نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:30 ق.ظ

جست‌وجوی خرس‌های باستانی در غار آلاسکا به یک کشف مهم انسانی منجر می‌شود

24 آوریل 2023-توسط مری دورلاک، دانشگاه بوفالو-استخوانی که محققان پیدا کردند متعلق به فردی باستانی است که انجمن تعاونی Wrangell آن را Tatóok yík yées shaawat (بانوی جوان در غار) نامید. اعتبار: دانشگاه در بوفالو

اولین مردمی که در قاره آمریکا زندگی کردند بیش از 20000 سال پیش از سیبری از طریق پل خشکی برینگ مهاجرت کردند. برخی راه خود را تا جنوب Tierra del Fuego، در آمریکای جنوبی، طی کردند. برخی دیگر در مناطقی بسیار نزدیکتر به محل اصلی خود ساکن شدند، جایی که فرزندان آنها هنوز در حال رشد هستند.

شارلوت لیندکویست زیست‌شناس تکاملی دانشگاه بوفالو و همکارانش در مقاله «پالئوژنوم از یک فرد هولوسن از تداوم ژنتیکی در جنوب شرقی آلاسکا پشتیبانی می‌کند» منتشر شده در مجله iScience، با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی باستانی نشان می‌دهند که برخی از بومیان آلاسکا امروزی تقریباً دقیقاً در جایی زندگی می‌کنند که اجدادشان حدود 3000 سال پیش این کار را انجام دادند.

لیندکویست، دکترا، دانشیار علوم زیستی در کالج هنر و علوم UB، نویسنده ارشد مقاله است. او در طول مطالعات گسترده خود در آلاسکا، بقایای پستاندارانی را که در غاری در سواحل جنوب شرقی این ایالت پیدا شده بود، کاوش کرد. در ابتدا مشخص شد که یک استخوان از یک خرس می آید. با این حال، تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که این بقایای یک ماده انسانی است.

آلبر عقیل، دکترای UB، می‌گوید: «ما متوجه شدیم که مردم بومی مدرن آلاسکا، اگر از اولین مهاجرت‌ها در منطقه باقی می‌مانده‌اند، می‌توانند با این فرد ماقبل تاریخ مرتبط باشند. دانشجوی علوم زیستی و اولین نویسنده مقاله. این کشف منجر به تلاش‌هایی برای حل این معما شد که تجزیه و تحلیل‌های DNA به خوبی برای پرداختن به آن در زمانی که بقایای باستان‌شناسی به همان اندازه کم هستند، مناسب است.

مردمان اولیه پیش از آنکه مسیر داخلی بین صفحات یخی قابل دوام باشد، حرکت به سمت جنوب در امتداد ساحل شمال غربی اقیانوس آرام را آغاز کرده بودند. برخی، از جمله فرد زن غار، خانه خود را در منطقه ای که خلیج آلاسکا را احاطه کرده است، ایجاد کردند. آن منطقه اکنون محل زندگی ملت تلینگیت و سه گروه دیگر است: هایدا، تسیمشیان و نیسگا.

همانطور که عاقل و همکارانش ژنوم این فرد 3000 ساله را تجزیه و تحلیل کردند – “تحقیقاتی که20 سال پیش امکان پذیر نبود”، لیندکویست خاطرنشان کرد – آنها به این نتیجه رسیدند که او نزدیک ترین خویشاوندی را با بومیان آلاسکا دارد که امروزه در این منطقه زندگی می کنند. این واقعیت نشان داد که لازم است هر گونه ارتباط ژنتیکی زن باستانی با بومیان امروزی را با دقت تا حد امکان به وضوح ثبت کنیم.

در چنین تلاش‌هایی، همکاری نزدیک با مردمی که در سرزمین‌هایی زندگی می‌کنند که بقایای باستان‌شناسی در آنها یافت می‌شود، مهم است. بنابراین، همکاری بین مردم بومی آلاسکا و جامعه علمی جزء مهمی از اکتشافات غارهایی بوده است که در منطقه انجام شده است. انجمن تعاونی Wrangell فرد باستانی مورد تجزیه و تحلیل در این مطالعه را “Tatóok yík yées shaawat” (بانوی جوان در غار) نامید.

در واقع، تحقیقات عقیل و لیندکویست نشان داد که Tatóok yík yées shaawat در واقع نزدیک‌ترین خویشاوندی را با مردمان تلینگیت امروزی و قبایل نزدیک در امتداد ساحل دارد. بنابراین تحقیقات آنها این ایده را تقویت می کند که تداوم ژنتیکی در جنوب شرقی آلاسکا برای هزاران سال ادامه داشته است.

مهاجرت انسان به آمریکای شمالی، اگرچه حدود 24000 سال پیش آغاز شد، اما به صورت موجی صورت گرفت – یکی از آنها، حدود 6000 سال پیش – شامل سرخپوشان اینوئیت، که قبلا به نام پالئو اسکیموها شناخته می شد. نکته مهم برای درک مهاجرت بومیان از آسیا، DNA Tatóok yík yées shaawat اصل و نسب موج دوم مهاجران، Paleo-Inuit را نشان نداد. در واقع، تجزیه و تحلیل‌های انجام‌شده توسط عقیل و لیندکویست به روشن کردن بحث ادامه مسیرهای مهاجرت، مخلوط‌های میان مردم از این امواج مختلف، و همچنین الگوهای سرزمینی مدرن مردمان داخلی و ساحلی شمال غرب اقیانوس آرام در دوران پیش از استعمار کمک کرد.

روایات شفاهی مردم Tlingit شامل داستان فوران اخیر کوه Edgecumbe است که آنها را دقیقاً در 4500 سال پیش در منطقه قرار می دهد. بنابراین، Tatóok yík yées shaawat، خویشاوند آنها، نه تنها به محققان انسان‌شناسی امروزی، بلکه خود مردم Tlingit را نیز آگاه می‌کند.

به دلیل احترام به حق مردم تلینگیت برای کنترل و حفاظت از میراث فرهنگی و منابع ژنتیکی خود، داده های حاصل از مطالعه Tatóok yík yées shaawat تنها پس از بررسی استفاده از آن توسط شورای قبیله ای انجمن تعاونی Wrangel در دسترس خواهد بود.

عقیل گفت: «این بسیار هیجان انگیز است که به دانش ما در مورد پیش از تاریخ جنوب شرقی آلاسکا کمک کنیم.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *