نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 7:09 ب.ظ

منافع زیست محیطی و جامعه اولویت‌های اول فعالیت فولاد خوزستان است .

20-1-1402



به گزارش اقتصادرسا ؛مهندس کامران طاهر مدیر تحقیقات و تکنولوژی شرکت فولاد خوزستان گفت: این شرکت در زمینه تحقیقات و تکنولوژی پیشتاز است و سابقه ۳۰ ساله در این زمینه دارد. اگر موشکافانه بررسی شود بیشتر مواردی که در صنعت فولاد به عنوان نوآوری، بومی‌سازی‌ها و تحقیقات جاری است و در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرد می توان ریشه آنها را در سنوات گذشته در فولاد خوزستان یافت که توسط همکاران زحمتکش ما انجام شده است.

مدیر تحقیقات و تکنولوژی شرکت فولاد خوزستان در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در نشست خبری گفت: در شرکت فولاد خوزستان در ۵ سال اخیر نگرش به موضوع تحقیقات تغییر کرده است از زمانی که تحریم‌های ظالمانه در کشور تنگ‌تر شده ما مجبور شدیم رویکرد را تغییر دهیم مشخصات مهم کشور ایران این است که آدم‌های با ارزش و دانش فنی بالایی دارد و به صورت انفرادی هر کدام می‌توانند منشأ حرکت شوند در واقع کسانی که بتوانند آنها را شناسایی کنند بسیار کم هستند. متقابلاً نیازهای زیادی نیز در صنعت وجود دارد که ما احتیاج به توانایی‌های آنها در بخش دانشگاهی و دانش بنیانی داریم.

کامران طاهر افزود: ما با روشی هایی نیاز که این صنعت وجود دارد را با آدم‌های مختلف با توانایی‌هایی که دارند وصل کرده‌ایم. و موفق شدیم در چند سال اخیر حرکت‌های مهمی در بخش‌های پژوهشی و بومی‌سازی انجام دهیم. ما با شعار تحقیقات پیرامون کارهای ارزش محور و نیاز محور، حرکت می‌کنیم یعنی کاریی را که منجر به تحقیقات پایه‌ای، بنیادی و مطالعات کتابخانه‌ای است را به موسسات پژوهشی واگذار می‌کنیم. شرکت فولاد خوزستان در صنعت از تحقیقات استقبال می‌کند این امر اولاً نیاز ما در آن نقطه خاص برآورده می کند دوماً ارزش افزوده ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: حلقه‌های اقتصاد هر روز فشرده‌تر می‌شود و حاشیه سود شرکت‌های فولادی کمتر می‌شود لذا ما پژوهش‌های کاربردی که باعث می‌شود در این رابطه کمک به بقا و تعالی شرکت پیدا کند توسعه می‌دهیم. ما در دو سال گذشته بیش از ۳۵ پروژه نیاز محور ارزش و محور با ارزش حدود ۳۰ میلیارد تومان اجرا کردیم. در حال حاضر بیش از ۶۵ پروژه پژوهشی و بومی‌سازی را در حال انعقاد قرارداد داریم و حدود ۱۲۷ پروژه نیز در حال مذاکرات اولیه داریم. در واقع سیر رو به رشد را پیش گرفته‌ایم و محور اصلی موتور محرکه آن نیز در شرکت‌های دانش بنیان استوار است. کسانی که به نوعی فکری در ذهن دارند که به صنعت فولاد کمک کند می‌توانند به ما مراجعه و ما آنها را جذب می‌کنیم.

مدیر تحقیقات و تکنولوژی شرکت فولاد خوزستان گفت: در راستای این نیازها در سال ۱۴۰۲ به دستور مدیرعامل محترم جناب آقای مهندس ابراهیمی مرکز نوآوری شرکت فولاد خوزستان با ۷ دپارتمان برق، مکانیک، محیط زیست، متالوژی، هوش مصنوعی و غیره شروع به کار کرده است. که بتوانیم در حداقل زمان پاسخگوی نیازهای فناورانه شرکت باشیم ما در همایش‌های فنی نیز شرکت می‌کنیم و آدم‌های با ارزش و دانشمند را جذب کرده و به خدمت صنعت می‌گیریم. آغوش ما به روی فکرهای نو و آدم‌هایی که می‌توانند در شرایط سخت کشور با وجود تحریم‌ها و بحران‌هایی که وجود دارد کمک کنند باز است. اگر ما این کار را انجام ندهیم در رقابت فنی شکست می‌خوریم و حتما باید به سمت پژوهش برویم و همه باید به این موضوع کمک کنند.

وی در خصوص موارد زیست محیطی گفت: شرکت فولاد خوزستان حدود ۲۵ پروژه زیست محیطی را اجرا می‌کند و ما به عنوان نوک پیکان در این زمینه پژوهش می‌کنیم و در اولویت‌های اول منافع زیست محیطی و جامعه را در نظر می گیریم. حتی این روزها این موضوع برای شرکت بسیار پرهزینه است ولی از نظر ما بازگشت هزینه آن در سلامت مردم و کارکنان و ارتقای شاخص زیست محیطی مهم است.

طاهر در خصوص ارتباطات بین المللی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا گفت: شرکت فولاد خوزستان از قدیم به صورت سنتی رویکرد شناسایی تکنولوژی در دنیا را داشته است حتی اکنون نیز مطالعات وسیعی در خصوص فولاد سبز و انرژی خورشیدی و فناوری‌های جدید تولید فولاد را در حال انجام داریم. این مطالعات به کمک مشاورین معتبر و با استفاده از منابعی که با آنها مکاتبه و به کشورهایی که سفر می‌کنیم و اطلاعاتی که از آنها در می‌آوریم به شرکت فولاد خوزستان وارد می‌شود. البته نکته مهم این است که اگر وسیله و تکنولوژی که در کشوری دیگر جواب می‌دهد به معنای این نیست که در فولاد خوزستان جواب نیز جواب بدهد باید قوانین بالادستی و پایین دستی آنها با ما مقایسه شود و تجهیزاتی که شناسایی می‌کنید باید با قوانین، توانایی‌ها، محدودیت‌ها و امکانات کشور و شرکت سنجیده و بومی‌سازی شود بعد وارد صنعت گردد.

وی در پایان تاکید کرد: در زمینه انقلاب صنعتی چهارم اگر کسی در یک گوشه ای از دنیا کاری را انجام دهد ما حداکثر ظرف یک ماه متوجه می‌شویم و به آوردن آن تکنولوژی برای شرکت اقدام می‌کنیم.

دسته: صنعت، معدن ،تجارت تاریخ ایجاد در 20 دی 1402

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *