نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 آذر 1403 3:29 ق.ظ

مدل کسب و کار تجمیع کننده چیست و چگونه کار می کند؟

What is an Aggregator Business Model and How does it Works?

بسیاری از استارت آپ های عصر جدید در مدل های کسب و کار خود بسیار نوآور هستند. با این حال، بسیاری از این استارت‌آپ‌ها نیز از همین مدل در صنعت متفاوت پیروی می‌کنند. مدل تجمیع کننده نمونه ای عالی از چنین استارت آپ ها است. شرکت هایی مانند Uber و Airbnb را می توان همگی جمع کننده نامید. همچنین، شرکت‌های دیگری که از این مدل در زمینه‌های مربوطه خود استفاده می‌کنند و خود را به عنوان صنعت Uber of X بازاریابی می‌کنند، کم هستند.

مدل کسب و کار تجمیع کننده شکل نسبتا جدیدی از مدل کسب و کار است. از این رو، آن را عمیقاً توسط افراد عادی درک نمی شود. در این مقاله، مفهوم جمع‌آوری را ابهام زدایی می‌کنیم و سعی می‌کنیم آن را به زبان عامیانه توضیح دهیم.

مدل کسب و کار جمع کننده چیست؟

مدل کسب و کار تجمیع کننده محصول فرعی عصر اطلاعات است. با رونق اینترنت، اطلاعات فراوان شد. بسیاری از انواع مختلف ارائه دهندگان خدمات شروع به ارائه خدمات خود به صورت آنلاین کردند. با این حال، مشتریان زمان، تمایل یا دانش کافی برای جستجو در اینترنت برای یافتن بهترین معامله برای خود نداشتند.

در نتیجه مدل تجمیع کننده به وجود آمد. تجمیع کننده به سادگی یک وب سایت است که یک نام تجاری ایجاد می کند و همچنین با ارائه دهندگان خدمات واقعی مشارکت ایجاد می کند. وظیفه تجمیع کننده جمع آوری اطلاعات از ارائه دهندگان خدمات مختلف، نمایش آنها در وب سایت آنها و فروش محصول است. کار واقعی ارائه خدمات توسط ارائه دهندگان خدمات انجام می شود.

از دیدگاه مشتری، تجمیع‌کننده‌ها به آنها کمک می‌کنند تا از دردسر بررسی‌های لازم اجتناب کنند. هر ارائه‌دهنده خدماتی که در وب‌سایت تجمیع‌کننده فهرست شده است، عموماً برای اطمینان از سطح اولیه کیفیت خدمات بررسی شده است. متداول است که تجمیع کنندگان سعی می کنند عناصر مختلف خدمات را استاندارد کنند تا تجربه ای استاندارد شده ارائه کنند. از این رو، مشتریان می توانند به دلیل تداعی برند، از تجربه خدمات خوب اطمینان حاصل کنند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که همه ارائه دهندگان خدمات در وب سایت جمع کننده در واقع نهادهای مستقل هستند. آنها توسط تجمیع کننده به کار گرفته نمی شوند. از این رو، آنها در انتخاب خود آزادند. آنها به طور کلی تصمیم می گیرند که با جمع کننده ارتباط برقرار کنند زیرا می توانند تجارت بیشتری را ارائه دهند. برخی از تجمیع‌کننده‌ها ممکن است به ارائه‌دهندگان خدمات اجازه دهند به تجارت مستقل خود ادامه دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از ارائه‌دهندگان خدمات بخواهند که منحصراً به مشتریان خود خدمات ارائه دهند.

یک مدل جمع‌کننده معمولی چگونه کار می‌کند؟

     هنگامی که یک مؤسس سعی می کند یک تجارت تجمیع کننده راه اندازی کند، اولین چیزی که نیاز دارد مشارکت است. از این رو، این فرآیند با تماس با ارائه دهندگان خدمات تا حد امکان آغاز می شود. سپس تجمیع کننده سعی می کند ارائه دهندگان خدمات را متقاعد کند که می توانند با جذب مشتریان بیشتر به تلاش های بازاریابی خود کمک کنند. نتیجه نهایی این ارتباط این است که یک قرارداد مشارکت بین ارائه دهنده خدمات و تجمیع کننده امضا می شود.

     بنیانگذار باید صرفه جویی در مقیاس ایجاد کند. این بدان معناست که آنها به چندین ارائه دهنده خدمات نیاز دارند تا قبل از ارائه خدمات خود به مشتریان، در آنها ثبت نام کنند. از این گذشته، مشتری امروزی از نظر انتخاب ناامید است و از این رو بعید است که در جایی که انتخاب کافی به آنها پیشنهاد نمی شود پول خرج کند.

     هنگامی که مقیاس مشخصی در رابطه با مشارکت ها بدست آمد، تجمیع کننده سعی می کند یک نام تجاری ایجاد کند. این کار با انجام کمپین های بازاریابی بزرگ انجام می شود. معمولاً شرکت ها بودجه های هنگفتی را برای بازاریابی اختصاص می دهند. ایده این است که نام تجاری به یک نام قابل اعتماد تبدیل شود. این بازاریابی در مقیاس بزرگ به وب سایت اجازه می دهد تا مشتریان بیشتری را نسبت به ارائه دهندگان خدمات مجزا جذب کند.

     بنیانگذاران همچنین باید سیستمی بسازند که به آنها اجازه دهد ارتباط یکپارچه بین ارائه دهندگان خدمات و مشتریان را در حالی که خودشان در حلقه هستند، فعال کنند. هنگامی که مشتری سفارشی را سفارش می دهد، کل فرآیند ارائه خدمات باید از طریق سیستم ارتباطی تجمیع کننده ها مدیریت شود.

     هنگامی که مشتری پس از استفاده از خدمات پرداخت را انجام می دهد، پول به تجمیع کننده می رود. تجمیع کننده مبلغ مشخصی را به عنوان کارمزد کسر می کند و مابقی را به ارائه دهنده خدمات می پردازد. تجمیع کنندگان معمولاً پول را بلافاصله به ارائه دهنده خدمات پرداخت نمی کنند. در عوض، آنها پول را برای مدتی نگه می دارند و در بازه های زمانی مشخص به ارائه دهندگان خدمات پرداخت می کنند.

چگونه تجمیع کنندگان ارزش اضافه می کنند؟

تجمیع کننده ها برای دو دسته از مشتریان ارزش ایجاد می کنند. جزئیات هر دو به شرح زیر است:

     اولین مجموعه از مشتریان، کاربران واقعی هستند، یعنی مشتریان ارائه دهندگان خدمات. تجمیع کننده ها برای این مشتریان ارزش ایجاد می کنند زیرا آنها وعده ارائه خدمات با کیفیت خوب و قیمت منصفانه را می دهند. مشتریان با کلیک یک دکمه به قیمت های رقابتی از چندین تامین کننده دسترسی دارند. همچنین، آنها از کیفیت تضمین شده با نام تجاری برخوردار هستند. اگر خدمات کیفیت مورد انتظار را نداشته باشد، آنها یک مکانیسم رسیدگی به شکایات نیز دارند.

دسته دوم مشتریان برای تجمیع کنندگان، ارائه دهندگان خدمات هستند. تجمیع کنندگان با بازاریابی از طرف آنها به ارائه دهندگان خدمات ارزش می افزایند. تجمیع‌کننده‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا در عین برون‌سپاری عملکرد بازاریابی، روی اجرا تمرکز کنند. همچنین، تجمیع کننده ها قادر به ایجاد صرفه جویی در مقیاس هستند. از آنجایی که تلاش‌های تبلیغاتی و بازاریابی آن‌ها بسیار زیاد است، مشتریان زیادی را جذب می‌کنند. ارائه دهندگان خدمات به این مشتریان دسترسی پیدا می کنند و در صورت ارائه خدمات با کیفیت خوب می توانند پیشرفت کنند.

نکته اصلی این است که استارت‌آپ‌های مبتنی بر تجمیع تقریباً در هر صنعت و در هر نقطه از جهان در دسترس هستند. شرکت هایی وجود دارند که انواع محصولات و خدمات را از خدمات نظافت منزل گرفته تا خدمات پیچیده پزشکی را تجمیع می کنند.

https://www.managementstudyguide.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *