یک طرز فکر نوآورانه می تواند به کسب و کار ها کمک کند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کند و فرصت های بازار را گسترش دهد. تفکر کارآفرینی بر مبنای نوآوری زمانی به رشد و بالندگی دست خواهد یافت که بجای صرف زمان روی عملیات روزانه به ایجاد فرهنگ تقسیم کار و تنوع بخشی به ابعاد مدیریتی و عواملی که منجر به رشد می شوند، تکیه نماید.
سالهاست که مشاهده می کنیم در کشورمان با وجود حضور متخصصان فناوری از دانشگاه های معتبر و کسب موفقیت هایی ، بسیاری از شرکتهای مهندسی، تولید و فناوری در موقعیت مشابهی قرار دارند، و متاسفانه رشدشان در کشور متوقف شده و به سطوح بالای جهانی دست نیافته اند .
لازمه این امر توسعه سیستمهای مدیریتی جدید، دستیابی به فرآیندهای هوشمندتر و تبدیل فناوریهای قدیمیتر به روشهای جدید برای آینده می باشد . تحول دیجیتال به شکل گیری نوآوری های جدیدی کمک می کند که بوسیله آنها می توان سرعت رشد را چندین برابر نمود.
اینجاست که موضوع مشارکت و همکاری مطرح میشود. این موارد که قبلا کنسر سیوم نامیده می شدند نیازمند شبکه نوآوری و یک اکوسیستم نوآوری هستند تا قابلیت های خود را تجمیع نمایند . تفکر اکوسیستمی مبتنی بر همکاری است و به شرکتها و سازمانها برای رشد و شکوفایی کمک میکند. این کار را با گرد هم آوردن شرکت ها و سازمان ها، در دامنه های موضوعی و یا بخش های مشترک و یا هر شکل دیگر ، از طریق طیف وسیعی از برنامه ها، خدمات، پروژه ها، می توان انجام داد.
این یک فرصت تاریخی برای هر کسب و کار خواهد بود .
علی اکبر سعیدی کیا