نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 3:18 ق.ظ

راه کارآمدتر برای مکش CO2 از هوا با ذخیره آن در جوش شیرین و آب

اندی کوربلی -20 مارس 2023-زیرساخت ذخیره‌سازی جذب کربن موجود، Carbfix

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که روش‌های مکیدن هوای جو و فیلتر کردن دی‌اکسید کربن را می‌توان با افزودن مس به مواد فیلتر بهبود بخشید و به‌طور بالقوه این فناوری را برای ده‌ها کاربرد دیگر که می‌تواند تفاوت معناداری در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایجاد کند، باز کند.

افزودن مس همچنین CO2 جذب شده را به یک جوش شیرین بی ضرر تبدیل می کند که می تواند در اقیانوس ها ذخیره شود یا به یک محصول قابل فروش تبدیل شود.

برخی از دانشمندان می گویند تنها راه برای محدود کردن گرمایش زمین به کمتر از 1.5 درجه سانتی گراد در این قرن این است که بشر شروع به کاهش بخشی از CO2 کند که از طریق روش های جذب کربن به جو اضافه کرده است.

این ماشین‌ها به دو شکل هستند: یکی که از فن‌های بزرگ برای مکش هوای معمولی از محیط، فیلتر کردن CO2 و سپس ذخیره آن در زیر زمین یا تولید محصولات شیمیایی دیگر استفاده می‌کند و دومی که کار را مستقیماً در نقطه ای بعنوان اگزوز بزرگ انجام می‌دهد. کارخانه ها، نیروگاه ها یا چاه های گاز طبیعی.

روش اول با CO2 در قسمت های بسیار کمی در میلیون سروکار دارد، در حالی که روش دوم این کار را در غلظت های بسیار بالاتر انجام می دهد، اما محدود به تاسیسات صنعتی.

اکنون، یک مطالعه منتشر شده در Science Advances نشان می‌دهد که وقتی مس به دستگاه‌های فیلتر مبتنی بر آمین در دستگاه‌های بزرگ جذب کربن محیط اضافه می‌شود، CO2 را سه برابر فیلتر می‌کنند و هزینه را کاهش می‌دهند و کارایی را بهبود می‌بخشند.

پروفسور Arup Sengupta از دانشگاه لیهای ایالات متحده، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: “طبق اطلاعات من، هیچ ماده جذبی وجود ندارد که حتی در 100000 پی پی ام، ظرفیت جذب مستقیم هوای 400 پی پی ام را نشان دهد.”

اما بیشتر از افزایش عملکرد، افزودن مس امکان جدیدی را برای محل قرارگیری CO2 جذب شده در اقیانوس باز می کند.

اقیانوس یکی از سه انبار اصلی کربن روی زمین است و مجموعه علم تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد که CO2 بیش از حد باعث اسیدی شدن اقیانوس‌ها می‌شود، اما مس و آمین یک واکنش شیمیایی در آب دریا ایجاد می‌کنند تا CO2 جذب شده در این مطالعه را تبدیل کنند. غیر اسیدی، بی کربنات سدیم یا جوش شیرین.با پتانسیل ذخیره‌سازی کربن جذب‌شده در اقیانوس، قرار دادن تأسیسات جذب کربن از محدود بودن به مکان‌هایی با ظرفیت ذخیره‌سازی زیرزمینی قابل توجه و زیرساخت‌های حفاری موجود به هر نقطه‌ای که خط ساحلی وجود دارد تبدیل می‌شود.

پروفسور کاترین پیترز از دانشگاه پرینستون به بی بی سی که در این پروژه تحقیقاتی شرکت نداشت گفت: “از دیدن این مقاله خوشحالم، بسیار هیجان انگیز است، و شانس خوبی برای تغییر تلاش های جذب CO2 دارد.” .

در حالی که روش جدید سنگوپتا دی اکسید کربن را برای رسوب در دریاها به جوش شیرین تبدیل می کند، روش های دیگر در واقع شامل جوش شیرین است.

ژوئیه گذشته، GNN گزارش داد که Tata Chemicals Europe اولین کارخانه جذب و استفاده کربن در مقیاس صنعتی در بریتانیا را افتتاح کرد. این کارخانه سالانه 40000 تن دی اکسید کربن جذب می کند که معادل خروج بیش از 20000 خودرو از جاده هاست.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *