نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 مرداد 1403 3:13 ق.ظ

ماهواره MicroCarb آماده پرتاب در نقطه عطف اصلی برای پایش جهانی CO2 است

ماهواره MicroCarb آماده پرتاب در نقطه عطف اصلی برای پایش جهانی CO2 است

2 فوریه 2024-ماهواره MicroCarb-© CNES & © Thales Alenia Space

ماهواره MicroCarb پیشگام نظارت بر دی اکسید کربن (CO2) اکنون آماده پرتاب است که یک لحظه مهم در پایش آب و هوا است.

Thales Alenia Space در بریتانیا (TAS UK) ماهواره MicroCarb را در پردیس علوم و نوآوری هارول در آکسفوردشایر تحویل داده است.

این ماهواره که برای تعیین کمیت منابع و وضعیت ‌های CO2 در مقیاس جهانی طراحی شده است، اکنون در مسیر تولوز فرانسه است، جایی که برای پرتاب آتی خود آماده می‌شود.

هدف ماهواره MicroCarb مقابله با چالش تعیین کمیت جذب و انتشار CO2 در اتمسفر است که یک جنبه مهم در درک شارهای کربن طبیعی و اطلاع رسانی به مدل های آب و هوایی است.

در حال حاضر، فقدان داده‌های جامع مانع از اندازه‌گیری دقیق سطوح CO2 می‌شود و اهمیت مأموریت‌هایی مانند MicroCarb را در ارائه بینش‌های حیاتی در مورد پویایی آب و هوا نشان می‌دهد.

MicroCarb مجهز به فناوری پیشرفته، طراحی فشرده ای دارد که قادر به تخمین غلظت CO2 در اتمسفر با دقت قابل توجهی است و به حداقل یک مولکول در هر میلیون مولکول هوای خشک (1ppm) می رسد.

این شاهکار با یک ابزار طیف‌سنج غیرفعال پیچیده روی کشتی امکان‌پذیر می‌شود و اندازه‌گیری دقیق جذب کربن توسط اکوسیستم‌ها را تسهیل می‌کند.

اندرو گریفیث، وزیر فضا در وزارت علوم، نوآوری و فناوری، بر اهمیت ماموریت ماهواره‌ای MicroCarb تأکید کرد: «فناوری پیشرفته MicroCarb داده‌های ارزشمند و دقیقی را در مورد سطح دی‌اکسید کربن سیاره ما ارائه می‌دهد و بخش فضایی پیشگامانه بریتانیا با همکاری دوستان ما در فرانسه نشان‌دهنده آخرین نوآوری هیجان‌انگیز است.

پس از عملیاتی شدن، به کسب‌وکارها و تصمیم‌گیرندگان در سراسر جهان درباره نقشی که می‌توانند در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی ایفا کنند آگاه می‌کند و با توسعه فناوری، راه‌های جدیدی را برای کسب‌وکارهای بریتانیایی که اقتصاد ما را رشد می‌دهند، باز می‌کند.»

ماموریت MicroCarb نمونه ای از همکاری بین المللی در رسیدگی به چالش های آب و هوایی است. این ماموریت تحت نظارت CNES، آژانس فضایی فرانسه، با همکاری آژانس فضایی بریتانیا و اتحادیه اروپا، بودجه اضافی به مبلغ 13.9 میلیون پوند از آژانس فضایی بریتانیا دریافت می کند.

Airbus Defense & Space در تولوز توسط CNES برای طراحی و ساخت ماهواره و محموله ابزاری آن با استفاده از اتوبوس ریزماهواره Myriade انتخاب شد.

MicroCarb از زمان ورود به تأسیسات آزمایش ماهواره‌ای RAL Space در دسامبر 2022، تحت آزمایش‌های دقیق و فرآیندهای یکپارچه‌سازی قرار گرفته است.

TAS UK، همراه با پشتیبانی RAL Space و آژانس فضایی بریتانیا، مراحل مونتاژ، ادغام، و آزمایش موفقیت آمیز، از جمله تست های ارتعاش و خلاء حرارتی را رهبری کردند.

این آزمایش‌ها آمادگی ماهواره MicroCarb را برای شرایط سخت فضا تضمین می‌کند و به تأیید سیستم رانش آن ختم می‌شود.

دکتر پل بایت، مدیر اجرایی آژانس فضایی بریتانیا، گفت: «خروج MicroCarb به فرانسه گام بعدی هیجان انگیز در سفر آن به فضا است، جایی که اطلاعات مهمی را برای بهبود درک ما از چشم انداز کربن در سیاره ما و تأثیر آن جمع آوری خواهد کرد. دی اکسید کربن که اصلی ترین گاز گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی است.

بیش از نیمی از اندازه‌گیری‌های حیاتی در مورد تغییرات آب و هوایی به داده‌های ماهواره‌ای متکی هستند و این گواهی بر تخصص دانشمندان و مهندسان بریتانیا – هم در خوشه فضایی هارول و هم در سراسر کشور – است که ما در چنین ماموریت مهمی نقش محوری بازی می‌کنیم. “

پس از تکمیل آزمایشات محیطی، MicroCarb اکنون برای محیط فضایی واجد شرایط است. سفر آن همچنان ادامه دارد که از هارول به تأسیسات Thales Alenia Space در تولوز برای ذخیره سازی و آماده سازی نهایی پرتاب می رود.

پس از عملیاتی شدن، MicroCarb نقشی محوری در پیشبرد درک ما از جریانات جهانی CO2 ایفا می کند و به اقدامات آگاهانه آب و هوا و تصمیمات سیاسی در مقیاس جهانی کمک می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *