نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

16 اردیبهشت 1403 8:55 ب.ظ

توسعه ناحیه نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

به نقل از بازار کار

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از برنامه‌های این پارک برای توسعه ناحیه نوآوری امیر کبیر خبر داد و گفت: مهمترین ظرفیت برای توسعه این ناحیه وجود نهاد‌های صاحب مساله مانند وزارت صمت، آموزش و پرورش و نهاد‌های مالی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید فرهنگ فصیحی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در پنجمین نشست مشترک مراکز رشد و معاونین پارک‌های علم و فناوری تهران با اشاره به مقاومت‌ها در برابر نوآوری و کار‌های نو افزود: بخشی از این مقاومت ناشی از فضای کار است و پارک دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک پارک دولتی است و پارک‌هایی مانند، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و پارک فناوری پردیس با ماموریت‌های ویژه ملی راه اندازی شدند که به تدریج پارک‌های استانی نیز به آن‌ها اضافه شدند.
رئیس پار‌ک فنا‌وری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این پارک‌ها مراکز مستقلی هستند که ماموریت کمک به توسعه کسب و کار‌ها را در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور شکل دادند افزود: قدمت پارک‌های دانشگاهی به دهه ۹۰ بر می‌گردد و مراکز رشد به عنوان مراکز حمایتی هستند که باید اعتبار به آن‌ها اختصاص داده شود، ولی پارک‌ها نهاد‌های اقتصادی محسوب می‌شوند و دانشگاه‌ها با راه‌اندازی آن تمرین می‌کنند که چگونه این نهاد اقتصادی را مدیریت کنند و چگونه از آن بهره ببرند و چگونه از مزایای قانونی پارک‌ها استفاده کنند.
وی این پارک را جز پارک‌های تازه تاسیس توصیف کرد و گفت: پارک‌های دانشگاهی به دلیل مجاورتشان با دانشگاه تازگی خاصی دارند. زمانی که در جوار مخزن علمی، چون دانشگاه قرار داریم، با حجم زیادی از پتنت‌ها، اعضای هیات علمی و آزمایشگاه‌های مختلفی که در آن ایجاد شده است مواجه هستیم که هر کدام از آن‌ها دارای حجم زیادی از دانش و فناوری را در اختیار دارند از این رو در دو سال اخیر تلاش می‌کنیم تا اکوسیستم محلی را برای این دانشگاه شکل دهیم.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به زمان تاسیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۰۷ گفت: به زودی این دانشگاه به ۱۰۰ سالگی خود می‌رسد و اگر به اطراف دانشگاه نگاه شود مشخص می‌شود چقدر توانسته ایم مسائل پیرامون دانشگاه را مرتفع کنیم.
وی افزود: از آنجایی که آموزش و پرورش در ناحیه نوآوری امیر‌کبیر قرار دارد سعی کردیم با شبکه سازی، نوآوری و کارآفرینی را در حوزه آموزش و پرورش ایجاد کنیم. پارک‌ها مدعی این موضوع هستند و اگر قرار است برنامه اصولی اجرایی شود ما نیز باید مشارکت داشته باشیم.
فصیحی حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا را از مسائل مهم کشور و موجود در این ناحیه عنوان کرد و گفت: امنیت نیز یکی دیگر از مسائلی است که ما با پلیس وارد گفتگو شدیم و به آن‌ها اعلام کردیم که این توانایی را داریم که بر اساس بررسی دوربین‌های امنیتی پارک، سارقی که در روز روشن اقدام به سرقت خودرو پراید کرده بود را مشاهده کنیم.
وی با بیان اینکه تجاری سازی تنها به پول سازی منجر نمی‌شود، گفت: بخشی از تمرکز باید معطوف به در اختیار دادن فناوری به مردم باشد. اگر نتوانیم به رفاه و امنیت مردم کمک کنیم یعنی داریم کپی برداری می‌کنیم و ما به عنوان یک پارک دانشگاهی در تلاش هستیم تا این ظرفیت را ایجاد کنیم.
فصیحی با اشاره به هماهنگی‌های ایجاد شده در دانشگاه و ایجاد صندوق پژوهش و فناوری افزود: در یک سال اخیر همه واحد‌های نیازمند، موفق به دریافت تسهیلات از صندوق شده اند همچنین در حوزه پژوهشی تعامل خوبی با دانشگاه ایجاد کرده ایم و بر اساس آن هر دانشجویی که پایان نامه‌ای را تدوین می‌کند باید تعهد به دانشگاه بدهد که، چون طرح در دانشگاه اجرایی شده است، درصدی از مالکیت فکری متعلق به دانشگاه است. البته در سال‌های گذشته این تعهد اخذ می‌شد و بانک داده عظیمی از طرح‌ها ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم که بر اساس مکانیزمی طرح‌هایی را که ارزش تجاری سازی دارند به آن بپردازیم گفت: در حال حاضر صندوق دانشگاه بر روی چند طرح از این نوع سرمایه گذاری کرده است و فضای خوبی ایجاد کرده است و در حال حاضر ۲۰۰ واحد فنا‌ور در پارک دانشگاه مستقر هستند و اگر قرار است محصولات آن‌ها به بازار برسد، باید سه ویژگی داشته باشد.
وی کیفیت خوب و استاندارد بودن، قیمت مناسب محصول و اقتصادی بودن و پایداری شرکت‌ها را از مزایای محصولات فناورانه تولیدی نام برد و افزود: ورود محصول به بازار‌های جهانی نیازمند استاندارد‌های جهانی است که از سوی وزارت امور خارجه به نتیجه می‌رسد و از سوی دیگر ما به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که طرح تجاری مناسب داشته باشند.
فصیحی با بیان اینکه واحد‌های فنا‌ور می‌توانند برای توسعه محصول خود از مزایای قانونی معاونت علمی و پارک‌ها بهره‌مند شوند، گفت: خیلی از شرکت‌ها با این مزایای قانونی آشنا نیستند و زمانی که شرکتی از محصول خارجی خریداری می‌کند اطمینان دارد که شرکت خارجی قدمت زیادی دارد، ولی وقتی فناور ما می‌خواهد وارد بازار شود ما باید به صنعت این تضمین را بدهیم که شرکت پابرجاست و خدمات پس از فروش را ارائه خواهد داد و به سمت برند شدن می‌رود.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی دو مجتمع فناوری را از اقدامات این پارک برای توسعه ناحیه نوآوری امیرکبیر ذکر کرد و گفت: در حال حاضر در مدرسه البرز یک زنگ در اختیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و با تیمی متخصص به دانش آموزان حل مساله و تیم سازی آموزش داده می‌شود.
وی وجود نهاد‌های مالی مانند صند‌وق کار آفرینی امید، بورس کالا، سازمان بورس و شعب بانک‌ها را از دیگر ظرفیت‌های این ناحیه برای تامین مالی عنوان کرد و افزود: ما همکاری با این نهاد‌ها را آغاز کردیم نمونه آن بانک ملی است و دیگری همکاری با بانک صادرات برای ایجاد آکادمی مشترک است.
وی ادامه داد: همچنین چند مجموعه از بانک تجارت عضو پارک دانشگاه شده است. همچنین از ۴۹ فضای کار اشتراکی کشور ۱۵ مورد آن در ناحیه امیرکبیر وجود دارد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *