نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:33 ب.ظ

هوش مصنوعی جنگ: کامپیوترها و کشتار خودمختار

هوش مصنوعی جنگ

16 نوامبر 2023 -توسط Julie JAMMOT با W.G. DUNLOP در واشنگتن-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

به گفته تحلیلگران، هوش مصنوعی (AI) مانند باروت و بمب اتمی، ظرفیت انقلابی در جنگ را دارد و اختلافات انسانی را به طرز غیرقابل تصوری متفاوت و مرگبارتر می کند.

پیش از نشست سران شی جین پینگ چین و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیشنهادهایی مبنی بر اینکه این دو نفر با ممنوعیت سلاح های خود مختار مرگبار موافقت خواهند کرد، مطرح شده بود.

به نظر می‌رسد این نشست چنین توافقی را به همراه نداشته است، اما کارشناسان می‌گویند این موضوعی حیاتی است که در حال حاضر درگیری‌های مسلحانه را تغییر داده و رقابت برای برتری جهانی را تغییر داده است.

ناظران می گویند پکن در حال سرمایه گذاری انبوه بر روی هوش مصنوعی است، تا جایی که ممکن است به زودی بتواند توازن قدرت را در آسیا و اقیانوسیه و شاید فراتر از آن تغییر دهد.و این پیامدهای عمیقی برای نظم جهانی دارد که مدت‌ها تحت سلطه ایالات متحده بوده است.

در گزارشی از گروهی از کارشناسان به رهبری اریک اشمیت، رئیس سابق گوگل این گروه آمده است: «این نگرانی از این نیست که دیگر قدرت مسلط در جهان نباشیم، بلکه درباره خطرات زندگی در جهانی است که در آن حزب کمونیست چین به قدرت مسلط تبدیل می‌شود».

در اینجا برخی از کاربردهای احتمالی هوش مصنوعی در هنر جنگ آورده شده است.

سلاح های خودمختار

ربات‌ها، پهپادها، اژدرها… همه انواع سلاح‌ها را می‌توان به سیستم‌های خودمختار تبدیل کرد، به لطف حسگرهای پیچیده تحت کنترل الگوریتم‌های هوش مصنوعی که به رایانه اجازه «دیدن» می‌دهد.

استوارت راسل، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، گفت: استقلال به این معنا نیست که یک سلاح ممکن است “صبح از خواب بیدار شود و تصمیم بگیرد که برود و جنگی را آغاز کند.این است که آنها توانایی مکان یابی، انتخاب و حمله به اهداف انسانی یا اهداف حاوی انسان را بدون دخالت انسان دارند.”

ربات‌های قاتل هر تعداد دیستوپیا علمی تخیلی یک مثال واضح هستند، اما شاید چندان کاربردی نباشند.

راسل افزود: «مردم در حال بررسی این موضوع نیز بوده‌اند، (اما) به نظر من این یکی کمترین فایده را دارد.

بیشتر تسلیحات هنوز در مراحل ایده یا نمونه اولیه هستند، اما جنگ روسیه در اوکراین نگاهی اجمالی به پتانسیل آنها را ارائه کرده است.

پهپادهای هدایت شونده از راه دور جدید نیستند، اما به طور فزاینده ای مستقل می شوند و توسط هر دو طرف مورد استفاده قرار می گیرند و انسان ها را به زیر زمین می فرستند تا پناه ببرند.

به گفته راسل، این می تواند یکی از بزرگترین تغییرات فوری باشد.پیامد احتمالی داشتن تسلیحات خودمختار این است که اساساً دیده شدن در هر نقطه از میدان نبرد حکم اعدام را به همراه خواهد داشت.

سلاح‌های خودمختار چندین مزیت بالقوه برای ارتش مهاجم دارند: می‌توانند کارآمدتر باشند، احتمالاً می‌توانند ارزان‌تر تولید شوند، و احساسات مضحک انسانی مانند ترس یا خشم را از موقعیت‌های میدان نبرد حذف می‌کنند.اما این مزایا سوالات اخلاقی را ایجاد می کند.

راسل گفت، برای مثال، اگر آنها بسیار ارزان و آسان ساخته شوند، عملاً هیچ محدودیتی برای قدرت شلیکی که یک متجاوز می تواند به کار گیرد، وجود ندارد.

او افزود: «اگر بخواهم کل شهر یا یک گروه قومی را از بین ببرم، می‌توانم به سادگی یک میلیون از آنها را در یک زمان راه اندازی کنم.

وسایل نقلیه خودران

زیردریایی‌ها، قایق‌ها و هواپیماهایی که می‌توانند به طور مستقل عمل کنند، می‌توانند کمک بزرگی برای شناسایی، نظارت یا پشتیبانی لجستیکی در محیط‌های دورافتاده یا خطرناک باشند.چنین خودروهایی در قلب برنامه “Replicator” قرار دارند که توسط پنتاگون برای مقابله با مزیت نیروی انسانی عظیم چین راه اندازی شده است.

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع ایالات متحده، گفت که هدف این است که بتوانیم چندین هزار سیستم ارزان و با قابلیت جایگزینی آسان را در مدت کوتاهی در مناطق مختلف از دریا تا فضا مستقر کنیم.

هیکس گفت، ایده این است که با این همه “نمرات پرتاب شده در فضا در یک زمان… حذف یا تنزل همه آنها غیرممکن می شود.”

بسیاری از شرکت‌ها در حال توسعه و آزمایش وسایل نقلیه خودران هستند، مانند Anduril مستقر در کالیفرنیا، که یک وسیله نقلیه زیردریایی خودمختار “بهینه‌سازی شده برای انواع مختلف ماموریت‌های دفاعی و تجاری” از جمله سنجش اقیانوس‌شناسی دوربرد، اقدامات متقابل مین، و جنگ ضد زیردریایی را معرفی می‌کند.

نرم افزار تاکتیکی

نرم‌افزار تاکتیکی با استفاده از هوش مصنوعی و توانایی ترکیب کوه‌هایی از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ماهواره‌ها، رادارها، حسگرها و سرویس‌های اطلاعاتی، می‌تواند مزیت واقعی را به برنامه‌ریزان انسانی ارائه دهد.

الکساندر وانگ، رئیس Scale AI، در جلسه استماع کنگره آمریکا در سال جاری گفت: «همه در داخل (وزارت دفاع) باید بدانند که داده‌ها در واقع مهمات جنگ هوش مصنوعی هستند.

“ما بزرگترین ناوگان سخت افزاری نظامی در جهان را داریم. این ناوگان هر روز 22 ترابایت داده تولید می کند. بنابراین اگر بتوانیم این داده ها را که در مجموعه هایی از مجموعه داده های آماده هوش مصنوعی تولید می شود به درستی تنظیم و ابزارسازی کنیم، می توانیم ایجاد قدرت کنیم. زمانی که صحبت از استفاده نظامی از هوش مصنوعی به میان می‌آید، یک مزیت داده‌ای بسیار غیرقابل حل است.”

Scale AI قراردادی برای استقرار یک مدل زبان در شبکه طبقه بندی شده یک واحد بزرگ ارتش ایالات متحده دارد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *