مطالعه تجربیات دیگران در جای جای نقاط مختلف دنیا نشان میدهد که چگونه میتوان نوآوری را به عنوان فرآیندی منظم، قابل اندازهگیری و پایدار در کسبوکار ها مستقر نمود . برای موفقیت در این امر نقاطی بصورت موارد راهنما که باید مورد توجه باشند وجود دارند . این موارد بعنوان خطوط هادی نوآوری در تدوین یک نقشه راه عمل می کنند .
- مدیریت بایستی با ایجاد فرهنگی پایدار باعث ایجاد نوآوری شودکه می تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مدیریت کل سیستم نوآوری و پر کردن شکاف بین حرف و واقعیت استفاده شود.
- با تجهیز یک تیم پیشتاز در نوآوری میتوانید شاهد باشید که چگونه کارکنان خود را با انگیزه، رقابتی و تلاشگر به جلو هدایت می کنید .
- تکیه به اصل یادگیری مستمر به شما و سیستم می آموزد که چگونه از حرکت بسوی فناوری به معیار های جدیدی از نوآوری دست یافت .
- ایجاد روشهای عملی برای اندازهگیری عملکرد نوآوری، به توسعه قابلیتهای تجاری گسترده تر می انجامد .
- ایجاد طرحی جامع برای بهبود رویکرد به نوآوری ، استمرار و پایداری را به همراه می آورد.
برای استفاده کامل از پتانسیل های نوآوری شرکتهای بزرگ بایستی با فراهم کردن دسترسی شرکتهای نوپا، شرکتهای کوچک و متوسط به طیف گستردهای از امکانات مبتنی بر فناوری موجود در سازمانشان ، به خودشان و آنها کمک کنند .
این شرکتهای بزرگ دارای امکاناتی از قبیل آزمایشگاهها و تجهیزات و میزهای کار، اتاقهای تمیز و امکانات طراحی، هستند که شرکتهای کوچک در آرزوی دستیابی به بخش کوچکی از آنها برای انجام کارشان هستند تا ایدهها ی خود را توسعه دهند.
بسیاری از استارتآپها و کسبوکارهای کوچک و متوسط امکانات یا بودجه لازم برای اجرای ایدههای خود را ندارند، اما این تعامل فرصتهای جدیدی را باز میکند و برخی از موانع را از بین میبرد.
علاوه بر پارک های علم و فناوری در کنار هر صنعت بزرگ و کارخانه ای باید یک بخش نوآوری برای همکاری و تشکیل زنجیره ارزش شکل بگیرد تا ضمن افزایش بهره وری زمینه پیاده سازی ایده ها نیز فراهم شود .
علی اکبر سعیدی کیا