیک داده دارند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *