نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 6:18 ب.ظ

حل معمای قدیمی دوگانه موشک و خودرو  در ایران

حل معمای قدیمی دوگانه موشک و خودرو  در ایران

23-8-1402 این مطلب با اجازه ایشان از لینکد این بازنشر شده است .

Tahereh Miremadi 1st Professor Emerita-Innovation Policy- Diplomacy and S&T Politics in Iran

چندین سال است که شاهد هستیم  از صاحب نظران در مناظره ها و مصاحبه های گوناگون سوال شده چرا ایران می تواند موشک بسازد ، اما  خودروی با کیفیت نمی تواند بسازد.

1. https://shorturl.at/iyJT

قبل از ایران ، این پرسش در دو کشور هند و چین که هر دو با تحریمهای گسترده بین المللی مواجه بودند ، نیز مطرح بوده است. باسکاران محقق هندی در  دهه 90 ، هنگامی که حوزه تولید موشک و صنایع فضایی (ماهواره) هند را مطالعه می کرد متوجه شد رفتار  نوآورانه حوزه های صنایع نظامی و غیر نظامی بکلی با هم متفاوت است https://lnkd.in/e5gCyCmU.

باسکاران این تفاوت را در نوع حکمرانی روند تولید و انباشت نوآوری مشاهده کرد و دریافت بین حوزه های نظامی و مصرفی از حیث الویت گذاری حوزه مورد نظر در برنامه های توسعه ، مکانیزمهای انگیزشی ، و اهمیت آن در گفتمان امنیت ملی کشور مربوطه خیلی فرق هست. اساس استدلال وی به قرار زیر است.

1-حوزه های تولید محصولات با کاربرد دوگانه یا صنایع دفاعی: دولت در این حوزه بازیگر اصلی است. محصولات این حوزه ها به دلیل تحریم های بین المللی قابلیت وارد شدن از خارج را ندارند و درعوض دارای الویت بالا در امنیت ملی کشور و از نظر تخصیص منابع می باشند و سیستمهای انگیزشی آنها بر همین اساس  بدون واسطه بازار و از طریق سیاستهای ماموریت گرا و از بالا به پایین  هدایت می شوند

2-حوزه مصرفی یا غیر دفاعی: حوزه ای است که بازیگر اصلی آن شرکتهای تولیدی خصوصی و نیمه دولتی هستند و محصولات آن مستقیماً با رفاه مردم در تماس است. سازوکار بازار تعیین کننده رقابت بین بازیگران است و از آنجا که امکان واردات کالاهای مشابه وجود دارد،  بقای شرکتهای داخلی همواره از سوی کالاهای با کیفیت تر و ارزانتر خارجی تهددید می شود، مگر اینکه با عوارض گمرکی و مالیاتهای سنگین قیمت این محصولات بطور مصنوعی بالا نگهداشته شوند.

در پست های پیشین گفتیم که  در ایران، به دلایل تاریخی نهادی و ژئو پلیتیک، محور اصلی سیاستگذاری ها از جمله سیاستگذاری علم و فنآوری “امنیت قلمروی” است و از این جهت، مشخص است که الویت اصلی  سیاستهای نوآوری در ایران حوزه صنایع دفاعی مانند صنایع موشک و پهپاد و …است. این حوزه کاملا در سیطره حاکمیت و  فارغ از رفت و آمد کابینه های متعدد دولتی است. همچنین این حوزه الویت اصلی در برنامه و بودجه بندی عمومی می باشد. پویایی نرخ نوآوری به دلیل سیستم انگیزشی آن که در اثر تحریم های بین المللی ایجاد شده، بسیار بالا است و در کلام آخر  ثبات کامل در آن از نظر رابطه بین سفارش دهنده و مشتری و سازمانهای انجام دهنده تحقیقات برقرار است.

در صنایع مصرفی بهیجوجه اینچنین نیست. در این صنایع ، قیمت ارز مقررات دولتی و سیاستهای مشرف به تولید از جمله امکاان واردات بطور دائم درحال تغییر و دستخوش بی ثابی کامل است و از این جهت انگیزه ای برای نوآوری که یک نوع سرمایه گذاری دراز مدت می طلبد، وجود ندارد و انباشتی وجود ندارد.

نتیجه اینکه ،

1-از آنجا که شرایط  انباشت نوآوری بین دو حوزه  نامتوازن است، سیستم نوآوری در ایران یک سیستم دو کانونه است که هر کانون نرخ نوآوری  جداگانه دارد.

2-با نظریه های متعارف نظام نوآوری نمی توان از نوآوری در ایران در سطح ملی سخن گفت.

3-معمای موشک –خودرو با توجه به توسعه نامتوازن نرخ انباشت نوآوری در دو حوزه دفاعی مصرفی قابل توضیح است

4- و در کلام آخر توضیح ایستایی صنعت خودرو و پویایی صنعت موشک را باید در الویتهای کلان کشوری جست و نه ویژگیهای فنآورانه آین صنایع .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *