نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 8:40 ب.ظ

محافظ جدید خط ساحلی شبیه بلوکهای لگوی بزرگ

اندی کوربلی -6 آوریل 2023

این بلوکهای غول پیکر لگو در آب های خاکستری بندر روتردام نیستند، بلکه بخشی از دیوار دریایی جدیدی هستند که به منزله خانه ای برای زندگی دریایی است.

نوعی صخره صدف مصنوعی برای کمک به حفاظت از جمعیت صدف‌ها، ماهی‌ها، سخت‌پوستان و سایر حیوانات، ادعا می‌شود بلوکها اولین راه حل مصنوعی هستند که تنوع زیستی را واقعاً افزایش می‌دهند، به اندازه کافی ماندگار هستند تا از فرسایش بستر دریا در برابر امواج جلوگیری کنند. و به اندازه کافی قوی است که طوفان های ورودی را کنترل کند.

صخره‌های مرجانی در طبیعت، علاوه بر اینکه سرزمین‌های شگفت‌انگیز زیبایی هستند، می‌توانند 97 درصد انرژی ناشی از طوفان را جذب کنند و از فرسایش بستر دریا و اکوسیستم زمینی بالا جلوگیری کنند. هر ساله در جزایر پرهنتیان مالزی، طوفان های فصل بارانی به دلیل صخره های مرجانی غنی از آسیب به جنگل ها و ساختار جزایر جلوگیری می کنند.

صخره‌های نزدیک به ساحل که توسط امواج ضرب و شتم شده‌اند، قبل از اینکه به آرامی در شن‌های سفید نرم معمولی سواحل استوایی قرار گیرند، از هم می‌شکنند و می‌میرند. مرجان ها دوباره رشد می کنند و این چرخه ادامه می یابد.

صخره های مصنوعی آنقدرها انعطاف پذیر نیستند و برای محیط زیست مفید نیستند. آنها تمایل دارند تا حد امکان ارزان تر ساخته شوند، یا با مواد زائد مانند ماشین های قدیمی، یا بتن جامد که فضایی برای طبیعت ایجاد نمی کند.

موج شکن ها و دیوارهای دریایی تقریباً یکسان هستند. بلوک های سیمانی نیروی موج را دفع می کنند اما آن را پراکنده نمی کنند. در عوض، موج برگشتی با نیروی موج بعدی مخلوط می شود تا حتی قوی تر شود.

بلوک‌های لگو مانند استارت‌آپ هلندی Reefy با ایجاد حفره‌هایی در بلوک‌ها، دو مورد از این محدودیت‌ها را برطرف می‌کند و به موج اجازه می‌دهد انرژی خود را صرف عبور از بلوک به جای پرش از آن کند. این سوراخ ها همچنین به حیوانات اجازه می دهد تا از آن عبور کنند یا خانه خود را در داخل خانه بسازند.

قسمت بیرونی بتن کم کربن برای تشویق رشد صدف ها و صدف ها ساخته شده است، در حالی که “رنگ ریفی” از کربنات کلسیم به عنوان نوعی مکمل برای دوکفه ای ها ساخته شده است.

جیمی آسنسیو، مدیر عامل ریفی به شرکت فست گفت:

ایده وجود این بلوک‌ها این است که پایه‌ای برای تسلط بر طبیعت فراهم کند – داشتن یک لایه زنده که بتواند با بالا آمدن سطح دریا رشد کند و خودش را ترمیم کند تا این گونه‌های کلیدی را جذب کند، که به نوعی، معماران دنیای زیر آب.

درست مانند لگوها، بلوکها را می توان به هر شکلی به هم متصل کرد – بلوکی که دهانه رودخانه در بندر روتردام را پوشانده است از 17 بلوک ساخته شده است و 80 فوت طول و 10 فوت ارتفاع دارد. فناوری اختصاصی این شرکت، نیرو و زاویه امواج را برای تعیین الگوی بهینه برای کاهش انرژی موج تجزیه و تحلیل می کند.

نقاط دیگری از جهان نیز در مورد جایگزینی صخره‌ها برای زیرساخت‌های ساحلی مقاوم در برابر آب و هوا جدی هستند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *